[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bruk av effekter ved opptak av vokal

Bruk av effekter ved opptak av vokal

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Bruk av effekter ved opptak av vokal

Innlegg Henki M » Fre Des 04, 2009 2:16 pm

Jeg har et EMU 1820 interface som jeg bruker til opptak av vokal. Dette har egne effekter som jeg kan legge på ved opptak som ikke gir latency. De er imidlertid fryktelig dårlige i forhold til de vst-effektene jeg har. Jeg bruker Sonar Producer edition 7.

Hvis jeg prøver å bruke disse ved opptak så får jeg en forsinkelse omtrent som om du har en sånn doubler effekt på stemmen - så i praksis virker det dårlig. Dette fører til at jeg synger inn med elendige effekter (som da ikke tas opp) og legger på gode effekter etterpå. Problemet med denne metoden er at det er fryktelig lite inspirerende å syng med så dårlig lyd - selv om jeg kan rette på dette etterpå. Hvordan gjør dere andre dette ? Har dere hardware på utsiden av PC,en som brukes ved opptak eller får dere interne effekter til å virke med tilstrekkelig lav latency.

Og har dere noen forslag til en enkel løsning - eksempelvis preamp/effektboks som egner seg til dette.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg erlend » Fre Des 04, 2009 2:48 pm

hvis du har en rask PC/godt lydkort så skal du få til å monitore opptaken gjennom DAW-et ditt(direkte monitoring), uten særlig latency. Da kan du også legge på VST-effekter som monitores under opptaket. eller hva?
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Effekter ved vokalopptak

Innlegg Henki M » Fre Des 04, 2009 3:07 pm

Vel - det er vel det som IKKE fungerer hos meg da. Det blir noe forsinkelse på lyden - men det er noen effekter i selve Emu korter som kan benyttes - men slik jeg har forstått det er dette hardware effekter som lyden da rutes gjennom på utsiden av pc,en.

Hvis jeg benytter interne effekter i Sonar blir det forsinkelse.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg erlend » Fre Des 04, 2009 3:42 pm

du har prøvd å skru ned buffersize i lydkortets innstillings-panel? dette fungerer dårlig?
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Re: Effekter ved vokalopptak

Innlegg H-Musikk » Fre Des 04, 2009 5:07 pm

Henki M skrev:Vel - det er vel det som IKKE fungerer hos meg da. Det blir noe forsinkelse på lyden - men det er noen effekter i selve Emu korter som kan benyttes - men slik jeg har forstått det er dette hardware effekter som lyden da rutes gjennom på utsiden av pc,en.

Hvis jeg benytter interne effekter i Sonar blir det forsinkelse.

Du må eventuelt lage lytting via lydkortet, og ikke via SONAR. Det vil antakelig fønke. Ser det ståri i reklamen for kortet:
PatchMix™ DSP zero-latency hardware mixing and monitoring - with super-flexible patchbay - no external mixer needed.
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg espeo » Fre Des 04, 2009 7:52 pm

Problemet her er at "Direct Monitoring" funker, men effektene på kortet er bedritne.
Har selv et EMU 1616 og kan ihvertfall bekrefte at effektene på det kortet er ubrukelige. Uten å ha all verdens hardware klarer jeg å skvise latency ned i < 10ms og kan derfor i opptakssituasjoner bruke VST-effekter i Cubase, forutsatt en viss begrensning i antall plugins.

Vel, til columbi-egget: for å unngå "dobbel" lyd, altså både direct-monitoring og monitoring fra DAW, må du mute den kanalen på EMU-mixeren.
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Effekter på vokalopptak

Innlegg Henki M » Fre Des 04, 2009 8:19 pm

Takk for svar alle sammen.

Jeg prøver det som blir foreslått.

Dette med å lytte direkte fra lydkortet er kanskje nøkkelen her...

Når jeg ser nøyere på det så går det antagelig også an å koble på min gode gamle Digitech Studioquad og bruke som en utvendig aux effekt på den interne mixeren som fulgte med Emu kortet. Det er åtte inn og utganger her som ser ut til å kunne rutes veldig fritt. Men det enkleste er ofte det beste - først skal jeg prøve å mute kanalen på den interne mixeren og se om jeg da ikke har dobbelt signal men bare ett signal forsinket så lite at det er til å leve med.....

Takk igjen.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Re: Bruk av effekter ved opptak av vokal

Innlegg FinnArild » Fre Des 04, 2009 8:25 pm

Henki M skrev: Problemet med denne metoden er at det er fryktelig lite inspirerende å syng med så dårlig lyd - selv om jeg kan rette på dette etterpå. Hvordan gjør dere andre dette ?


Synger alltid med helt tørr vokal - da "lurer" jeg ikke meg selv til å tro at jeg synger bedre enn jeg gjør.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg espeo » Fre Des 04, 2009 8:32 pm

Jeg synger aldri, for jeg vet hvordan jeg synger :shock:
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg bjornsjoflot » Lør Des 05, 2009 8:32 am

espeo skrev:Jeg synger aldri, for jeg vet hvordan jeg synger :shock:


+1 Hehe...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron