[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Innlegg Fagerhøy » Lør Sep 24, 2011 12:21 pm

Hei

Fant ikke noe liknende tråd her og selv om det finnes hjelp om emnet andre steder på nettet får jeg det bare ikke til å fungere og hadde håpet at noen kanskje kunne leie meg gjennom prosessen med å få satt opp følgende slik at det fungerer. Vennligst ha meg unnskyldt om jeg bruker litt feil terminologi på noe av dette. Jeg er ikke noe dreven i dette her.

Jeg kjører Logic Express 9 sammen med EZdrummer og dette fungerer fint. Fra før har jeg et Yamaha DTXplorer midi trommesett stående og tenkte hooke opp dette slik at jeg slipper å sitte med programering av trommetracks, men heller kan spille de inn på settet. Jeg har lagt hver tromme i multitrack via mikseren i Ezdrummer og ut på aux-kanaler med stereo i Logic slik at jeg kan mikse hver enkelt av de slik som det her (http://web.me.com/johnalcock/filechute/EZDBasic.zip) Så koblet jeg opp trommesettet til lydkort (Alesis io26) via MIDI og nå kan jeg trigge hver enkelt trommelyd i EZdrummer med den respektive paden på settet. Eller dvs.....nesten.

Det har seg nemlig slik at dette billige trommesettet ikke følger vanlig GM standard noe som igjen fører til at alle pader virker som de skal bortsett fra basstromme-paden som trigger skarptrommelyden i EzD (EzD har jo ikke noe med dette å gjøre, det forstår jeg) og slår jeg på skarp-paden så får jeg en crash. Det er ikke mulig å gå inni modulen på trommesettet og endre dette der. Det er et faktum fastslått på andre fora.

Det som sies å være løsningen er å gå til Logic og Environment>New>New Mapped Instrument for så å endre hvilke lyder som blir trigget av hva. Det er her det stopper seg for meg. Deretter skal man etter sigende dra denne "new mapped instr" over i trommefila på arrange-siden og sim sala bim så er alt honkidory. Jeg lurer på om dette er løsningen kun om man allerede har et trommespor innspilt og vil endre på lydene som spilles av. Det jeg håper er mulig er å få riktig pad til å gi rett lyd i real time på de to siste padene. Det skulle da ikke være så forbanna vanskelig, men et eller annet gjør jeg feil. Det kan kanskje også hende at metoden over fikser problemet, men at jeg mister muligheten til å legge hver enkelt tromme for seg via aux slik jeg har gjort.

Takker og bukker for all hjelp jeg kan få. Send meg en PM eller SMS hvis det blir for kronglete å forklarer her.

M.Bratlie 92205763
Fagerhøy
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Aug 26, 2011 7:56 pm

Re: Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Innlegg yhoyland » Søn Sep 25, 2011 12:31 pm

Jeg har aldri vært borti Yamaha-settene, men har hatt samme problem med et Roland TDK-sett + EZ.

Vi brukte mye tid på å prøve å remappe, men endte opp med å kjøpe Superior Drummer 2 istedet. I SD2 var det innebygget support for remapping av det settet vi skulle bruke, så problemet løste seg selv.

Når det er sagt så ER det mulig å remappe slik du antyder, men jeg har ikke god erfaring med det. Ofte har disse pad-settene litt rar mapping slik at f.eks. forskjellige hi-hatvariasjoner kommer på ulike midinoter, eller i verste fall at systemet er basert på keyswitch-kommandoer som gir sampleren beskjed om å skifte samples når hihat er lukket/åpen/halvveis etc. Det gjør det til en enorm oppgave å lage en bra map - og er også avhengig av at sampleren du bruker støtter keyswitch. Jeg mener å huske at vi ikke fikk dette til med EZ.

Sjekk gjerne med Yamaha (evt finnes det kanskje et brukerforum?) før du gir deg, eller se om du kan finne andre som har løst dette problemet med samme sett/"hjerne" som deg. Det går an. Det er bare ikke helt innlysende hvordan det skal gjøres...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Innlegg yhoyland » Søn Sep 25, 2011 12:57 pm

Jeg skumleste bare posten din først - her er en mulig løsning, hvis problemet bare er basstromma:

Det du skal gjøre er å transponere kun den noten som er "feil".
Det kan du gjøre med en komponent som heter "transformer" i logic sitt environment.

Slik gjør du det:

- I environment, gå til click&ports.
- Merk og slett kabelen fra "input view" til "sequencer input".
- Lag en ny "transformer" og en ny "monitor".
- Kable opp på ny, slik: Input View->transformer->monitor->sequencer input.
Bilde

- Gå inn i transformeren. Sett det opp slik (se bildet under):
*STATUS = Note
*PITCH = (midinoten til basstromme som kommer fra yamaha settet).
*i dropdown menyen loddrett ned fra PITCH velger du "Fix". Sett noteverdien her til den noten EZdrummer skal ha basstromma på.
- La alle andre parametre i transformeren være uendret.
- Lukk transformeren.

Bilde

Spill basstromma på settet og sjekk at transformeren transponerer korrekt - du kan se hva som hhv kommer inn/ut av transformeren i "input view" og "monitor".

NB!
Det er verdt å merke seg at dette vil påvirke ALLE midi-instrumenter som du kobler til logic i denne sessionen.
Men det påvirker kun input (mao ikke det som allerede er spilt inn), så du kan enkelt fjerne transformeren når du er ferdig med trommene og skal bruke midikeyboard etc..
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Innlegg Fagerhøy » Søn Sep 25, 2011 9:15 pm

Hjertelig takk. Det tok hånd om problemet, men ja, som du sier kun for basstromma. Det går vel ikke an å gjøre samme greia på skarp-paden som trigger en crashlyd? (ellers stemmer alle padene) Skulle vært flere "pitch fix" muligheter.
Fagerhøy
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Aug 26, 2011 7:56 pm

Re: Trenger hjelp til Logic-EZdrummer-remapping

Innlegg yhoyland » Tir Sep 27, 2011 12:41 am

Hei igjen. Så fint at det virker.

Du kan bare lage enda en transformer til skarpen. Koble alt sammen i serie - før eller etter den andre transformeren, det gjør ingen forskjell. Du kan ha så mange du vil! Hvis du lager mange kan det være verdt å gi de navn slik at du lett kan koble inn/ut de riktige transformerene.

Merk deg at dette er noe som følger sessionen, så du får det ikke automatisk med videre til nye låter - men du kan lagre som template og deretter lage nye prosjekter utifra den, da blir dette med på lasset.

Lykke til videre!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron