[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Lør Feb 05, 2011 1:46 pm

Dette gjør programmet omtrendt ubrukelig til gjøre pålegg med (og fikse på små feil her og der i et track)... :evil:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg Dozerbabar » Lør Feb 05, 2011 2:03 pm

Hva mener du egentlig emd software monitoring?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Lør Feb 05, 2011 3:53 pm

Når du skal ta opp i PT9 (med et hvilken som helst ASIO interface) så er det lagt opp til at monitoringen skal skje via programmet. Den aktiveres idet du trykker på ”Record Enable” på et sporet. Mitt system fungerer fint med 32 buffer i latency så når grunnkompet spilles inn live (for eksempel trommer, bass og en gitar, og en ledevokal) er alt bar fryd og gammen.

I det du skal legge på flere instrumenter, evt fikse på enkelte spor dukker problemet opp.
Når prosjektet står (ikke satt i gang med play) og sporet er ”Record Enable” hører talentet (og jeg) seg selv. Hvis du da for eksempel skal spille igjennom for at talentet skal få teste ut (øve) så forsvinner monitoringen på sporet i det du trykker play. Du kan trykke ”Record” direkte og ta opp hele ”øvingen” men det er litt teit liksom…

Enda verre blir det når det skal fikses på små feil her og der (med quick punch). Normalt vil jeg da avtale med talentet om hvor og hva som skal fikses på, og så starte prosjektet, når punktet kommer hvor ”quick punchen” skal gjøres trykker jeg på record (og så av igjen etterpå). Men som beskrevet over her så forsvinner monitoringen i det du trykker bare play. Dvs at hverken jeg eller talentet hører hva som spilles, og jeg kan ikke ta en kvalifisert avgjørelse på når jeg skal trykke på og av ”quick punchen” recording. Normal vil jeg her utføre en quick punchen et stykke før jeg avtalte det og ta opp litt mer en jeg trenger slik at jeg i etterkant kan juster hvor innhoppet skal være for å være mest mulig hørbart. Men det at jeg ikke hører hva talentet spiller før jeg trykker på record er håpløst.

Alle andre programmer (inklusiv PT9 HD faktisk) har en software monitor knapp på hvert spor. Med den skrudd av kontrollerer man monitoringen direkte via mikseren til lydkortet, evt en ekstern mixer. Da er dette ikke noe problem. Da hører talentet seg selv hele tiden uansett hva man gjør.
Ser det er mye klaging på PT fora vedr. dette.
Sjekk ut bla her: http://duc.avid.com/showthread.php?t=285447
Du kan også "stemme på " om denne funksjonen skal inkluderes her: http://protools.ideascale.com/a/dtd/Inp ... 27200-3779
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg yhoyland » Lør Feb 05, 2011 5:10 pm

Du kan alltids sette opp en aux til vokal input? Så router du i tillegg på en send derifra til audiospor som du tracker på. Mens du tracker muter du bare output på audiosporet.

Jeg pleier gjøre dette på vokalsessions, da går det mye fortere og ryddigere å dubbe etc siden lyttingen er uavhengig av hvilket spor du tracker til.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg Dozerbabar » Lør Feb 05, 2011 7:00 pm

"alt + k" slår denne funksjonen av og på :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Lør Feb 05, 2011 7:48 pm

Dozerbabar skrev:"alt + k" slår denne funksjonen av og på :)

Hmmm...ikke i følge manualen for 3.part audio interface....men, jeg skal nå teste alikevell...

@Yngve, vet det er mange kreative "work arounds" men hadde vært greit om PT9 hadde vært like enkel og rett frem som "alle andre" programmene (inklusiv PT9HD)
Ser på avid sine fora at det er flere som har endt opp med å ta opp i andre programmer og mixe i PT...jeg og har vært inne på tanken på å gjøre det på den måten, men det hadde jo vært greiest å gjøre alt i et program...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Lør Feb 05, 2011 8:29 pm

Dozerbabar skrev:"alt + k" slår denne funksjonen av og på :)

Ferdig testet... alt+k gjorde at jeg kunne spille med (når sporet var record enablet) ved bare å trykke på play (og ikke ta opp) MEN, da forsvant jo lyden på det som lå der fra før og da er man liksom like langt...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg Dozerbabar » Lør Feb 05, 2011 10:28 pm

Så du vil ha både lyden fra sporet og lyden fra mikken?

Hmm, har jeg aldri tenkt over at er nødvendig faktisk...
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg Ole Henrik » Lør Feb 05, 2011 10:44 pm

Akkurat det går ikke på HD heller - og høres ganske anoying ut spør du meg.. Kan du ikke bare lage et nytt spor da?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Søn Feb 06, 2011 11:52 am

Dozerbabar skrev:Så du vil ha både lyden fra sporet og lyden fra mikken?

Ikke når jeg tar opp selvsagt, men like før når talentet "spiler seg inn". Når jeg så hører at de er i gang trykker jeg record, og fra da av hører jeg kun på mikken for å si det sånt...
Det høres ut som om Yngve tenker på samme måte med sin "work around"...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg yhoyland » Søn Feb 06, 2011 3:59 pm

Slik jeg forstår deg så ønsker du deg en løsning som gjør følgende:

Før record punch-in: Du hører input/mik + gammelt opptak
Etter record punch-in: Du hører kun input/mik

Er det riktig forstått?
Uansett hvordan du snur på det så finnes det, såvidt jeg vet, ingen måte å få til dette på så lenge lyttingen til den som synger skal komme fra det samme sporet som de skal recorde til (at gammelt opptak ligger på samme spor som du har record enablet). Såvidt jeg vet så må "kilden" til et audiospor være enten input eller opptak som ligger der fra før - du kan ikke få i pose og sekk? Hvis det på en eller annen måte var mulig, så ville både input og gammelt opptak gå gjennom samme stripe/plugins og prosessorer - og dermed har du ingen muligheter til å justére nivåer mellom de heller.

Uansett, jeg tror jeg har en løsning som du får full pott med: Den er litt mer komplisert, skal prøve å forklare det enkelt under. Jeg pleier å bruke dette oppsettet hvis jeg må fokusere maks på produksjon og coaching og ikke vil bruke tid på å være tekniker under opptaket. Metoden går ut på at du har en aux kun til lytting, og at du parallelt tracker direkte fra input til audiospor (som vanlig). En ducker på audiosporet du tracker til gjør at du slipper å mute av og på audiosporet mellom takes for å lytte til opptakene. Slik gjør du:

1. Lag en aux med mic som input. Output rett til miksbuss (hvis du ikke har egen lyttemiks). Legg til en pre-fader send til bus 20, unity gain. Denne senden skal brukes til ducking.
2. Lag et audiospor til å tracke på, med samme mic input.
3. Insert en kompressor med side-chain funksjon på audiosporet. Sidechain input skal være bus 20 (den samme som du sendte fra i punkt 1).
4. Sett kompressoren opp til å slå inn med en gang den registrerer et signal på sidechain inputen. Ca 10dB demping, kort attack-lang release.
5. Dupliser audiosporet så mange ganger du ønsker/trenger.
6. Skru på auto input monitoring (ikke input only).

Det som vil skje nå, er:
- Artisten vil alltid høre seg selv like høyt og tydelig. Du slipper å tenke på om lyttingen er ok mer enn én gang.
- Når artisten ikke lager lyd/synger, høres opptaket som ligger på sporet som normalt.
- Når artisten synger - enten du recorder eller ikke - slår kompressoren på audiosporet inn, og output fra audiosporet dempes med 10dB. (Justér dempingen etter smak).
- Når artisten overdubber, vil sporet han/hun synger oppå automatisk høres lavere enn lyttingen. Med en gang du spiller av (uten synging) for å lytte er alle audiosporene like høye igjen.

Noen åpenbare fordeler med denne metoden:
- Mye mindre trykking mellom opptak og playback.
- Dedikert lytteaux: Du får samme level og pan på lyttingen gjennom hele vokalsessionen. Konsekvent og behagelig lytting for artisten, sett det opp én gang og glem det.
- Audiosporet du tracker til kan beholde level og pan hele vegen - slik at sporet sitter riktig i miksen når du kontrollytter.
- Når du har funnet ut hvor mye ducking/demping som er behagelig å jobbe med for artisten, slipper du å tenke mer på hvordan playbacksporene skal mikses under opptak.

En artig, og praktisk bieffekt:
- Hvis artisten har kommentarer til det han/hun hører under playback mens du lytter, så er det bare å snakke - så vil du høre hva han/hun sier fordi playbacksporene ducker.

Ulemper:
- Du kan støte på litt faseproblematikk/flanging hvis du har ulik latency på lytteaux og audiosporet du tracker til. Det kan være lurt å passe på at latency er lik på begge.


Jeg forstår at dette kan virke som en utrolig tungvint måte å sette opp ting på. Og det krever at du har tunga rett i munnen de første par gangene. Men hvis du lager deg en template session der alt er ferdig satt opp og klart til bruk, så er det bare å importere derifra hver gang du skal ha en vokalsession - så er du klar etter 10 sekunder. Jeg bruker denne metoden oftere og oftere fordi jeg ønsker å fokusere max på produsentrollen når jeg jobber med vokalister. Finklipping og miksing tar jeg når vokalisten har kommet seg ut av vokalbåsen.

Håper dette kan være nyttig for noen der ute, jeg har i alle fall stor glede av det. Herlig å ikke være tekniker alltid også.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg Dozerbabar » Søn Feb 06, 2011 6:02 pm

Det er ikke så langt unna hvordan jeg jobber, bare med en litt annen løsning.

(Jeg har da ingen løsning for det H-Musikk ønsker, men har heller ikke behovet)

1. Jeg bruker kun ett spor til opptak av vokal. Dette går rett til miksbussen. Artisten får lytting herfra.
2. Jeg har en egen vokalbus med x antall spor og playlistview på hvert spor.
3. Jeg flytter recordingene ned på "rett spor" etterhvert.
4. Vokalbussen har en egen lytting.

Jeg bruker ekstremt lite tid på å være tekniker under opptak. Det er en god løsning både for meg og artisten.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg yhoyland » Man Feb 07, 2011 4:34 pm

Dozer: Dette er løsning B for meg på litt mindre sessions. Funker som et skudd, men litt mer trykking blir det jo.
Fordelen med denne metoden er selvsagt at du får alle playlists/takes på ett spor (hvis du skal lete etter takes senere f.eks.).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Man Feb 07, 2011 5:35 pm

Slik jeg forstår deg så ønsker du deg en løsning som gjør følgende:
Før record punch-in: Du hører input/mik + gammelt opptak
Etter record punch-in: Du hører kun input/mik
Er det riktig forstått?

Jepp :-)

Uansett hvordan du snur på det så finnes det, såvidt jeg vet, ingen måte å få til dette på så lenge lyttingen til den som synger skal komme fra det samme sporet som de skal recorde til (at gammelt opptak ligger på samme spor som du har record enablet).

Det er mulig hvis monitorsignalet tas fra en helt annen plass enn selve programmet. Derav ønsket å få en egen knapp som skrur av og på monitoring i programmet (software monitoring) etter behov (som sagt alle de andre har dette også Logic som jeg mener å huske at du bruker litt)

Uansett, jeg tror jeg har en løsning som du får full pott med: Den er litt mer komplisert.....

Dette høres litt komplisert ut ja, men skal teste det ut en gang jeg er litt tolmodig :)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: PT 9 mangler "software monitoring" on/off knapp

Innlegg H-Musikk » Man Feb 07, 2011 5:40 pm

Dozerbabar skrev:Det er ikke så langt unna hvordan jeg jobber, bare med en litt annen løsning.

(Jeg har da ingen løsning for det H-Musikk ønsker, men har heller ikke behovet)

1. Jeg bruker kun ett spor til opptak av vokal. Dette går rett til miksbussen. Artisten får lytting herfra.
2. Jeg har en egen vokalbus med x antall spor og playlistview på hvert spor.
3. Jeg flytter recordingene ned på "rett spor" etterhvert.
4. Vokalbussen har en egen lytting.

Jeg bruker ekstremt lite tid på å være tekniker under opptak. Det er en god løsning både for meg og artisten.

Dette hørtest enklere ut. Tror jeg tester ut dette først.

Et spørsmål som jeg har i denne forbindelsen (som jeg sleit litt med å finne svar på i går). Er det en shortcut i PT jeg kan trykke (når jeg drar et audiospor fra et spor til et annet) som forhinder clipet å flytte seg i tid (fremover eller bakover). I Sonar er det shift+ click med musa...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest