[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - PC skap? (støy/kjøling)

PC skap? (støy/kjøling)

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

PC skap? (støy/kjøling)

Innlegg turbotrixie » Tir Apr 06, 2010 5:17 pm

Veit det skal finnes skap du kan kjøpe som sikter på å eliminere støy fra PC'er, med innebygd kjøling og slikt. Men hvor?

Nå har jeg en del av en veggseksjon som jeg knakk ut hylla fra og skar noen hull baki for kabler/lufting, og det hjalp endel på støyen - men temperaturen er jo nokså høy. CPU/GPU oppnår samme temperaturer som før, så det er egentlig ingen fare, men den faller veldig treigt i forhold til før, så ambient temperaturen i skapet begynner nok å nærme seg 40 grader mistenker jeg.


Hvor får man kjøpt sånne skap, og hvor mye må man ut med?
Brukerens avatar
turbotrixie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Apr 06, 2010 2:57 pm

Re: PC skap? (støy/kjøling)

Innlegg kwillu » Tir Apr 06, 2010 11:24 pm

turbotrixie skrev:Veit det skal finnes skap du kan kjøpe som sikter på å eliminere støy fra PC'er, med innebygd kjøling og slikt. Men hvor?

Nå har jeg en del av en veggseksjon som jeg knakk ut hylla fra og skar noen hull baki for kabler/lufting, og det hjalp endel på støyen - men temperaturen er jo nokså høy. CPU/GPU oppnår samme temperaturer som før, så det er egentlig ingen fare, men den faller veldig treigt i forhold til før, så ambient temperaturen i skapet begynner nok å nærme seg 40 grader mistenker jeg.


Hvor får man kjøpt sånne skap, og hvor mye må man ut med?


Er ikke sikker på hvor man får kjøpt slik skap. Men vis du monterer ei vifte på siden av kabinettet som blåser luften inn og ei vifte bak som trekker luften ut så vil du få ei god kjøling og mye mindre støy. Gjorde det med min pc og merket stor forskjell.
www.theoldsynth.com
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg Trallala » Tir Apr 06, 2010 11:59 pm

Eg har også ein skapseksjon som er omgjordt til pc-skap. Isolert med med glava og gips med avtagbar front. Kvitta meg til slutt med heile bakveggen, pga. av sirkulasjonsproblem og kutta ut alle chassis-vifter. Då ligg eg med ein cpu temperatur på rundt +/- 40 grader og har støy som funkar i 95 % av opptakssituasjonane.

Har eg reine solo-opptak utan andre lydkjelder i mixen senkar eg også gjerne cpu-vifta til eit minimum og køyrer maskina varm ein times tid.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Bråtnes » Ons Apr 07, 2010 8:22 am

http://www.custom-consoles.com/isobox.php


En som har laget en DIY Iso-box:

[url]http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/67334-sound-insulation-cabinet-noisy-computer.html
[/url]
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg H-Musikk » Ons Apr 07, 2010 8:51 am

Det enkelste, mest effektive og billigste er enkelt å å greit å bore hull i veggen (hvis du har mulighet og får lov til det) og plassere PC'en i et annet rom. Jeg har gjort dette og da ble det muse stille :-)

Det du trenger å kjøpe da er evt litt lengre kabler (skjerm, tastatur, mus, etc.) + en hullsag og en liten bit av en plastrenne (nedløpsrør) og litt sikaplex.... 8)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg turbotrixie » Ons Apr 07, 2010 5:03 pm

Ah se der ja, tusen takk for svar alle sammen.

Bråtnes' linker var akkurat det jeg var ute etter - har sett sånne før, og det var slike jeg tenkte få tak i. Ser rimelig dyrt ut da.

Kabinettet har allerede tilstrekkelig kjøling - men det er ambient temperaturen som er problemet i dette tilfellet. Luft temperaturen i selve skapet stiger på grunn av varmeutviklingen; luft ut fra maskinen. Viftene får kun varm luft å kjøle med og du får feedback. Har kutta hull i bakplata på skapet og dette hjalp litt.

H-Musikk's løsning er nok dog den aller beste løsningen. Jeg var innom studioene til musikk konservatoriet i tromsø, og her hadde de denne løsningen. Muse stille, som du sier. Har dog ikke muligheten til dette da jeg ville trengt kabler på godt og vel 10 meter. (samtlige kabler.)


Planen videre er å handle strømforsyning med mindre støy, bytte skjermkortet til en passiv kjølingsløsning og skaffe en mere effektiv cpukjøler/vifte (120mm vifte, større blader - mindre støy)


Akkurat nå idler jeg på 53 grader i dette skapet mitt. Ca. 10 Grader mer en da den sto i fri luft. Under load kommer jeg opp mot 77 grader på CPU - og selv om dette er langt under faresonen (Rundt 90 grader TJMax på denne kjerna) vil jo dette kunne senke levetiden på CPU - Så jeg ønsker å senke temperaturen ytterligere.

Ironien er at nå hører jeg alle de ANDRE bakgrunnslydene så veldig mye bedre, nå som PC'n ikke er den største støykilden. Kjøleskapet for eksempel gir meg fnatt nå. Morsomt, når du tenker over det...
Brukerens avatar
turbotrixie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Apr 06, 2010 2:57 pm

Innlegg H-Musikk » Ons Apr 07, 2010 6:03 pm

turbotrixie skrev:H-Musikk's løsning er nok dog den aller beste løsningen. Jeg var innom studioene til musikk konservatoriet i tromsø, og her hadde de denne løsningen. Muse stille, som du sier. Har dog ikke muligheten til dette da jeg ville trengt kabler på godt og vel 10 meter. (samtlige kabler.)

10 m er vel ikke store problemet... F.eks. på Komplett.no finner du kabler på både 10 og 20 og mer meter... :wink:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg turbotrixie » Tor Apr 08, 2010 12:03 am

For 2500 kroner med alle kabler, som jeg nå ser det ville koste, ville jeg ikke blitt forbauset om ett skap var billigere. Og mere praktisk. (USB Hub med strøm, 2stk DVI, Signal til monitorer, USB 10m med signalforsterker osv)

Kunne nok lyddempa dette skapet mitt noe så til de grader og lagt til grundig kjøling for godt og vel halvparten, når jeg tenker meg om.
Brukerens avatar
turbotrixie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Apr 06, 2010 2:57 pm

Innlegg kwillu » Tor Apr 15, 2010 3:57 am

Har ei løsning som nesten er gratis som jeg brukte på min gamle pc .
Spilte en del bilsim og var plaget at pcn ble så varm at bildet stoppet opp.

Det jeg gjordet var finne frem kjølebaggen og skjære to hull ,et fremme og et på baksiden. Monterte da ei vifte på det ene hullet som viften blåste luften inn og en slange på det andre hulet der luften skal komme ut . Så var det bare å fylle kjølebagen med is og, vips så hadde jeg iskald luft.

Fungerte helt fint. Kan også brukes til å kjøle seg ned på varme sommerdager :D
www.theoldsynth.com
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron