[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - VCA og PT9

VCA og PT9

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

VCA og PT9

Innlegg H-Musikk » Tir Jan 18, 2011 11:57 pm

Hva er forskjellen å bruke VCA master tracks under mixing i forhold til ikke å bruke det (eller i mitt tilfelle, ikke ha det) :?:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: VCA og PT9

Innlegg Ole Henrik » Ons Jan 19, 2011 12:45 am

Dette var et merkelig formulert spørsmål?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: VCA og PT9

Innlegg H-Musikk » Ons Jan 19, 2011 7:35 am

Å?
I standard utgaven av PT9 som jeg har så har jeg ikke dette. Leser i manualen at PT9HD har det og at jeg kan få det hvis jeg punger ut mer og kjøper CPT2. Lurer derfor på hva dette er? Enkelt å greit :)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: VCA og PT9

Innlegg yhoyland » Ons Jan 19, 2011 12:28 pm

Det eneste VCA's gir deg i PT er en gruppefader som er uavhengig av selve audiosporene.
Fordelen er at du da kan "trimme" opp og ned automasjon på hele gruppen uten å endre på automasjonen til alle sporene.

Du kan enkelt få til det samme ved å lage en stemmix stripe (en stereo aux) som du ruter alle sporene gjennom og bruke den på samme måten. Helt gratis.
Dette kalles stem-miksing.

Slik gjør du:
1) Lag en stereo aux. Sett input på denne til f.eks. bus 9-10.
2) Skift output på alle sporene du vil styre til bus 9-10 istedetfor master 1-2.
3) Lyden går nå gjennom aux faderen og du kan styre hele gruppa med én fader uten å tukle med volum og automasjon på hver enkelt fader.

En ekstra fordel med denne løsningen er at du nå kan prosessere audio fra hele gruppen samlet ved å inserte en plugin på aux-faderen;
F.eks. kan du komprimere et helt trommesett samlet for mer punch, eller legge en chorus på alle korvokalene dine uten å bruke 10 plugins etc...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: VCA og PT9

Innlegg H-Musikk » Ons Jan 19, 2011 5:43 pm

yhoyland skrev:Du kan enkelt få til det samme ved å lage en stemmix stripe (en stereo aux) som du ruter alle sporene gjennom og bruke den på samme måten. Helt gratis.
Dette kalles stem-miksing.

Slik gjør du:
1) Lag en stereo aux. Sett input på denne til f.eks. bus 9-10.
2) Skift output på alle sporene du vil styre til bus 9-10 istedetfor master 1-2.
3) Lyden går nå gjennom aux faderen og du kan styre hele gruppa med én fader uten å tukle med volum og automasjon på hver enkelt fader.

En ekstra fordel med denne løsningen er at du nå kan prosessere audio fra hele gruppen samlet ved å inserte en plugin på aux-faderen;
F.eks. kan du komprimere et helt trommesett samlet for mer punch, eller legge en chorus på alle korvokalene dine uten å bruke 10 plugins etc...

Dette gjør jeg selvsagt hele tiden, men kaller det subgrupper, men det er nå det samme. Men i Manualen står det at "VCA Master tracks emulate the operation of
voltage-controlled amplifier channels on analog consoles" så hva er egentlig forskjellen på dette og en vanlig "stereo aux" som summer 2 eller flere kanaler..? Tilfører en VCA Master track noe annet "magic" til mikseprosessen (eller lyden) enn en vanlig aux?
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: VCA og PT9

Innlegg yhoyland » Ons Jan 19, 2011 6:44 pm

Snarere motsatt. Når du busser sammen sporene (i en analog verden) så vil det skje noe med lyden.
VCA ble opprinnelig designet for å ikke påvirke lyden, det skal kun gi deg gruppekokntroll over sporene sine volumfadere/mutes. Det gjorde også at man kunne frigjøre audiobusser til andre formål på analoge pulter.

Begrepet VCA gir forøvrig ingen mening i en DAW fordi det slettes ikke er en Voltage Controlled Amplifier som er i bruk for å oppnå dette, men en digital kontroll som bare "trimmer" settingene på hvert enkelt spor..

I DAW-land farges ikke lyden av at du summer i en aux med mindre du inserter noe over auxbussen. Signalene blir bare klinisk lagt sammen og låter helt likt.

Med andre ord er en VCA og en subgruppe uten inserts akkurat det samme i den digitale verden... :D
Sist endret av yhoyland den Ons Jan 19, 2011 6:47 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: VCA og PT9

Innlegg H-Musikk » Ons Jan 19, 2011 6:46 pm

Thanx :D
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: VCA og PT9

Innlegg Ole Henrik » Ons Jan 19, 2011 11:58 pm

Det er ikke helt riktig at det blir det samme å lage stems på auxer slik Yngve sier. Alle sends vil ikke påvirkes av Auxinnputet sporene går gjennom. Dvs at dersom du øker eller minker volumet på auxen vil effektballansen bli feil.

Med VCA har man også mulighet til å gjøre mye mer sofistikerte ting (som igjen gjør det hele mye enklere). Du kan bruke en VCA til all vokalen. Samtidig kan en annen VCA styre alle koringene. Dersom du ønsker mer vokal på hele låta, drar du enkelt og greit opp VCA faderen for Vox all littegranne. Da blir kanskje koringene litt høy på brua, så på dette punktet drar du kor VCAen litt ned i automasjonen. Alt blir i rett ballanse, og du på virker ikke automasjonene på de individuelle sporene. Det er litt vanskelig å forklare hvor enkelt, og hvor mange bruksområder det finnes for VCAer. For meg er dette en av de aller største styrkene for PT når det kommer til miksing.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: VCA og PT9

Innlegg yhoyland » Tor Jan 20, 2011 11:30 am

Ole Henrik skrev:Det er ikke helt riktig at det blir det samme å lage stems på auxer slik Yngve sier. Alle sends vil ikke påvirkes av Auxinnputet sporene går gjennom. Dvs at dersom du øker eller minker volumet på auxen vil effektballansen bli feil.

[...]


Der kom du meg i forkjøpet, jeg skulle akkurat til å slå beina under meg selv :P. Takk for korreksjonen Ole Henrik. Jeg var litt for kjapptenkt der...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron