[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Tråden om ProTools 10

Tråden om ProTools 10

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Tråden om ProTools 10

Innlegg yhoyland » Lør Okt 22, 2011 12:59 pm

Er det noen som har lest noe om pluginkompatibilitet i PT10? Jeg har masse plugs som jeg må betale for en evt oppgradering av, hvis PT trenger det... det kan fort bli ganske mange ekstrakroner i tillegg til selve PT.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg yhoyland » Lør Okt 22, 2011 1:01 pm

AIAIAI jeg har postet i feil forum. :D Kan noen bumpe denne over i Software?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg Ole Henrik » Lør Okt 22, 2011 1:06 pm

Da er det orden i sakene! :D
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg HumdinGer » Lør Okt 22, 2011 1:19 pm

Har postet dette på en annen PT10 tråd, men siden dette ser ut til å være TRÅDEN om PT10 så prøver jeg her :D

Pr i dag så ligger jeg på et nivå hvor jeg har det jeg vil kalle et godt utstyrt hjemmestudio som muligens etterhvert kan ta steget videre hvis jeg finner litt større lokaliteter. Dette vil selvsagt kreve litt flere investeringer, men jeg er i en familiesituasjon som tilsier at ting må tas litt step by step. M.a.o. må det jeg kjøper fungere med det jeg har fra før i tillegg til å være litt fremtidsrettet.

I dag bruker jeg Cubase 6 på en gammel MacBook Pro med Apogee Ensemble firewire lydkort. Det MÅ jo komme en ny Mac Pro før året er omme, og det vil bli min første nyinvestering. Nytt lydkort og evt DAW-kontroller osv må vente en stund til. Som tråden tilsier så går tankene i retning av ProTools 10. Dere som er godt inne i PT-verdenen... Vil PT10 fungere smertefritt med mitt Apogee Ensemble, og sees det som en fornuftig "oppgradering" fra Cubase når jeg allikevel skal installere alt på nytt på ny Mac Pro?

PT10 fullversjon til litt over 5 lapper er en ekstrautgift jeg kan leve med hvis det vil gjøre meg litt mere kompatibel med "proffstudioer" der ute. Jeg har også endel software som jeg helst vil bruke videre slik som NT Komplete 7 og Arturia Vintage synth pakken. Vil disse også fungere fint sammen med PT10?

Setter pris på tilbakemeldinger fra dere som har litt peil på PT :-)
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Lør Okt 22, 2011 5:55 pm

yhoyland skrev:Er det noen som har lest noe om pluginkompatibilitet i PT10? Jeg har masse plugs som jeg må betale for en evt oppgradering av, hvis PT trenger det... det kan fort bli ganske mange ekstrakroner i tillegg til selve PT.

Du får vel ikke noe problemer i PT10 så vidt jeg har fått med meg, men når 11 kommer dropper de støtten for RTAS og TDM...then your in deep shit... :shock:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg yhoyland » Lør Okt 22, 2011 10:45 pm

H-Musikk skrev:
yhoyland skrev:Er det noen som har lest noe om pluginkompatibilitet i PT10? Jeg har masse plugs som jeg må betale for en evt oppgradering av, hvis PT trenger det... det kan fort bli ganske mange ekstrakroner i tillegg til selve PT.

Du får vel ikke noe problemer i PT10 så vidt jeg har fått med meg, men når 11 kommer dropper de støtten for RTAS og TDM...then your in deep shit... :shock:


Da tror jeg at Avid kommer til å få selvmordsbombere på døra.
FYI: Teknikere i statene, i hopetall, sender allerede hatmail og råtne egg i posten til Avid fordi de er så utrolig dårlige på service.
Det har vært på kanten til bransjekrig noen ganger fordi proffbrukerene (spesielt film/post folka i LA) mener at Digi har utnyttet situasjonen sin grovt ved å bundle bransjestandardsoftwaren sin til lavmålshardware (MIX/HD interface med dårlige convertere).

Jeg tror ikke de tør å droppe RTAS. Kanskje de alternativt går over til AU? Det hadde isåfall vært hyggelig...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg HumdinGer » Søn Okt 23, 2011 12:42 am

Prøver på nytt med spørsmål til dere som bruker ProTools i det daglige...

Er det noe poeng for meg å "oppgradere" fra Cubase 6 til PT10?

Vil PT10 fungere smertefritt med mitt Apogee Ensamble, og kan jeg bruke NI Komplete 7 og Arturia Vintage synth pakke med PT10?
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Søn Okt 23, 2011 1:02 am

Er det noe poeng for meg å "oppgradere" fra Cubase 6 til PT10?

Har ikke peiling, har aldri brukt eller testet Cubase.

Vil PT10 fungere smertefritt med mitt Apogee Ensamble, og kan jeg bruke NI Komplete 7 og Arturia Vintage synth pakke med PT10?

Igjen, har aldri brukt Apogee Ensamble, men så lenge det har stabile ASIO-drivere er sannsyneligheten stor for at det fønker veldig bra i PT 10. jeg bruker Lynx sine kort og konvertere og har jobbet sammenhengende i mangfoldig timer uten problemer… Jeg bruker også Komplete 7. Arturia Vintage synth pakke kjenner jeg ikke til, men så lenge de finnes i RTAS format vil de fungere bra :-)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Søn Okt 23, 2011 10:20 am

yhoyland skrev:Jeg tror ikke de tør å droppe RTAS. Kanskje de alternativt går over til AU? Det hadde isåfall vært hyggelig...

Det gjør nok det så vidt jeg har fått med meg. RTAS og TDM støtter ikke 64bit, og skal PT ta skrittet over på 64bit forsvinner de i dimman....
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg HumdinGer » Søn Okt 23, 2011 11:41 am

H-Musikk skrev:RTAS og TDM støtter ikke 64bit, og skal PT ta skrittet over på 64bit forsvinner de i dimman....


Takk for svar. Så vidt jeg vet har Cubase 6 tatt skrittet over på 64bit (men ikke min gamle MacBook Pro :roll: ). Hvilken praktisk betydning vil det egentlig ha?


Jeg bruker også Komplete 7. Arturia Vintage synth pakke kjenner jeg ikke til, men så lenge de finnes i RTAS format vil de fungere bra :-)


Betyr dette at hverken Komplete 7 eller Arturia pakken vil fungere sammen med en evt PT11 med 64bit kompabilitet?
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Søn Okt 23, 2011 1:20 pm

HumdinGer skrev:Betyr dette at hverken Komplete 7 eller Arturia pakken vil fungere sammen med en evt PT11 med 64bit kompabilitet?

Komplete er 64 bit, men NI må jo lage AAX versjoner av alt da....
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Søn Okt 23, 2011 1:22 pm

Noen som har klart å lese seg til (blandt alt vreden som skrives om pris og manglende 64bit, etc) om den nye versjonen virker stabil i bruk?
Jaja...holder på å laste ned nå så jeg finner vel det ut selv om ikke så lenge... :)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg HumdinGer » Søn Okt 23, 2011 10:08 pm

I følge macrumors.com så er det visst ikke noen ny Mac Pro i vente før til neste år. Jeg kommer ikke til å ta et evt skritt over på ny plattform før jeg har en ny Mac Pro å installere det på, så hvis noen skulle føle at de har noen innspill å komme med angående PT10 kontra Cubase 6 i overskuelig fremtid så blir jeg takknemlig for å lese synspunkter på dette :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg yhoyland » Man Okt 24, 2011 10:44 am

Jeg var ikke klar over at arkitekturen til TDM og RTAS ikke kunne videreføres til 64-bit! Krise?

Dette forandrer selvsagt situasjonen - jeg håper i det minste Avid, til en forandring, kan finne en taktfull løsning på overgangen. Det sier seg selv at PT må over til 64-bit hvis de skal være med i racet videre, men samtidig så tror jeg ikke det er få brukere der ute som vil protestere vilt hvis de må betale tusenvis av kroner for å oppdatere pluginsene sine bare for å få lov å bruke de i en ny PT-versjon. I mange tilfeller vil det nok ta lang tid før pluginprodusentene får

Når logic 9.1 kom med 64-bit så utvilket Apple en 32-bit "converter" som lar deg kjøre 32-bit plugs selv om Logic gikk i 64bit mode. Hvis Avid skal over på 64-bit så kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at de må prøve seg på en lignende løsning.

Rundt regnet, hvis jeg måtte oppdatert alle RTAS og TDM pluginsene mine for f.eks. forsiktige $20 per stk, så hadde oppdateringen kostet meg i underkant av 10'000 kroner. Og da teller jeg pr bundle (dvs hele waves pakka o.l. under ett). Den kostnaden er jeg ikke villig til å ta, fordi PT i 32bit er mer enn nok til å få gjort det jeg trenger å gjøre per idag...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Tråden om ProTools 10

Innlegg H-Musikk » Man Okt 24, 2011 11:16 am

Har fortstått det slik fra de som har skrevet fra AES 2011 at stort sett alle de stor plugin produsentene hadde AAX versjoner på gang, og at mange av dem ville bli i form av en "free upgrade" men når det er sagt så spørs det om det gjelder for HD brukere....ser jo ut til at de må betale mer for alt uansett (ref. oppgraderingsprisen for PT10HD som er ca 5 ganger høyere enn for native versjonen)

PT i 32bit er mer enn nok til å få gjort det jeg trenger å gjøre per idag.

i så tilfelle fortsetter du bare å bruke PT10, og lever lykkelig og kreativ resten av livet :mrgreen:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron