[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg FinnArild » Ons Nov 02, 2011 11:56 pm

Blix skrev:Intel-plattformen er klart mest effektiv pr dd. spesielt til mye DSP-type bruk som musikk med plugins etc.

Oi, det er jo nyttig info for meg også - har du mer info rundt dette?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Ons Nov 02, 2011 11:58 pm

FLOTT LISTE der, Blix!
Nå synes jeg det begynner å lukte fugl her....
Med denne input'en, kjenner jeg at jeg bør bli i "lillebill" sin verden en stund til. Selv om jeg føler meg som "nybegynner" hver gang jeg skal bygge et nytt system, fordi utvikling går raskt og standarder endrer seg (4 - 5 år i mellom hver gang), så har jeg dog bygget mine egne PC'er siden 1983 (dengangen het det "mikromaskin" basert på håndloddet BigBoard2, Z80 prosessor, CP/M OS, 32kB RAM, 8" floppy - mimre, mimre). Det er vel en glede epleplukkerne går glipp av...

Da ser jeg for meg følgende hovedkort:
ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
Chieftec rackcase 3U
Pluss resten av foreslått liste...

Er det Win7 Pro 64 som er best for musikkproduksjon eller er det en annen versjon?
Tror du det holder med 500W?
Blir litt i stuss på 7200 rpm HDD'er - er ikke dette lenger et problem når de går S-ATA? På IDE var det anbefalt 10000+....
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Blix » Tor Nov 03, 2011 12:31 am

2fast4me skrev:FLOTT LISTE der, Blix!
Nå synes jeg det begynner å lukte fugl her....
Med denne input'en, kjenner jeg at jeg bør bli i "lillebill" sin verden en stund til. Selv om jeg føler meg som "nybegynner" hver gang jeg skal bygge et nytt system, fordi utvikling går raskt og standarder endrer seg (4 - 5 år i mellom hver gang), så har jeg dog bygget mine egne PC'er siden 1983 (dengangen het det "mikromaskin" basert på håndloddet BigBoard2, Z80 prosessor, CP/M OS, 32kB RAM, 8" floppy - mimre, mimre). Det er vel en glede epleplukkerne går glipp av...

Da ser jeg for meg følgende hovedkort:
ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
Chieftec rackcase 3U
Pluss resten av foreslått liste...

Er det Win7 Pro 64 som er best for musikkproduksjon eller er det en annen versjon?
Tror du det holder med 500W?
Blir litt i stuss på 7200 rpm HDD'er - er ikke dette lenger et problem når de går S-ATA? På IDE var det anbefalt 10000+....


Tettheten på 3,5" disker er så høy at ved 7200 RPM leverer de >150 MB/sek - det blir veldig mange spor det. Aksesstiden er jo en faktor pga rotasjon, men med bufring er det ikke noe problem i realiteten. Man kan jo gjøre flersporsopptak på en USB-minneplugg...

Og man bør ha separate disker til OS og data, SSD til OS utgjør en diger fordel+forskjell.

500W holder sikkert. Du skal vel ikke ha noe gamingoppsett...

Win7 Pro 64 er utmerket.

I 1983 bygde jeg ikke PC-er, å mod'e dem begynte jeg ikke med før et par år senere. Men jeg loddet mye analogt fra slutten av 60-tallet. Og Jupiter 8 mekka jeg på allerede første kvelden jeg hadde den :-)

Jeg har forøvrig en litt eldre MacBook Pro som jeg bare har brukt live i et par år med Ableton Live og AU/VST instrumenter, nå er den i ferd med å bli erstattet av iPad 2 med SampleTank som lydmodul, spilt fra et Nord C2. Hvis jeg ikke drar med Hammond. I heimen kryr det av PC-er til alt mulig, men lite musikkproduksjon hittil. Foretrekker å spille live :-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Tor Nov 03, 2011 9:48 am

Ok, glimrende dette - da er sjansen for at en ordremotaker på Komplett.no får en liste fra meg i dag, ganske stor...

Artig det du nevner rundt overgangen fra MacBook Pro til iPad2 med lydmodul. Har faktisk selv hatt stor glede av AmpliTube på iPhone/iPad, iRig og et hodesett sammen med en av gitarene mine, rundt om på diverse hotellrom i Norge. Rent teknisk synes jeg det teknologiske kvatespranget er helt rått, fra 70-tallet og frem til nå. Særlig på brukergrensesnittet. Tenk den gangen Norsk Regnesentral/UiO/NTH anskaffet sin Cray X-MP (1983) med en regnekraft på rundt 1000M FLOPS, som var det råeste. Jeg tipper jeg har rundt 20 ganger dette, på min HP bærbare idag... Det neste blir vel full Cubase på iPad3 ??

Øivind.
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Forrige

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron