[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Driver/software spørsmål :?

Driver/software spørsmål :?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Driver/software spørsmål :?

Innlegg Rune_N » Man Jun 22, 2009 5:49 pm

Etter noen oppklarende svar her på forumet endte jeg opp med å kjøpe meg et Emu 0404 usb lydkort, et Roland td3-kW trommesett og Superior Drummer 2.1 gjennom Cakewalk Sonar. (bare LE sålangt)

Jeg liker å bruke td-3 settet til øving og inspilling.
Fikk et lite problem når det kommer til øving.
Bruker ASIO diverne til lydkortet via Sonar/suprior drummer for å få skikkelig godlyd i trommesettet. Når jeg da skulle til å spille av musikk fra eks. Winamp eller Youtube som backingtrack blir det bare stille.
regner vel med det blir driver kræsj her mellom asio og standard driverne.
Er det noe jeg har gjort feil eller er det bare slik ting er med billige lydkort?


Det andre problemet jeg sliter litt med avspilling av MIDI filer.
I det forrige lydkortet var det en midi bank slik at midi ble avspilt fra den.
Det nye kortet ser ikke ut til å ha en slik bank.
Jeg bruker Proteus som lydkilde for genrelle lyder nå.
Problemet er bare at nå jeg åpner en gammel eller forprogramert MIDI fil så er alt stille. jeg må programere hvert spor for hand og det høres ikke helt rett ut heller. Er det noen enkle triks her for at piano skal bli piano osv og noe som gjør at sporene sender info selv?

(ser at sporet er piano 01 i sonar, men i Proteus må jeg velge at lyden skal være piano 01)

Eventuellt noen som har en guide på nettet som kan linkes til.

Hilsen
Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Avspilling fra Winamp m.m.

Innlegg Henki M » Tir Jun 23, 2009 7:40 pm

Som du ser er jeg noe fersk selv men kan godt prøve å gi noen tips siden du ikke akkurat har blitt nedrent med svar. Min erfaring er desverre at du sjelden får gode svar på denne typen problemstillinger siden problemene er så sammensatt og det er få brukere som har samme sammensetningen.

Men når det gjelder dette med at Winamp blir taus så må du tenke på følgende:

Når maskinen din blir levert følger det antagelig med et noenlunde lydkort med drivere og det hele. Andre programmer enn Sonar prøver muligens fortsatt å bruke dette kortet og hvis du ikke har høyttalere koblet til dette så blir det taust ja..... Men hvis du har høyttalere på begge systemene og det blir taust så kan det være drivercrash - ikke uvanlig ( og ikke lett å finne ut av). Gå inn på KOntrollpanel og Lyder og lydkilder og se hvilket lydkort (og hvilken driver) som er valgt som standard der. SOnar har et eget oppsett internt for dette så det kan fungere i Sonar selv om det er taust i andre program. Se i Sonar under options og audio hva som er satt opp der. Og av bitter erfaring - før du eksperimenterer alt for mye internt her så skriv opp hvordan dette stod opprinnelig - ellers har du plutselig et helt taust system over hele linjen og det kan være fryktelig vanskelig å finne ut av hvilken endring du har gjort som skaper problemer.....

Ellers er det et veldig mye større forum på Cakewalk.com der det er større mulighet for at noen har akkurat din kombinasjon og bedre mulighet for å forstå din problemstilling. Prøv et innlegg der også, men det er jo lett å gå seg vill i engelsken hvis du ikke er dreven i det.

Min erfaring er at det ikke er lett å få hjelp til slike sammensatte spørsmål, men jeg mener Emu fortsatt har egen supporttelefon (engelsk desverre) Har selv ringt der og fått hjelp men nå kan jeg ikke umiddelbart finne noe telefonnummer på siden deres. Men kikk her http://www.emu.com/support/custsup.asp

Når det gjelder Midifil avspilling så er det best å ha en softsynth som har GM eller GS lyder - da ligger det vanligvis i midifilen et "forslag" til lyder som kan benyttes for at filen skal høres sånn noenlunde ut. Men veldig bra blir det faktisk sjelden i først omgang. På mer avanserte softsynther som ikke er har GM eller GS lyder så blir det mye prøving og feiling for å finne riktige lyder. Ulempen med standariserte GM og GS lyder er at disse ofte ikke er det beste lydene i en modul - men de er standariserte slik at en sammensatt midifil da vanligvis høres noenlunde ut - elpiano blir elpiano og slow strings blir slow strings, mens du ellers risikerer at bassgitaren blir en tuba for eksemplel (eller helt stillt som i ditt tilfelle). Det følger med en brukbar Softsynt i Sonar Cakewalk TTS-1 som jeg mener har GM lyder. Men heller ikke denne er helt enkel å sette opp å få lyd i men du får eksperimentere litt.....

Håper dette var noe til hjelp.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg erlend » Tir Jun 23, 2009 11:18 pm

bare et lite tips: sjekk ut bandstand! det finnes sikkert en demo. den har litt bedre enn standard midi-lyder og veldig lett å skifte lyd på de forskjellige instrumentene i midi-fila. vil sikkert funke som vst åpnet i sonar også.
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Re: Avspilling fra Winamp m.m.

Innlegg erlend » Tir Jun 23, 2009 11:22 pm

Henki M skrev:Gå inn på KOntrollpanel og Lyder og lydkilder og se hvilket lydkort (og hvilken driver) som er valgt som standard der.


og

ved å stille os-et ditt til å bruke asio-driverne bør du fint kunne spille av lyd fra youtube og winamp
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Innlegg Rune_N » Ons Jun 24, 2009 1:16 am

Takker for tips.

Har tenkt på dette med å få windows til å kjøre asio drivere.
Kan ikke velge driver selv. Har prøvd både i kontrollpanel under lyder og under enhetsbehandling/lydenheter.
Er ingen mulighet å velge forskjellige drivere.
I driveroversikten i systembehandling ser jeg at asio driveren ligger der, men jeg finner ingen steder jeg kan velge å slå den på.

hilsen
Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg groennes » Ons Jun 24, 2009 9:54 am

I Sonar har du et valg under verktøy menyen som heter Audio. Går du inn der vil du finne et valg om å "share audio drivers with other programs" eller noe i den duren, husker ikke ordrett..

Det skulle kunne gjøre susen.
groennes
Tørr bak øra
 
Innlegg: 11
Registrert: Fre Jul 11, 2008 8:08 pm

Innlegg erlend » Ons Jun 24, 2009 11:24 am

du kjører windows? men ingen mulighet til å skifte lyddriver i OS-et? aldri vært borti før
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Innlegg Rune_N » Ons Jun 24, 2009 2:25 pm

Ja kjører windows Xp 32bit.
Er bare ett alternativ under både lyd avspilling og lyd inspilling og det er lydkort driverne. Er ikke noe valg for asio eller ikke. :(
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland

Innlegg goldenGeek2 » Tor Jun 25, 2009 8:18 am

Så vidt eg kan hugse så kan ikkje Windows bruke ASIO-drivere direkte. Skal ein bruke ASIO så må ein bruke eit program som støttar det. Windows støttar berre wave-driver/WDM-driver, så det må som regel installeres separat.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Rune_N » Søn Jun 28, 2009 7:43 pm

Har prøvd å finne en løsning på problemet med å få windows til å spille av lyd med ASIO men er ikke noen enkel løsning. Finner drivere til enkelte programmer som eks Winamp, men kan da ikke spille av lyd fra eks internett eller divx player.
Har sett litt på ASIO4all men det ser mere ut som en driver for de som ikke har asio drivere til lydkortet sitt.

Hilsen
Rune
Rune_N
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Apr 06, 2009 12:13 pm
Bosted: Finneidfjord, Nordland


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron