[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Pedal Steel soft-instrument

Pedal Steel soft-instrument

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Pedal Steel soft-instrument

Innlegg goldenGeek2 » Lør Mai 30, 2009 12:16 am

God kvedl!
Eg holder på å lage nokre skisser til ei countryplate eg skal produsere, og i den forbindelse kunne eg tenkt meg å testa ut litt pedal steel-ting for å få ein viss følelse med korleis resultatet vert. Sidan det er dritdyrt å kjøpe ein pedal steel (det trengst nok sikkert litt øving også) så er eg på jakt etter eit eller anna softinstrument til dette formålet (den skal sjølvsagt spelast inn med proff musiker med ordentleg steel gitar på plata). Er det nokon som har tips og erfaring med slike ting?
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Pedal Steel soft-instrument

Innlegg Blix » Søn Mai 31, 2009 10:27 pm

goldenGeek2 skrev:God kvedl!
Eg holder på å lage nokre skisser til ei countryplate eg skal produsere, og i den forbindelse kunne eg tenkt meg å testa ut litt pedal steel-ting for å få ein viss følelse med korleis resultatet vert. Sidan det er dritdyrt å kjøpe ein pedal steel (det trengst nok sikkert litt øving også) så er eg på jakt etter eit eller anna softinstrument til dette formålet (den skal sjølvsagt spelast inn med proff musiker med ordentleg steel gitar på plata). Er det nokon som har tips og erfaring med slike ting?


Når det gjelder steel så er det vel ca 99% av det du hører som ligger i spillemåten og 1% i selve lyden. Jeg faket steel på en Roland Jupiter 8 med volumpedal og ekkomaskin for ca 35 år siden med Jan Dahlen på Club 7 :-) Moro var det.

En kraftig komprimert gitarlyd med moderat attack, volumpedal og egnet klang/delay gjør susen. Så er det bare å begynne å øve.

Men du kommer aldri helt i mål. Hvis du vet hvordan en steel fungerer, så er det åpenbart (pitch bend uavhengig på flere toner - samtidig).

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Jun 03, 2009 1:02 pm

Spectrasonics Omnisphere har et ganske bra pedalsteel-sample. Men det er kanskje litt drøyt å installere et 50GB bibliotek for å få én gitarlyd?

Det må da finnes der ute et sted..
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Blix » Ons Jun 03, 2009 1:23 pm

yhoyland skrev:Spectrasonics Omnisphere har et ganske bra pedalsteel-sample. Men det er kanskje litt drøyt å installere et 50GB bibliotek for å få én gitarlyd?

Det må da finnes der ute et sted..


Har ikke hørt Omnisphere varianten, men lurer veldig på hvordan det steeel-samplet er lagt opp. Altså hvordan spillemåtene er oversatt fra plekter/jern/pedaler til tangenter.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Jun 03, 2009 4:14 pm

Omnisphere-patchen bruker mye velocity/controller komboer for å gi
variasjonsmuligheter jfr. spillemåte, men den er ikke overmtåe intuitiv å
spille på hvis jeg husker riktig. Samplene er gode, kan alltids programmere
en patch selv...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg halvor » Man Jun 08, 2009 4:33 pm

Heisann,
Er ikke så inne i softsynth-verdenen mtp steelgitar, men kan dette være noe av det du er ute etter? http://www.wavelore.com/wlps_details.shtml

Høres ut til å låte helt greit til skissestadiet og det gir deg en noenlunde følelse av PSG'en. Sjekk ut http://www.myspace.com/tblestrud når du skal ha ordentlig steel. En absolutt så dyktig kar. Trenger du dobro, spiller han det også :D

Hilsen Halvor
halvor
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Jan 13, 2009 11:41 am
Bosted: Ulefoss


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest