[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Sonar ignoreres i mp?

Sonar ignoreres i mp?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Sonar ignoreres i mp?

Innlegg ernstal » Tor Okt 14, 2010 2:14 pm

Er det bare meg? eller er det et faktum at det er liten eller ingen interesse å skrive om eller presentere nyheter fra Cakewalk Sonar, Studio etc.. Har i perioder hatt abb. på mp og følger med på web, men (korriger meg om jeg bommer) har til gode å finne stoff om disse produktene. Har heller aldri sett tester eller omtale, og gjør man et søk på musikkweb er det sørgelig lite som dukker opp.
Regner med at det er andre Cakewalk brukere der ute som kan bekrefte?

MVH
ernstal
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Tor Okt 14, 2010 2:05 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg H-Musikk » Tor Okt 14, 2010 5:02 pm

For å si det sånn så tror jeg ikke Ole Henrik og de andre gutta har så mye tilovers for SONAR... :shock: :lol:

MEN, for all del, å si at de ikke skriver/Tester noe er vel en overdrivelse. I arkivet finner du jo fort ut at de har testet:
1. Cakewalk Pro Audio 6.0 i år 1997
2. Cakewalk Pro Audio 9 i år 2000
3. SONAR (1.0) i år 2001
4. SONAR 2 i 2002
5. SONAR 3 i 2004
men så var det jamt slutt.... :lol: :lol:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg ernstal » Tor Okt 14, 2010 8:51 pm

Nå har ikke jeg funnet det du refererer til i mine søk, har du link eller er det i papirutgaven du har funnet de artiklene? Uansett så er det jo veldig synd at det ikke er plass til å ta med informasjon om en super DAW (IMO) og etter min vurdering veldig spennende hardware i Studio serien, sku ønske meg norsk proff synsing om de produktene. Mener redaksjonen at det norske markedet er for lite for andre systemeter enn Pro Tools og Cubase som får utrolig mye omtale?
Er på nippet til å investere i Vstudio 100, og er interessert i motforestillinger og evt. erfaringer. Noen?

Mvh

http://ernst-rolf.com
ernstal
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Tor Okt 14, 2010 2:05 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Trallala » Tor Okt 14, 2010 9:39 pm

Tippar det har mest med at det er utelukkande Pc-software, og at Mac'en har eit godt grep i studioverda.

Eg har ein filiing at Sonar kjem på mac også snart - har V Studio-700C, og skjønar det som om at heile 700 riggen kan køyrast på mac.

http://www.roland.com/products/en/_supp ... ET&nstrw=1

Roland vil nok ha med macfolket på festen.

Me får kosa oss i vår eksklusive vesle klubb så lenge :)
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg H-Musikk » Tor Okt 14, 2010 10:35 pm

ernstal skrev:Nå har ikke jeg funnet det du refererer til i mine søk, har du link

http://musikkweb.no/articles.php?search ... 1&subcat=0
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg ernstal » Tor Okt 14, 2010 10:59 pm

Aaah! kor bra! Da må jeg kanskje moderere meg litt mener du? Siste artikkel fra 2004, du verden!

All honnør at du gadd lete fram, men hadde jo håpet på en slags respons fra moderator eller red? men det er vel litt for naivt?

Ikke så lett å lese de artiklene forresten.

MVH

http://ernst-rolf.com
ernstal
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Tor Okt 14, 2010 2:05 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg H-Musikk » Fre Okt 15, 2010 8:39 am

:lol:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Ole Henrik » Fre Okt 15, 2010 9:49 am

Heisann. MP er et blad som dekker et veldig bredt felt av musikksjangere, musikere og produkter. Med seks utgaver i året har vi relativt begrenset plass. Vi forsøker derfor å prioritere stoff vi tror flest mulig lesere får utbytte av. I følge (importør) Roland er det ganske få lisenser av Sonar solgt i Norge.

Et annet aspekter er at for å skrive skole-artikler, tester etc av et software er det, etter vår mening, en forutsetning å bruke programmet i det daglige. MP har dessverre ingen skribenter som bruker Cakewalk/Sonar for tiden.

Det betyr ikke at undertegnede og mine medskribenter ikke har noe til overs for Sonar. Jeg brukte selv Cakewalk på PC en periode på 90-tallet, og vet at programvaren duger. Vi skriver om Sonar fra alle messer vi er på der de kommer med nyheter. Om det er noen "trøst" (sikkert ikke), kan jeg fortelle at det eminente programmet Steinberg Nuendo (med ca 25 lisenser i Norge) lider samme skjebne.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Trallala » Fre Okt 15, 2010 11:40 am

Ole Henrik skrev:I følge (importør) Roland er det ganske få lisenser av Sonar/Cubase solgt i Norge.

...... Om det er noen "trøst" (sikkert ikke), kan jeg fortelle at det eminente programmet Steinberg Nuendo (med ca 25 lisenser i Norge) lider samme skjebne.


I følge eine avstemminga her brukte nesten halvparten Cubase eller Sonar. Det høyrest rart ut at det er så få lisensar.

Får Roland registrert alle nettkjøp?
Eller betyr det at det er ein del crack ute og går?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Henki M » Lør Okt 16, 2010 2:23 pm

Trallala skrev:
Ole Henrik skrev:I følge (importør) Roland er det ganske få lisenser av Sonar/Cubase solgt i Norge.

Får Roland registrert alle nettkjøp?
Eller betyr det at det er ein del crack ute og går?


Her er du nok inne på noe ja. Jeg har selv fullt registrert Sonar 8,5 Producer Edition og har kjøpt denne direkte fra USA - og det er det nok svært mange som har gjort. Dette har etter min mening sammenheng med at Roland i Norge gjør en skikkelig drittjobb når det gjelder både support og markedsføring av Cakewalk-produktene i Norge - bortsett fra en annonse nylig på V-Studio produktene kan jeg ikke huske sist jeg så en annonse på noe fra den kanten. Andre henvendelser til Roland angående dette når det gjelder support er temmelig brødløst - de har ikke peiling rett og slett. Dermed forholder vi oss heller til Cakewalk i USA ! Hvis Roland anstrenger seg litt blir det sikkert noen lisenser på dem også. I en forretning i mitt område er den nyeste versjonen de har av programmet Sonar versjon 5 - og vi er altså kommet til 8,5 !

Det er interessant å legge merke til avstemmingen som det er referert til her på Forumet der det virker som det er en betydelig brukerskare av Sonar. Grunnen til at jeg valgte Sonar foran Cubase og de andre var:
- Min første versjon Home Studio inneholdt utrolig mye mer funksjonalitet enn tilsvarende Cubase
- Veldig gode informasjonsverktøy om programmene på nettet - info videoer osv. Etterhvert har de andre kommet litt etter her.
- Nå er Cakewalk TV lansert - utrolig mye nyttig (gratis) opplæring i bruk av programmene.
- Meget godt brukerforum og support i USA
- Sonar er veldig på offensiven og var vel den første med 64 bits løsning av disse vanligste DAWprogrammene.

Så også jeg savner som abonnent av Musikkpraksis stoff om dette og jeg tror mengden brukere er enormt undervurdert. Her kan jeg anbefale bladet Sound og Sound - jeg har abonnement på dette i tillegg til Musikkpraksis - mye pga gode artikler om Sonar.
Henki M
Tørr bak øra
 
Innlegg: 39
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:48 pm
Bosted: Sola - Rogaland

Innlegg ernstal » Lør Okt 16, 2010 6:32 pm

Aha! her kom det fram mange gode poenger som jeg håper når fram til flere etterhvert! Tror nok det stemmer at mange kjører "crack-versjoner" av Sonar (noen kaller det misforstått "try before buy"). Velger å tro at grunnen til så få er registrerte brukere hos Roland at mange handler lettvint og praktisk via internett.
Synes det er interessant at mitt lille hjertesukk engasjerer og kanskje noen av dere kan dele erfaringer og komme med anbefalinger til kommende brukere? Det er kanskje også noen av dere som har lang erfaring kan melde seg som skribenter (free lancers) fro MP??
ernstal
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Tor Okt 14, 2010 2:05 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg HumdinGer » Tir Okt 19, 2010 8:42 pm

Jeg valgte selv for en del år tilbake og kun kjøre kjøpt og lovlig programvare, men det kan være rimelig irriterende til tider å skulle prøve å oppdatere til siste versjoner. F.eks. kjøpte jeg fullversjon av Cubase 4 som kostet over 8000,-. Når så Cubase 5 kom ikke så alt for lenge etter så var fullversjonen av den gått ned til rundt 5000,-. Allikevel forlangte de 2000,- for å oppgradere fra den mye dyrere Cubase 4 kjøpt under et år tidligere. En tusenlapp så hadde jeg oppgradert på flekken uten å irritere meg over den nedsatte prisen, men 2000,- ble for drøyt. Synd når det blir slik at vi som kjøper lovlig skal straffes for å demme opp for alle de som kjører crack-versjoner.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg FinnArild » Ons Okt 20, 2010 12:07 am

Brukte nylig snaut 1750,- for å oppgradere fra SX3 til 5 - og det synes jeg var ganske greit, egentlig (husket jeg forresten å få med det på nye innkjøp tråden?).
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Ole Henrik » Ons Okt 20, 2010 1:07 am

HumdinGer skrev:En tusenlapp så hadde jeg oppgradert på flekken uten å irritere meg over den nedsatte prisen, men 2000,- ble for drøyt. Synd når det blir slik at vi som kjøper lovlig skal straffes for å demme opp for alle de som kjører crack-versjoner.


Tror det er viktig å huske på at verden, og forutsetningene for "alt", forandrer seg hele tiden. Jeg har for eksempel brukt mange hundre tusen de siste 15 årene på protools oppdateringer. Likevel regner jeg ikke disse pengene som bortkastet. Jeg har hatt det verktøyet jeg har trengt hele tiden. Om jeg for eksempel hadde kjøpt en digital multitrack bandmaskin, eller en stor analog (eller digital for den saks skyld) mikser i 1995, hadde den kostet mange hundre tusen, eller millioner på den tiden og hadde ikke vært verdt noe i dag den heller.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Ons Okt 20, 2010 12:23 pm

Ole Henrik skrev:Tror det er viktig å huske på at verden, og forutsetningene for "alt", forandrer seg hele tiden. Jeg har for eksempel brukt mange hundre tusen de siste 15 årene på protools oppdateringer. Likevel regner jeg ikke disse pengene som bortkastet. Jeg har hatt det verktøyet jeg har trengt hele tiden. Om jeg for eksempel hadde kjøpt en digital multitrack bandmaskin, eller en stor analog (eller digital for den saks skyld) mikser i 1995, hadde den kostet mange hundre tusen, eller millioner på den tiden og hadde ikke vært verdt noe i dag den heller.

Mitt poeng, som muligens ikke ble presisert i mitt forrige innlegg, er at det burde være en forskjell på om man oppgraderer fra, i dette tilfellet, fullversjon Cubase 4 eller SX3. At det koster 2000,- fra SX3 til fullversjon Cubase 5 synes jeg høres veldig billig ut, men ikke at det skal koste det samme for de som under et år tidligere betalte over 8000,- for Cubase 4. For dem burde det absolutt holdt med en tusenlapp.

Når det koster meg 2000,- å oppgradere fra Cubase 4 til Cubase 6 så gjør jeg nok det, men Steinberg har i mellomtiden tatt sjansen på å miste en kunde til en annen produsent. For å presisere hva jeg her mener... Hadde det kostet meg en tusenlapp å oppgradere til Cubase 5 så hadde jeg selvsagt betalt nye 1000,- for å oppgradere videre til Cubase 6 når den kommer. Når det koster kr. 2000,- å oppgradere fra et program som er under året gammelt så blir ikke differansen så stor hvis man skulle ha lyst til å prøve en annen plattform. Den tanken hadde jeg ikke giddet å tenke hvis det bare kostet tidligere nevnte tusenlapp, og Cubase hadde hatt en "sikker" inntekt på meg i fremtiden også. En større differanse når man oppgraderer fra eldre versjoner hadde absolutt vært tingen. La det heller være litt billigere for de som oppgraderer hver gang en ny versjon kommer på markedet.

Når det gjelder ProTools så er det jo en grunn til at jeg ikke har valgt den løsningen. Jeg har vært med på opptak som musiker der ProTools ble brukt, og det har fungert utmerket det, men jeg har ikke sett noe som tilsier at systemet for min del ville være vesentlig bedre enn f.eks. Cubase. Med Apogee på hardwaresiden så har alt fungert helt utmerket, og jeg mener at denne løsningen ikke står lydmessig tilbake for ProTools heller.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest