[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Noen spørsmål om hardware og software

Noen spørsmål om hardware og software

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Noen spørsmål om hardware og software

Innlegg Rune_N » Man Apr 06, 2009 12:43 pm

Er ny på forumet her. Mulig dette er for mere drevne folk enn meg, men jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.
For mange år siden drev jeg litt med sequensere og midi instrumenter på en pentium 133 :D .
Brukte da Cakewalk pro audio eller noe i den duren som sequenser.

Har nå et ønske om å kunne spille inn enkelte instrumenter og skrive noter til andre for å kunne spille inn egne ideer til låter.

Synes det er en jungel av ting å orientere seg i og jeg vet ikke helt idag hva jeg skal se etter.

Det jeg ønsker er:

1 et lydkort for inspilling av instrumenter. (Det er jo mye å velge mellom)
2 kunne skrive noter i eks Cakewalk sonar og kunne triggre samples i wav eller andre gode formater.
3 Kan plugge på midi keyboard eller ander midi instrumenter.
4 Asio støtte og muligens full Duplex.

Det som jeg sliter litt med å forstå er hva som skal til for å kunne få til midi delen. Gjøres dette bare med software eller må kortet ha noen spessielle egenskaper?

Har tenkt litt på Konnekt 8, men vet ikke hvordan dette er med tanke på midi?

Hilsen
Rune N
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg Dozerbabar » Man Apr 06, 2009 3:53 pm

Hei Rune

Er litt i tidsklemma her så lar noen andre ta seg av det lange svaret, men for det første er forumet for alle og ingen spørsmål er for "dumme" eller "enkle" (derimot er det sikkert noen som er for vansklige) :)

For å få til midi-delen trenger du noe så enkelt som f eks et mini-keyboard med usb.

Jeg er en ProTools-kar så er lite bevandret i lydkortverdenen utenfor Digidesign, men et hvert lydkort med f eks to innganger og to preamper bør duge. Som software er det jo bare å bruke Cakewalk hvis du er kjent med det :)

Lykke til!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg 2fast4me » Man Apr 06, 2009 4:59 pm

Alle MIDI-kort jeg har vært borti, fungerer utmerket, forutsatt at riktige drivere er installert, uten noe mer. Så er det opp til deg HVILKET interface (kort) som passer og hvilken sequenser programvare du foretrekker. Etter hva jeg kan se er du mest interessert i MIDI instrumenter (synth, piano m.m.) og ikke har veldig fokus på audio (tar jeg feil?).

Da er det små krav til maskinkraft (PC). Skal du bevege deg inn i "audiolandet" må du derimot tenke på RAM, prosessormuskler m.m. i økende grad av hvor MYE du ønsker å kjøre av plug-ins, sanntidsbehandling av lyd (kompressor, vreng m.m.).

De fleste kort har nå ASIO-støtte (og full duplex). Her er det både PCI, FireWire og USB interface å velge i (satt i den rekkefølgen jeg ville prioritert). Det er store prisforskjeller, men du får stort sett det du betaler for. Selv har jeg god erfaring med RME Multiface ( http://www.rme-audio.de/en_products_multiface_2.php ), men det er og mange gode FireWire kort i handelen (PreSonus, MOTU).

I den lavere ende: sjekk ut følgende linker: http://www.m-audio.com/index.php?do=pro ... ers_guides - denne kan være til hjelp.

Jeg har ikke prøvet Konnekt8, så her kommer jeg til kort....

Uansett er det bare å sette i gang, stopper det opp, er bare å "blåse i hornet" her på MP-forum. Det er alltid noen som kan hjelpe....

Lykke til!
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Rune_N » Man Apr 06, 2009 8:57 pm

Er primært intressert i et eksternt kort slik at det enkelt kan brukes både på bærbar og stasjonær.

Det som jeg ikke få helt klarhet i er hvordan midi-styring av samples skjer. Hva som kreves av hardware.
Før var det vel WaveTable i soundblaster sine kort. Dette skulle jo gi en god realisme i lyden.
Er det slik i dag at dette kan gjøres av en sequenser i kombinasjon med en software sampler? Hadde vært utrolig fint å kunne skrive i noter som i eks Sonar for så å få spillt dette av i samples.
I så fall er det slik at styringen eller triggringen av wave filene er mere avhengig av pc'n/software enn lydkortet?

Tar gjerne imot råd om software til denne bruken. Sequenser, sampler osv.

Hilsen
Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg Whirly » Tir Apr 07, 2009 12:25 pm

Jeg stoler ikke helt på mine pedagogiske evner, men gjør nå et forsøk.

Er primært intressert i et eksternt kort slik at det enkelt kan brukes både på bærbar og stasjonær.

Altså er nok et USB eller Firewire-kort veien å gå, slik jeg ser det.

Det som jeg ikke få helt klarhet i er hvordan midi-styring av samples skjer. Hva som kreves av hardware.

Dette skjer i sequenceren. Midi-sporet hvor du har dine midinoter (eller notasjon) er rutet til en lydkilde (f. eks. en softsampler). Denne prossessen krever ikke noen hardware såfremt lydkilden er inne i musikkprogrammet (f. eks softsampler). Noe annet er om du har en ekstern lydkilde (f. eks en hardware synth), men det tar vi en annen gang.

Før var det vel WaveTable i soundblaster sine kort. Dette skulle jo gi en god realisme i lyden.

Kjenner ikke konseptet.

Er det slik i dag at dette kan gjøres av en sequenser i kombinasjon med en software sampler?

Ja!

I så fall er det slik at styringen eller triggringen av wave filene er mere avhengig av pc'n/software enn lydkortet?

Ja! Lydkortet har som hovedformål å:
1) konvertere audiosignal til digitale signal slik at f. eks lyden fra mikrofoner eller instrumenter som er plugget i inngangene på lydkortet kan behandles inne i musikkprogramment.
2) konvertere digitale signal til audiosignal slik at det som foregår inne i musikkprogrammet kommer ut som lyd i utgangene på lydkortet hvor du har plugget i ett par monitorer eller hodetelefoner.
Mange lydkort leveres med midi in/ut, men selv bruker jeg kun usb-kabel fra keyboard til datamaskinen, og for lettere å forstå hva som foregår så anbefaler jeg å se det slik at lydkortet ikke har noe med midisignaler å gjøre.

Tar gjerne imot råd om software til denne bruken. Sequenser, sampler osv.

Jeg er litt usikker på hva som er ditt bruksområde, så jeg har delt aktuell software inn i to kategorier:

Notasjonsprogram.
Dersom du legger mye vekt på notasjonsdelen -> Sibelius 5 (mac/pc)
Mye brukt av komponister/musikere/arrangører til å arre musikk som skal fremføres live. I tillegg har Sibelius 5 muligheten for å benytte softinstrumenter gjennom at den støtter VST/AU standarden og dermed kan trigge samples slik du etterlyser.

Program for lyd og musikkproduksjon
Dersom du tenker å ha et hjemmestudio for å skrive og produserer egen musikk -> Pro Tools (mac/pc), Sonar (pc), Logic (mac) og Cubase (mac/pc).
Brukes av alle som driver med lyd og musikkproduksjon.
Pro-utgaven av alle (?) disse programmene har en notasjonsdel som funker bra, men som ikke er like god som i Sibelius 5.
Fordelene med disse musikkprogrammene vs Sibelius er at du kan spille inn/redigere audio, du får en topp midi sequencer med flust av redigeringsmuligheter, du får et studio med mixer, innebygde effekter og instrumenter. Kan vel også nevne at disse programmene har funksjoner som eksport/import av flere medieformater, lyd til bilde m.m.

OBS! husk at alle disse programmene ofte kommer i en eller flere nedskalerte utgaver som ofte ikke har notasjondelen eller andre av de nevnte funksjonene.

God Påske!
Sist endret av Whirly den Tir Apr 07, 2009 1:59 pm, endret 3 ganger.
Brukerens avatar
Whirly
Med på notene
 
Innlegg: 95
Registrert: Søn Apr 13, 2008 1:15 pm
Bosted: Oslo

Innlegg goldenGeek2 » Tir Apr 07, 2009 1:37 pm

2fast4me skrev:...Etter hva jeg kan se er du mest interessert i MIDI instrumenter (synth, piano m.m.) og ikke har veldig fokus på audio (tar jeg feil?).

Da er det små krav til maskinkraft (PC). Skal du bevege deg inn i "audiolandet" må du derimot tenke på RAM, prosessormuskler m.m. i økende grad av hvor MYE du ønsker å kjøre av plug-ins, sanntidsbehandling av lyd (kompressor, vreng m.m.)...


Vel, de aller fleste softwareinstrumenter trekker godt med både RAM og prosessorkraft (og eventuet ein god del harddiskplass også dersom dei er samplebaserte), så etter mi meining så er det vel så viktig med krutt i maskina dersom ein skal jobbe mykje med softsynth/sampler/instrument-ting.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg 2fast4me » Tir Apr 07, 2009 4:18 pm

Ok, av hensyn til Rune_N (og for min del også :D ), så kan du kanskje utdype hvilke softwareinstrumenter du konkret tenker på, i forhold til maskinkraft? Og kanskje litt om antall benyttede MIDI-kanaler i forhold til kraft osv? :D

Selv de billigste maskinene i handelen har 1,6GHz proc, 2G RAM og 80G HD og dette kravet holder for Halion 3, NI Komplete 5, og mange andre.

En DAW som skal kjøre audio i tillegg ville jeg ikke nølt med å hatt max RAM (4G selv om ikke alt kan utnyttes), stor (og rask) HD og selvsagt en høvelig prosessor i den øvre klassen. I tillegg ville kjøpt et ordentlig grafikkkort som støttet flere DVI skjermer (minst 2). 8)
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Rune_N » Tir Apr 07, 2009 10:05 pm

Takker så mye for oppklarende svar.
Da kan jeg begynne å se meg rundt etter lydkort.
Skal se litt på notasjons program/ sequensere.

Noen som kan gi meg et tips om software samplere?
Er veldig intressert i å få lagt ned noen fete tromme groover :twisted:

Hilsen
Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg RogerH » Tir Apr 14, 2009 9:02 pm

Hei Rune.
Jeg skjønner at det er noen år siden du drev med musikkpå computern, og jeg kan si at det har skjedd MYE de siste 7-10 årene.
Tror f.eks ikke at det i dag er mulig å kjøpe et lydkort som ikke har full duplex. Tror heller ikke det er så mange av de rimelige eksterne lydkortene som har innebygde synther/lyder som soundblasterkortene hadde i "gamle dager".
Dette er ikke noe problem ettersom de fleste sequenserprogram som er å få kjøpt(eks. Sonar, Cubase, ProTools LE) inneholder både softwaresynther og haugevis av samples som er av mye bedre kvalitet en de innebygde "lydkortsynthene".
Selv bruker jeg Cakewalk Sonar 8.3.1 og anbefaler det på det varmeste. Med i denne pakken får du et veldig bra sequenserprogram med gode MIDI editeringsmuligheter gode softsynther og pluggins(effekter) i tillegg til ubegrenset antall lydspor ( begrensningen ligger i maskinvaren).

Jeg bruker en Toshiba P200 laptop og lydkortet mitt er et ECHO Audiofire4 firewire kort. Dette har fungert veldig bra for meg :D

Hvis du går for et firewire lydkort kan det være greit å ha i bakhodet at firewirechipsettet med fordel bør være av Texas Instruments for å unngå problemer. Jeg sier ikke at det må være det , men det er noen som har hatt stabilitetsproblemer når PC'en har hatt andre chipsett...

nevnte jeg at jeg anbefaler Cakewalk Sonar???
Fender Jeff Beck Stratocaster, Gibson Les Paul '79, Fender Telecaster m/b-bender, Marshall 2266 VintageModern , AXON gitarsynth, Peavey Classic 30, Hughes & Kettner Tubemeister 36, Sonar X1 Producer
RogerH
Tørr bak øra
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons Okt 22, 2008 5:16 pm
Bosted: Ørnes, Nordland

Innlegg Rune_N » Søn Apr 19, 2009 12:05 am

Takker for oppklarende svar.

Tror det blir et ganske rimelig lydkort, Cakewalk sonar, og muligens Superior drummer 2.
Bestillte nettopp et Roland TD-3KW så det blir spennende :D
Ble så imponert over både lyd og dynamiske muligheter med V Drums at jeg kunne ikke motstå fristelsen.

Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg Dozerbabar » Søn Apr 19, 2009 1:02 pm

Har du kjøpt deg v-drums så anbefaler jeg www.stevenslatedrums.com og trommesaplesa der på det sterkeste! Det låter bare helt fantastisk og har ferdig midi-mappings for alle v-drums setta :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest