[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - PC for musikkbruk

PC for musikkbruk

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

PC for musikkbruk

Innlegg RogerH » Tor Jul 16, 2009 11:57 pm

Finnes det noen norske firmaer som produserer PC'er for musikkbruk? Skal kjøre Sonar på den.
Fender Jeff Beck Stratocaster, Gibson Les Paul '79, Fender Telecaster m/b-bender, Marshall 2266 VintageModern , AXON gitarsynth, Peavey Classic 30, Hughes & Kettner Tubemeister 36, Sonar X1 Producer
RogerH
Tørr bak øra
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons Okt 22, 2008 5:16 pm
Bosted: Ørnes, Nordland

Innlegg H-Musikk » Fre Jul 17, 2009 8:40 am

Hei, vet ikke om der er firma som selger ferdige "musikk-pc'er", men et tips er jo å sjekke hva de putter inn i musikk-pc'er ute i den store verden, f.eks. her: http://www.sweetwater.com/creation_stat ... ltower.php . Så tar du den komponent listen og ber f.eks. Komplett.no bygge den for deg,,, :) evt. at du bygger den selv (det ville nok jeg ha gjort) :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Sounderground » Fre Jul 17, 2009 1:03 pm

Tror ikke du finner "norske" som spesialiserer seg på slikt lenger. Cobra var et slikt selskap, men tror de la ned eller ble kjøpt opp for noen år siden, mulig jeg tar feil her. Det er derimot mange firma som driver med dette og mange musikkbutikker som forhandler dedikerte audiopc som f.eks AudioLabs, Frost osv. Men; tror du vil komme like godt ut av det om du forklarer ditt behov for en som forstår seg litt på det å sette sammen komponenter.
Ring Digital Impuls i Oslo og spør etter Haakon, han er den jeg har møtt på som har størst forståelse for hva jeg trenger..og ikke minst, hva jeg IKKe trenger:)
Du har også folk på forumet her som har skrevet kloke ord om emnet, Blix f.eks.

Jeg kjøpte en i7 2.66 med Asus hovedkort, 6Gb Kingston DDR3 minne og Solid State disk. Fornøyd!
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg RogerH » Fre Jul 17, 2009 10:23 pm

Takk for svar.
Må vel kanskje gjøre en innsats selv da. Hadde egentlig et lite håp om å bare bestille en PC som fungerer perfekt ut av boksen, men det blir sikkert billigere å bygge selv.
Får kanskje ringe Haakon :)
Fender Jeff Beck Stratocaster, Gibson Les Paul '79, Fender Telecaster m/b-bender, Marshall 2266 VintageModern , AXON gitarsynth, Peavey Classic 30, Hughes & Kettner Tubemeister 36, Sonar X1 Producer
RogerH
Tørr bak øra
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons Okt 22, 2008 5:16 pm
Bosted: Ørnes, Nordland

Innlegg Sounderground » Lør Jul 18, 2009 1:15 pm

De bygger selvsagt maskinen for deg også om du ønsker det...slik at du kan ta den fiks ferdig ut av boksen med garanti. Hils!
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg bjornsjoflot » Lør Jul 18, 2009 11:52 pm

Det enkleste er jo å bygge selv. Bare man sørger for å bestille komponenter som funker sammen tar det under en time å sette sammen. Har gjort dette flere ganger og alle mine selvbygde har virket feilfritt.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Ole Henrik » Man Aug 03, 2009 5:35 am

Nå skal jeg vokte meg vel for å utale meg skråsikkert i noen form for PC tråd, men jeg de jeg snakker med av softwareutviklere/distributører etc mener i dag nesten utelukkende at det er bedre å bruke en modell fra et "stort" merke som Dell, HP etc enn en maskin "spesialbygd for musikkbruk". Til tross for at sistnevnte høres lurt ut, risikerer du en konfigurasjon som ikke er testet ut med soft/hardware-komponentene du har tenkt å bruke. Dersom du bruker en maskin det selges mye av er gjerne det motsatte tilfellet. Just my 2 cents.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg goldenGeek2 » Man Aug 03, 2009 8:53 am

Ole Henrik skrev:Nå skal jeg vokte meg vel for å utale meg skråsikkert i noen form for PC tråd, men jeg de jeg snakker med av softwareutviklere/distributører etc mener i dag nesten utelukkende at det er bedre å bruke en modell fra et "stort" merke som Dell, HP etc enn en maskin "spesialbygd for musikkbruk". Til tross for at sistnevnte høres lurt ut, risikerer du en konfigurasjon som ikke er testet ut med soft/hardware-komponentene du har tenkt å bruke. Dersom du bruker en maskin det selges mye av er gjerne det motsatte tilfellet. Just my 2 cents.


+1

...men sjekk gjerne modellen du lurer på å kjøpe i kombinasjon med lydkort/interface ved et google-søk eller lignende.. dersom det er kjente problemer med valgt modell vil du sannsynligvis få treff :)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Blix » Man Aug 03, 2009 10:09 am

Ole Henrik skrev:Nå skal jeg vokte meg vel for å utale meg skråsikkert i noen form for PC tråd, men jeg de jeg snakker med av softwareutviklere/distributører etc mener i dag nesten utelukkende at det er bedre å bruke en modell fra et "stort" merke som Dell, HP etc enn en maskin "spesialbygd for musikkbruk". Til tross for at sistnevnte høres lurt ut, risikerer du en konfigurasjon som ikke er testet ut med soft/hardware-komponentene du har tenkt å bruke. Dersom du bruker en maskin det selges mye av er gjerne det motsatte tilfellet. Just my 2 cents.


Her vil jeg legge en hundrings på bordet og påstå at det ikke spiller noen rolle. Velger du komponenter (hovedkort, skjermkort, minne og disker) fra anerkjente leverandører så er du like safe som når du velger merkevare.

Det er jo samme prosessor, brikkesett og andre nøkkelkomponenter uansett, fra et fåtall leverandører på verdensmarkedet.

Husk at merkevareprodusenter ofte endrer komponenter undervis i produksjonen, mens modellnummeret beholdes.

Dert er derfor store merkevareprodusenter har serier eller modeller beregnet på store konserner/institusjoner, som er helt identiske i hele sin levetid. Dette er for å sikre at installasjoner med hundre eller tusenvis av maskiner skal kunne administres som én, og kunne oppdateres over nettverket eller på andre effektive måter.

Men dette har ikke med stabilitet eller kvalitet på selve maskinene å gjøre.

Spesialist-maskiner er gjerne bygget med tanke på bruksområde, og det som teller er utforming av kabinett, plassering av tilkobling, støydemping, valg av praktiske diskløsninger, utskiftbare lagrings enheter for enkel backup osv.

Om man bygger disse selv av det brede utvalget av standardkomponenter eller velger en spesialistprodusent er så opp til en selv. Noen vil ha det ferdig andre liker å mekke.

Uansett: merke, spesialist eller mekk - nøkkelkomponentene er de samme, bare utforming og støttekomponenter er forskjellige.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Fredster » Man Aug 03, 2009 3:39 pm

Blix skrev:
Ole Henrik skrev:Nå skal jeg vokte meg vel for å utale meg skråsikkert i noen form for PC tråd, men jeg de jeg snakker med av softwareutviklere/distributører etc mener i dag nesten utelukkende at det er bedre å bruke en modell fra et "stort" merke som Dell, HP etc enn en maskin "spesialbygd for musikkbruk". Til tross for at sistnevnte høres lurt ut, risikerer du en konfigurasjon som ikke er testet ut med soft/hardware-komponentene du har tenkt å bruke. Dersom du bruker en maskin det selges mye av er gjerne det motsatte tilfellet. Just my 2 cents.


Her vil jeg legge en hundrings på bordet og påstå at det ikke spiller noen rolle. Velger du komponenter (hovedkort, skjermkort, minne og disker) fra anerkjente leverandører så er du like safe som når du velger merkevare.

Det er jo samme prosessor, brikkesett og andre nøkkelkomponenter uansett, fra et fåtall leverandører på verdensmarkedet.

Husk at merkevareprodusenter ofte endrer komponenter undervis i produksjonen, mens modellnummeret beholdes.

Dert er derfor store merkevareprodusenter har serier eller modeller beregnet på store konserner/institusjoner, som er helt identiske i hele sin levetid. Dette er for å sikre at installasjoner med hundre eller tusenvis av maskiner skal kunne administres som én, og kunne oppdateres over nettverket eller på andre effektive måter.

Men dette har ikke med stabilitet eller kvalitet på selve maskinene å gjøre.

Spesialist-maskiner er gjerne bygget med tanke på bruksområde, og det som teller er utforming av kabinett, plassering av tilkobling, støydemping, valg av praktiske diskløsninger, utskiftbare lagrings enheter for enkel backup osv.

Om man bygger disse selv av det brede utvalget av standardkomponenter eller velger en spesialistprodusent er så opp til en selv. Noen vil ha det ferdig andre liker å mekke.

Uansett: merke, spesialist eller mekk - nøkkelkomponentene er de samme, bare utforming og støttekomponenter er forskjellige.

Blix


+1

Ta en runde på google, så finner du konfigurasjoner som fungerer perfekt.

Selv har jeg alltid valgt Asus, Corsair og Intel som basis. Bombesikkert ;)
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Dozerbabar » Man Aug 03, 2009 7:59 pm

Jeg har en annen bombesikker kombo:

MAC

Jeg bare måtte :lol:
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Fredster » Man Aug 03, 2009 8:17 pm

Dozerbabar skrev:Jeg har en annen bombesikker kombo:

MAC

Jeg bare måtte :lol:


:mrgreen:
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Blix » Man Aug 03, 2009 9:42 pm

Dozerbabar skrev:Jeg har en annen bombesikker kombo:

MAC

Jeg bare måtte :lol:


Ehem - var det ikke med Mac du hadde problemer med noen M-Audio greier?

Jeg bruker både Mac og PC - og kan hygge meg med problemene på begge platformer!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dozerbabar » Tir Aug 04, 2009 9:09 am

Det var ment som et humoristisk innlegg, bare så det er sagt :D

Forøvrig mener jeg at det er stor forskjell på hvordan komponentene i en datamaskin spiller sammen kontra hvordan driverne du installerer spiller inn. Dette var vel en tråd om datamaskinkomponenter som passer sammen, eller misforstår jeg noe? :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg bjornsjoflot » Tir Aug 04, 2009 11:02 am

Hvis man tar seg litt tid til å sjekke hvilke komponenter som passer sammen, får man sjelden problemer.

Har selv bygd mine egne studiomaskiner og aldri hatt problemer og har i det siste bygd en maskin for livebruk som jeg monterte i rack. Kommer ikke til å kjøpe laptop på noen år nå ihvertfall.

Som Fredster går jeg alltid for Asus, Corsair og Intel. Det er bombesikkert!
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron