[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Maskinen sliter med plugins

Maskinen sliter med plugins

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Maskinen sliter med plugins

Innlegg Bråtnes » Søn Sep 06, 2009 11:40 am

Tok med et prosjekt hjem fra studio/øvingslokalet i går. Det er på ca 20 spor, spilt inn i Sonar 8. Når jeg prøvde meg med feks IK-multimedia 670 compressoren på vokalsporet begynte maskinen virkelig å slite. Dro opp i 40-50% på begge cpu-kjernene og etter noen sekunder så gikk sonar i "dropout".
Jeg har en AMD 64 5200+ Dualcore på 2,7 ghz og 4 gb ram.
Er jo klar over at det ikke er all verden, men at den skulle melde pass allerede med en plugin syns jeg var urovekkende.

Har dere noen tanker om hva problemet kan være? Eller er maskinen rett og slett ubrukelig til musikkproduskjon? :cry:
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Fredster » Søn Sep 06, 2009 11:46 am

Maskinen din skal være bra nok for dette. ( i den grad du bare har 670 compressoren på som effekt )
Da skulle den ikke trekke mye!
men har du kanskje 2-3 effekter som suger litt cpu kraft på de andre sporene snakker vi selfølgelig om mye matte.... :)

Mye har jo skjedd, men brukte AMD til musikk for mange år siden, og den gang fungerte det dårlig. Sonar er vel optimalisert for intel?!

Men 20 spor er jo ikke mye.. så burde klart det

Lukter nok en "bug" spør du meg.
Har opplevd ved et par anledninger at en effekt har skapt problemer på gitte prosjekter, men da har jeg kopiert alle tracks over i et nytt prosjekt. Inn med effektene igjen og allt i orden... verdt et forsøk?
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg H-Musikk » Søn Sep 06, 2009 11:49 am

Hva står Mixing latencyen innstilt på (du finner den under Options -> Audio)? Jeg justerer alltid den opp før jeg begynner å mikse.
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Bråtnes » Søn Sep 06, 2009 3:04 pm

Fredster: Problemet oppstår allerede med bare den ene plug-inen. Så det er det jeg syns er merkelig.

H-Musikk: Ser at latencyen står på 64 samples i ASIO driveren, og buffersizen blir da 1,5 msec. Så da skal jeg prøve å øke den en god del. Har jo ikke behov for den korte latencyen når vi ikke bruker Sonar til direkte monitoring slik vi gjør i studio. Der fungere det forøvrig veldig bra med mange flere plugins. Men der er det jo en 4-kjernes 3,0 ghz cpu da...
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Bråtnes » Søn Sep 06, 2009 3:07 pm

Da satt jeg opp buffersizen til 2048 (46 msec) Og da ser det straks mye bedre ut!

Takker så mye for hjelpen :D
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg H-Musikk » Søn Sep 06, 2009 3:49 pm

Det var bra!

Når jeg tar opp har jeg latencyen på 64, og når jeg mikser øker jeg den til 256, Men mesteparten av effektene jeg bruker er UAD (fra UAD2 quad kortet) og ikke så mange "vanlige" plugins som bellaster CPU'en til maskinen...

Siste versjon av SOANR (8.3.1) er utrolig stabil selv med høy CPU Load (den var ikke det før så da satte jeg også latency'en opp til det høyeste som er 1024 hos meg)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Fredster » Søn Sep 06, 2009 4:55 pm

så lenge det ikke er noe opptak, så gjør det jo ingenting om latencyen er så høy.
Men bruker virkelig den plugins'en så mye cpu??
Nesten merkelig altså..

Kjører med en 4 kjerners 2.4Ghz her og kan fint kjøre en låt med 60 spor og ditto mange effekter uten at prosessoren går over 50% Selv med mange tunge VST inne..
selv om du har en 4 kjernet prosessor i studio, skal ikke den være 10 ganger sprekere :)

Her kjører jeg på 256 i latency og 5,8ms konstant.
________________________________

http://www.signesvei.no/funstudio

Musikere pensjonerer seg ikke, de slutter når det ikke er mer musikk igjen i dem.
Louis Armstrong

Fredster :)
Brukerens avatar
Fredster
Aktiv
 
Innlegg: 177
Registrert: Fre Nov 07, 2008 12:43 pm
Bosted: Sandefjord

Innlegg Bråtnes » Tir Sep 08, 2009 8:11 am

Når jeg kjører den IK 670'n i studio så gjør den nesten ikke utslag, og da sammen med flere andre tilsvarende VSTer. Og det er jo ved buffer på 64, så det er nok ikke pluggen som er problemet.

Tror rett og slett at 64 samples ble for lite for maskinen min hjemme. Hadde antagelig gått mye bedre allerede ved 256 og kanskje tilogmed 128.

Men moro å høre at du kan kjøre så mange spor med effekter uten problem. Virker som mye det samme oppsettet vi har i nye PCen i studio (2,8ghz x 4). Så det var en betryggende tilbakemelding :D
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest