[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ny PC!

Ny PC!

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Ny PC!

Innlegg Sounderground » Man Apr 20, 2009 2:42 pm

Jeg bygde en råtass av en maskin i påsken for 4 år siden. Etter fire år med daglig overbelastning er det mye som tyder på at den har nådd pensjonsalderen. Problemet er at jeg har ikke lest en eneste setning om hardware (hovedkort, prosessorer, minne osv) siden jeg bygde maskinen og all min kunnskap er nå, med god margin, utdatert.
Så spørsmålet er; Hva er det som gjelder av løsninger for en optimal 64bit audio-pc?
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Man Apr 20, 2009 8:26 pm

Jeg må si jeg har heller ikke fulgt med så mye, for min (omtrendt) like gamle PC som din har fønka så bra så lenge...og nå etter 8.3.1 er den "bedre" enn noen sinne faktisk :-)

Ser gutta fra Cakewalk hadde denne maskinen med seg på NAMM:
http://forum.cakewalk.com/fb.asp?m=1604614

Ser heftig ut den. :wink:

Men, jeg har faktisk også lurt på om jeg skal oppgradere maskinen så jeg får vel følge med her på hva som blir anbefalt....

PS! hvor lenge tror du det er før noen sier MAC... :lol:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Borrmann » Man Apr 20, 2009 9:07 pm

Mac.

Jeg har tilgode å møte noen i vårt yrke som har angret på det.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Ole Henrik » Man Apr 20, 2009 9:48 pm

Borrmann skrev:Mac.

Jeg har tilgode å møte noen i vårt yrke som har angret på det.


+1
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg FinnArild » Man Apr 20, 2009 10:07 pm

Borrmann skrev:Mac.

Jeg har tilgode å møte noen i vårt yrke som har angret på det.
ds
Skulle gjerne brukt Mac i hjemmestudioet mitt, jeg - bruker macbook pro i dayjob - men jeg har rett og slett ikke råd. Det koster jo minst 4 gangen mer!
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Ny PC!

Innlegg Blix » Man Apr 20, 2009 10:16 pm

Sounderground skrev:Jeg bygde en råtass av en maskin i påsken for 4 år siden. Etter fire år med daglig overbelastning er det mye som tyder på at den har nådd pensjonsalderen. Problemet er at jeg har ikke lest en eneste setning om hardware (hovedkort, prosessorer, minne osv) siden jeg bygde maskinen og all min kunnskap er nå, med god margin, utdatert.
Så spørsmålet er; Hva er det som gjelder av løsninger for en optimal 64bit audio-pc?


MacPro. Hvis du ikke har råd, en Intel Core i7 basert maskin med 6 GB RAM. Velg den prosessoren du har råd til og et Intel hovedkort. Dedikerte datadisker etter behov, men WD Velociraptor til boot-disk og programmer. Stillegående strømforsyning og et eller annet skjermkort som støtter det du vil ha av skjermer. Mer er det ikke å masa med.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fredster » Tir Apr 21, 2009 7:40 am

Ville satset på en Quad prosessor type Intel!
en 2,5Ghz er meget sprek
Asus PQ hovedkort ( flere typer av disse, som passer etter behov )
Sørg for at ram har høy Mhz som matcher bus.

Visst du vil kline til å knuse Mac folka så gå for 64 bit system og 128Gb ram ;)
Sonar 8 på den da... så snakker vi nok fort 250 spor audio uten å passere 10% kraft :D hehe

I den grad man har bruk for det.... ler å ler.

har selv:
Intel Quad 2,4Ghz 1066mhz
4Gb ram ( Corsair ) 1066mhz
Asus PQ5 deluxe

Har produksjoner opp til 64 spor og opp til 11 minutter, og 20-30 plugins. Maskinene bare koser seg 40% kraft sånn ca..

uansett lykke til.

Ta en titt på komplett.no f.eks, se igjennom et par ferdig pc'er så ser du hva slags systemer som er up to date. Men ville styrt unna MSI hovedkort. Asus "slår" bedre og er mer stabilt for denne bruken :)

Fredster
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Sounderground » Tir Apr 21, 2009 10:08 am

For de som synes norsk er vanskelig så er ikke dette en tråd om PC vs Mac. Jeg liker Mac, men kommer til å fortsette med Pc fordi jeg bruker SSL/Mixpander og Sonar -det går ikke så godt sammen med Mac. My loss. Dessuten er jeg ingen missfornøyd pc-bruker…trengte bare en tynn unnskyldning for å oppgradere. Pris er strengt tatt ikke avgjørende.

Tusen takk for alle svar så langt!
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Ons Apr 22, 2009 12:29 am

Sounderground skrev:For de som synes norsk er vanskelig så er ikke dette en tråd om PC vs Mac. Jeg liker Mac, men kommer til å fortsette med Pc fordi jeg bruker SSL/Mixpander og Sonar -det går ikke så godt sammen med Mac. My loss. Dessuten er jeg ingen missfornøyd pc-bruker…trengte bare en tynn unnskyldning for å oppgradere. Pris er strengt tatt ikke avgjørende.

Tusen takk for alle svar så langt!


Hvis pris ikke er avgjørende, så er en MacPro en av de kraftigste PCene du får i dag, og som du sikkert vet er det ikke noe problem å kjøre Windows på denne.

Jfr artiklene jeg skrev på DinSide tidligere i år:

http://www.dinside.no/806933/den-raaeste-pcen-er-en-mac

http://www.dinside.no/803420/trenger-du-en-kraftig-pc

Prisene har nok endret seg noe siden de ble publisert, men resten er relevant

Konfigurasjonen jeg foreslo i denne tråden er jo vesentlig rimeligere, men har bare én 4-kjerners CPU (men 8 tråder).

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Sounderground » Tir Mai 05, 2009 10:53 am

Bare for å informere om hva jeg landet på så gikk jeg for en i7 løsning. Takk til Blix. Tenkte også jeg skulle prøve en solid state disk. Har satt inn stille strømforsyning og stille vifte til cpu og nå klarer jeg ikke høre om maskinen er på eller av. Herlig (maskinen er montert i dempet rack-kabinett). Har ikke fått testet ytelsen skikkelig enda, men prosjekter jeg opplevde som tunge før går lett og jeg har enda ikke sett over 15% belastning på cpu og 10% på disk. Så får vi se hvor lang tid det tar før denne blir utdatert.
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Tir Mai 05, 2009 11:01 am

Sounderground skrev:Bare for å informere om hva jeg landet på så gikk jeg for en i7 løsning. Takk til Blix. Tenkte også jeg skulle prøve en solid state disk. Har satt inn stille strømforsyning og stille vifte til cpu og nå klarer jeg ikke høre om maskinen er på eller av. Herlig (maskinen er montert i dempet rack-kabinett). Har ikke fått testet ytelsen skikkelig enda, men prosjekter jeg opplevde som tunge før går lett og jeg har enda ikke sett over 15% belastning på cpu og 10% på disk. Så får vi se hvor lang tid det tar før denne blir utdatert.


Gratulerer!

Apropos: Har nettopp fått inn en topp-spekket MacPro med 24" LED-LCD til test på DinSide. Prisen i Apples butikkk ligger på ca 63 000.

Mye penger? Den første PCen jeg kjøpte for egne penger kostet ca 40 000 i 1988. Den hadde en 25 MHz 386 og 2 MB RAM, 65 MB SCSI disk og 12" fargeskjerm.

Men den ble tjent inn på et par måneder.

Vi snakker om produksjonsverktøy. 63 000 er ikke mer enn du må ut med for en pent brukt 10 år gammel Toyota Hiace.

:-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Tir Mai 05, 2009 4:07 pm

Sounderground skrev:Bare for å informere om hva jeg landet på så gikk jeg for en i7 løsning. Takk til Blix. Tenkte også jeg skulle prøve en solid state disk. Har satt inn stille strømforsyning og stille vifte til cpu og nå klarer jeg ikke høre om maskinen er på eller av. Herlig (maskinen er montert i dempet rack-kabinett). Har ikke fått testet ytelsen skikkelig enda, men prosjekter jeg opplevde som tunge før går lett og jeg har enda ikke sett over 15% belastning på cpu og 10% på disk. Så får vi se hvor lang tid det tar før denne blir utdatert.

Har du detaljene på hva du satte sammen (MB, CPU, minne, etc) :-)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron