[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - HVOR MANGE SONAR BRUKERE DER UTE ?

HVOR MANGE SONAR BRUKERE DER UTE ?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

HVOR MANGE SONAR BRUKERE DER UTE ?

Innlegg Henki M » Man Jun 08, 2009 11:03 pm

Kjekt å se at det faktisk er litt info i forumet om Sonar. Jeg bruker selv Sonar 7 Producer Edition og synes i utgangspunktet det er et kjempeprogram. Men av og til oppstår problemstillinger der jeg bare ikke finner noen løsning.... Da blir det å finne en vei rundt problemet og etterhvert har jeg mange slike snodige løsninger.

Skal prøve dette forumet fra nå av når det gjelder å få svar på sånne ting.

Ser at det er noen poster som går på ustabilitet - det skjer ting med et prosjekt og så vil det ikke åpnes på en normal måte etterpå. Dette har desverre jeg også erfart. Blant annet at hele programmet rett og slett lukkes og alt som ikke er lagret har gått tapt. Derfor har jeg lært meg å lagre ofte - og av og til gi filen nytt navn osv slik at ikke alt går tapt om noe rart skulle skje. Og i dataverdenen skjer det desverre rare ting hele veien ser det ut til.

Jeg kjører nå 32-bit men har lurt på å oppgradere til 64-bit. Men dette fører med seg den rare bivirkningen at jeg må få aktivert en haug med plugins og instrumenter som jeg har kjøpt om igjen, og noen av disse kan faktisk bare aktiveres 3 ganger - så er det stopp. Så jeg er rett og slett ikke sikker på om gevinsten er større enn kostnaden ved en oppdatering. Noen erfaringer angående dette ?

Og er det noen som har peiling på hvor mange Sonarbrukere vi kan være i Norge ?
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg H-Musikk » Tir Jun 09, 2009 8:30 am

Jeg bruker SONAR 8.3.1 og det er (for meg på min maskin) meget stabilt...kanskje bort i mot den mest stabile versjonen jeg har hatt... :-)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Sonar 8

Innlegg Henki M » Tir Jun 09, 2009 10:39 pm

Det høres bra ut - jeg vurderer sterkt oppgradering - alltid noe nytt snadder som følger med en ny versjon.....

Men føler av og til at dette kappløpet går litt for fort. Som regel følger det noen utfordringer med på kjøpet også så jeg drøyer nok til over sommeren... :D
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg Trallala » Ons Jun 10, 2009 12:33 am

Hei - brukar Sonar 7, og det er stabilt her. :)

Eg oppgraderer nok ikkje før niaren er ute.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Microdomus » Søn Jun 28, 2009 10:37 am

Bruker Sonar 7 PE, og er strålende fornøyd. Før det brukte jeg andre Sonar versjoner, og ikke minst Cakewalk Pro Audio 8 & 9.

Tenker på å oppdatere til Sonar 8, men har hørt om diverse komplikasjoner som kan oppstå, så... :?
Microdomus
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Jul 19, 2008 12:18 pm

Innlegg H-Musikk » Søn Jun 28, 2009 12:00 pm

Microdomus skrev:Tenker på å oppdatere til Sonar 8, men har hørt om diverse komplikasjoner som kan oppstå, så... :?

hmmm...lurer på hva dette er...?
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

PROBLEMFRI SONAR 8 ?

Innlegg Henki M » Søn Jun 28, 2009 11:07 pm

Kjekt å se at en som bruker versjon 8 av Sonar lurer på hvilke feil som kan oppstå ved oppgradering – det lover jo godt for en som nok snart ender opp med denne versjonen….

Men bruker du mye av systemet ? Tenker da på om du både tar opp audio, tar opp midi og bruker softsynther ? Jeg spør fordi jeg har inntrykk av at mange kun bruker f.eks audio og kun bare i minimal grad de andre funksjonene. Og det er jo nettopp i prosjekter som blander disse det oppstår tekniske utfordringer….

Selv har jeg slitt en del med å finne ut av forskjellige problemstillinger, og da blir det å finne veier rundt problemene. Selv har jeg et Yamaha PRS 9000 keyboard som jeg benytter mye – tar da disse sporene opp som midi i Sonar. Dette kombinerer jeg med vokal og diverse andre ting som jeg tar opp som audio samt med forskjellige softsynther. Grunnen til jeg benytter midi og PRS 9000 er at til tross for at jeg har tusenvis av lyder å velge i fra forskjellige softsynther så liker jeg rett og slett mange av keyboardet sine lyder bedre. I tillegg kan jeg ha så mange spor jeg bare vil – veldig lite problemer med latency og andre frustrerende ting…..

Det går fint å kombinere dette med enkelte spor fra softsynther og for så vidt ganske mange audiospor. Men når jeg bruker mange spor fra softsynther – da begynner problemene…….

Når jeg er ferdig med et prosjekt konverterer jeg et og ett spor fra PRS 9000 til audio og legger på effekter m.m.der. Får rett og slett bare til veldig primitive ting i midi. Men også dette går fint…. En god vei rundt problemet.

Sliter også veldig med å bruke de forskjellige prosessorene i systemet hvis de ikke har presets – da skrur jeg meg helt bort……… Men å bruke presets og justere litt – se det går relativt bra.

Så hører gjerne fra dere andre hvordan dere benytter Sonar…

ET LITE PS
Ser av en avstemming på forumet at hele 17 % bruker Sonar som sin DAW mens bare 10 % bruker Logic Pro – dette burde vel tale for å øke fokus noe på Sonar i Musikkpraksis ? Kan ikke huske å ha sett stoff om det der nesten – men jeg holder Sound on Sound i tillegg - der det er noe ala Cubase-skolen i Musikkpraksis for oss Sonar brukere. Utrolig lærerike artikler….
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg Fredster » Fre Jul 03, 2009 1:55 am

Bruker Sonar 8.

Jobbet med noen større prosjekter med denne versjonen, og kan ikke si annet en meget fornøyd!
Stabilt, problemfrie innstallasjoner, kompatiblitet på topp med allt jeg har av programvare.
Var også fornøyd med versjon 7, men der dukket det stadig opp noen småproblemer særlig med akkutt lukking av program!

8 bruker også merkbart mindre prosessor kraft! faktisk så mye at jeg fremdeles mener at bare dette i seg selv er verdt oppgraderingen. opp mot 30%.
Kjører med quad pentium 2,4GHz og 4Gb minne på Asus kort.
2 ATI skjermkort og 3 skjermer i kontrollrom og 1 i sang rom for tekster osv..
Medfølgene programvare til 8 er også meget imponerende. Mye man slipper å ha ved siden av nå! V Vocal er rå! ( slipper auto tune ) strekker og flytter stemmer med god nøyaktighet.
Audiosnappen er meget meget god!!
Boost 11 får jeg ikke rost nok! Bruker den til mastering :P flott plugin
True Piano synes jeg også gir god lyd
Dimension Pro, masse fine synth effekter!
ja, det er mye en kan ramse opp-.....

kombinasjonene med audio, midi og soft synth fungerer meget godt sammen.

Mitt største enkelprosjekt inneholder vel rundt 60 audiospor med sikkert 40-50 effekter, soft synth's osv. Sklir som en lek på pc'n. bruker kanskje 40-50% kraft fra 1 prosessor og 20-30% på de 3 andre :)

løp å kjøp sier nå jeg :)

PS! jeg er ikke sponset... bare veldig fornøyd :o)
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg RogerH » Lør Jul 04, 2009 12:51 am

Jeg bruker Sonar 8.3.1 og er så langt svært fornøyd. Har dessverre ikke fått brukt det av så mye som jeg skulle ønske (p.g.a tid og plassproblemer) men mener at det er et svært bra program.

For tiden kjører jeg på en Toshiba laptop med ECHO audiofire4 lydkort og Windows VISTA.
Dette er en pc som brukes til alt mulig som surfing og bildebehandling, men når jeg starter opp Sonar så kjører det veldig stabilt.
Satser på å få brukt det mere aktivt når jeg får ferdig studioprosjektet mitt i kjellern.
Fender Jeff Beck Stratocaster, Gibson Les Paul '79, Fender Telecaster m/b-bender, Marshall 2266 VintageModern , AXON gitarsynth, Peavey Classic 30, Hughes & Kettner Tubemeister 36, Sonar X1 Producer
RogerH
Tørr bak øra
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons Okt 22, 2008 5:16 pm
Bosted: Ørnes, Nordland

Innlegg Sounderground » Tor Jul 16, 2009 11:36 am

+1
Sonar 8
SSL Mixpander/soundscape og alphalink.

Det er mange som bruker Sonar, men det er få av oss som bruker det profesjonelt. Det handler nok om at det er lettest å benytte seg av en plattform som
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Tor Jul 16, 2009 11:39 am

[quote="Sounderground"]Det handler nok om at det er lettest å benytte seg av en plattform som
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Sonar kontra andre DAW

Innlegg Henki M » Tor Jul 16, 2009 12:20 pm

Jeg endte nok opp med Sonar siden jeg i første omgang skulle starte med "startpakken" Home Studio. Såvidt jeg kunne se fikk jeg med MYE mer i Home Studio enn i konkurrentene sine tilsvarende pakker - både av funksjonalitet, effekter og instrumenter.

Men det gikk jo ikke lang tid før jeg savnet noen av funksjonene i de store pakkene og jeg kjøpte Producer edition. Trengte blant annet sårt "freeze" funksjonen som da ikke var med i Home Studio.

Ellers fulgte det med Cubase i forbindelse med et lydkort jeg kjøpte, og det systemet virker ikke til å være så veldig forskjellig. Men Sonar er bra det - må bare sette av tid til å lære mer og mer av systemet.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg Sounderground » Fre Jul 17, 2009 12:42 pm

[quote="H-Musikk"][quote="Sounderground"]Det handler nok om at det er lettest å benytte seg av en plattform som
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg H-Musikk » Fre Jul 17, 2009 12:51 pm

Sounderground skrev:En annen ting H-Musikk, hva er det du har stående på krakken ved siden av racket -vist på bildene du la ut? Det er vel ikke Gates?

Det var 2 stk DIY compressorer som jeg hadde mulighet til å kjøpe, men jeg syntes ikke de var noe tess, og iallfall ikke til den prisen selgeren ville ha for dem...
Bilde
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Sounderground » Fre Jul 17, 2009 1:07 pm

Akkurat, du har en original La-2a også ikke sant?! Hva var forskjellen på diy og ekte vare og hvilken diy er det snakk om?
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron