[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Knitring og andre ulyder......

Knitring og andre ulyder......

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Knitring og andre ulyder......

Innlegg Henki M » Ons Des 02, 2009 7:37 pm

Jeg har litt problemer med at når systemet mitt belastes litt mye så "knitrer" det. Jeg vet at det skal være en sammenheng her med buffersize ? Er det noen som har Sonar som har et forslag til hva som kan være fornuftig bufferstørrelse ? Slik jeg forstår det har dette sammenheng med at når man velger en setting som gir lite latency så kan man få knitring ?

Jeg har en oppegående pc og et relativt nytt Emu lydkort. Har på følelsen at dette enkelt kan fikses med oppsettet hvis jeg bare visste hvordan ?

Lurer også på følgende - hvis man tar opp en softsynth og godtar knitring for å ha lav latency under innspillingen - vil knitringen gå vekk under miksing hvis jeg da velger høyere latency ?

Noen som er flinke på dette ?
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Re: Knitring og andre ulyder......

Innlegg H-Musikk » Ons Des 02, 2009 8:07 pm

Henki M skrev:Jeg har litt problemer med at når systemet mitt belastes litt mye så "knitrer" det. Jeg vet at det skal være en sammenheng her med buffersize ? Er det noen som har Sonar som har et forslag til hva som kan være fornuftig bufferstørrelse ? Slik jeg forstår det har dette sammenheng med at når man velger en setting som gir lite latency så kan man få knitring ?

Før jeg hadde den kraftige maskinen jeg har nå tok jeg typsik opp audio med en Buffersize på 128 eller 64, hvis jeg skulle ta opp Softsynter et stykke uti prosjektet (når jeg hadde en del spor) deaktiverte jeg alle plugins mens jeg tok opp og hadde hadde buffersize på 64, etterpå øket jeg den og skrudde på alle plugins igjen (du kan skri alle av globalt, trenger ikke å ta en og en). Når jeg miksa lå jeg typisk på 512…

Jeg har en oppegående pc og et relativt nytt Emu lydkort. Har på følelsen at dette enkelt kan fikses med oppsettet hvis jeg bare visste hvordan ?

Mener det står noe om dette i hjelp’en (F1), har du sjekket ut de stegene som står beskrevet der?

Lurer også på følgende - hvis man tar opp en softsynth og godtar knitring for å ha lav latency under innspillingen - vil knitringen gå vekk under miksing hvis jeg da velger høyere latency ?

Ja,
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Knitring og andre ulyder....

Innlegg Henki M » Tor Des 03, 2009 12:41 am

Takk for svar - skal teste litt dette med buffersize. Ser at det ofte blir å finne veier rundt sånne problemer ja. Ser også ut til å ha god virkning å bruke Freeze funksjonen på softsynth spor - systemet mitt ser ut til å tåle forholdsvis mye audiospor. Freeze funksjonen var forøvrig den viktigste funksjonen som gjorde at jeg oppgraderte fra Home Studio til Sonar Producer Edition - denne er veldig kjekk å ha.... Utrolig lettvint å gå tilbake med unfreeze hvis en vil endre noe i ettertid.

Det hjelper godt på hvis knitringen forsvinner ved nedmiksing med endring av buffersize.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg Trallala » Tor Des 03, 2009 2:12 am

Sjekk også på cakewalkforumet - der er det garantert nokre med same specs som deg (og dei same problema) - hjelpsomme folk og du sparar masse tid og bannskap. :)
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Knitring og andre ulyder...

Innlegg Henki M » Tor Des 03, 2009 11:59 am

Joda - jeg er en del på det forumet også og forstår rimelig godt engelsk, men må allikevel si at sånne datatekniske ting er noe vanskelig å forstå...

Så jeg er takknemlig for å ha noen norske hjelpere....
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest