[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - latency

latency

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

latency

Innlegg Grimd » Søn Nov 07, 2010 10:48 am

Hei. sliter litt med latency. har akkurat oppgradert pc. har nå intel i7 3,06 quadcore prosessor og 8 giga 1333 mhz minne, bruker mye samplingslyder fra eastwest, superior 2 og guitar rig 4. lydkortet er M-Audio - Delta 1010LT. bruker Cubase 5. har samplingslydene på egne disker.

problemet mitt er når jeg spiller inn gitar. kan ikke ha latency noe særlig under 300 ms. da begynner det å sprake. og da bruker jeg bare tromme samplinger og guitar rig 4. må lage mixdown av hele orkesteret å legge det inn i nytt projekt når jeg skal spille inn gitar og andre analoge ting for å komme meg ned på 300 ms latency. det er vanskelig å spille inn analoge ting med for stor forsinkelse. hadde før en pc som var ddr2 og dualcore 2,8. og tror faktisk at jeg ikke kan ha noe mindre latency på den nye pcen enn jeg hadde på den gamle. har jo byttet ut alt utenom lydkortet. er et lydkort med på å bestemme hvor lav latency man kan ha? hvor bruker flaskehalsen å være på en pc. hva bruker å være den største svakheten på slike problemer?. og hva slags lydkort bør jeg kjøpe. finnes det data på lydkortene. en latencydata eller noe, slik at man vet hva man bør kjøpe?

Takk for kjempeforum
Grimd
Grimd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Søn Des 06, 2009 9:38 am

Re: latency

Innlegg Blix » Søn Nov 07, 2010 7:10 pm

Grimd skrev:Hei. sliter litt med latency. har akkurat oppgradert pc. har nå intel i7 3,06 quadcore prosessor og 8 giga 1333 mhz minne, bruker mye samplingslyder fra eastwest, superior 2 og guitar rig 4. lydkortet er M-Audio - Delta 1010LT. bruker Cubase 5. har samplingslydene på egne disker.

problemet mitt er når jeg spiller inn gitar. kan ikke ha latency noe særlig under 300 ms. da begynner det å sprake. og da bruker jeg bare tromme samplinger og guitar rig 4. må lage mixdown av hele orkesteret å legge det inn i nytt projekt når jeg skal spille inn gitar og andre analoge ting for å komme meg ned på 300 ms latency. det er vanskelig å spille inn analoge ting med for stor forsinkelse. hadde før en pc som var ddr2 og dualcore 2,8. og tror faktisk at jeg ikke kan ha noe mindre latency på den nye pcen enn jeg hadde på den gamle. har jo byttet ut alt utenom lydkortet. er et lydkort med på å bestemme hvor lav latency man kan ha? hvor bruker flaskehalsen å være på en pc. hva bruker å være den største svakheten på slike problemer?. og hva slags lydkort bør jeg kjøpe. finnes det data på lydkortene. en latencydata eller noe, slik at man vet hva man bør kjøpe?

Takk for kjempeforum
Grimd


300 ms er jo helt på jordet. Med den riggen burde du kunne kjøre med 3-4 ms latency under opptak. Hva slags drivere bruker du?

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: latency

Innlegg Grimd » Man Nov 08, 2010 8:13 am

asioall
Grimd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Søn Des 06, 2009 9:38 am

Re: latency

Innlegg erlend » Man Nov 08, 2010 10:02 am

har du siste versjon av cubase 5?
Før oppdateringen kom hadde mange store problemer med tredjeparts plugins. Jeg måtte også opp på høy latency for unngå spraking. Oppdateringen fikset dette hos meg.

http://www.steinberg.net/en/support/dow ... ase_5.html
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Re: latency

Innlegg Blix » Man Nov 08, 2010 10:17 am

Grimd skrev:asioall


Hvorfor det? Delta -kortene har jo egne ASIO-drivere?

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: latency

Innlegg Grimd » Man Nov 08, 2010 11:14 pm

tror faktisk ikke jeg har oppdatert cubasen etter at jeg oppgraderte til den nye pc. det skal jeg prøve. kanskje det hjelper. men har prøvd delta driver. prøvd noen forskjellige drivere
Grimd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Søn Des 06, 2009 9:38 am

Re: latency

Innlegg Grimd » Man Nov 08, 2010 11:14 pm

var steinberg
som anbefalte asioall
Grimd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Søn Des 06, 2009 9:38 am

Re: latency

Innlegg Blix » Man Nov 08, 2010 11:34 pm

Grimd skrev:var steinberg
som anbefalte asioall


Merkelig. ASIOAll er ypperlig når det ikke finnes noen ASIO-driver, men bare en WDM-driver (som f.eks intern lydchip på bærbare og stasjonære). ASIOAll er jo en wrapper som ligger utenpå WDM-driveren.

Last ned den siste Delta-driveren fra www.M-audio.com og sjekk med den.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: latency

Innlegg Grimd » Ons Nov 10, 2010 9:28 am

jeg oppgraderte cubase til 5.5. og siste driver til lydkortet. det ble veldig mye bedre. så takk for alt. men mulig jeg må spille inn gitar og andre analoge ting inn i egne projekter uansett. jeg bruker kanskje 40 spor med eastwest lyder. så da blir det litt høy buffer for å kunne spille inn noe analogt.
Grimd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Søn Des 06, 2009 9:38 am

Re: latency

Innlegg Trallala » Ons Nov 10, 2010 11:16 pm

Grimd skrev: jeg bruker kanskje 40 spor med eastwest lyder. .


Er det ikkje ein freeze-funksjon i cubase? Slik at maskina di slepp å streva med streaming mens du tar opp analogt?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Re: latency

Innlegg Blix » Tor Nov 11, 2010 12:05 am

Grimd skrev:jeg oppgraderte cubase til 5.5. og siste driver til lydkortet. det ble veldig mye bedre. så takk for alt. men mulig jeg må spille inn gitar og andre analoge ting inn i egne projekter uansett. jeg bruker kanskje 40 spor med eastwest lyder. så da blir det litt høy buffer for å kunne spille inn noe analogt.


Med en Core i7 burde ikke dette være noe problem. Men det finner du jo bare ut ved å prøve. Du har vel slått av indeksering på den disken du spiller inn lyd på?

Du kan jo for sikkerhets skyld kjøpe en SSD (har du mye penger kjøper du en OCZ RevoDrive X2 som leser med opptil 800 MByte/sek (skulle bli over 5000 spor på 16/44,1)) som arbeidsdisk under tracking og miksing, og arkiverer prosjektet senere på roterende disk.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: latency

Innlegg Bugbass » Fre Nov 12, 2010 7:32 am

Trallala skrev:
Grimd skrev: jeg bruker kanskje 40 spor med eastwest lyder. .


Er det ikkje ein freeze-funksjon i cubase? Slik at maskina di slepp å streva med streaming mens du tar opp analogt?



Jepp
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: latency

Innlegg Pilsener » Søn Jan 30, 2011 5:49 pm

Dette er ikke maskina sin feil.
Jeg strevde med latency på et Behringer-lydkort, og fant ut at Asio4All ikke dugde.
Behringer's egne Asio-drivere løste derimot problemet.

Let etter andre drivere, og prøv med forskjellige settings for bufferstørrelser på lydkortet
Prøv evt drivere fra andre modeller av samme merke.
Det hender driverne passer selv om de ikke er for akkurat den modellen.
Pilsener
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Søn Jan 30, 2011 5:34 pm


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest