[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Man Okt 24, 2011 11:03 pm

Er det noen som har gode innspill på hvilke hovedkort (fabrikant og type) og grafikkort (for 2 skjermer) som egner seg for studiobruk. OS'et vil være Win 7.
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Lør Okt 29, 2011 4:44 pm

Etter alle innspill blir jeg veldig forvirret - hvem av dere skal jeg høre på...? :?
Hør! - om noen er redd for å kaste seg på og villede meg, er det ingen fare - jeg har "nesten" ikke peiling....

Om du f.eks. synes at det å bygge sin egen DAW maskinvare er bortkastet tid og at man heller bør satse på en fabrikkbygget stasjonær eller bærbar fra HP, Dell eller andre, så fortell hvilke maskiner som har fungert for deg da, vel?
- Hvilke spiller knirkefritt forhold til DAW programvare (Cubase i mitt tilfelle, men også annet)
- Hvilke spiller knirkefritt forhold til DAW maskinvare (RME HDSP / Hammerfall Multiface i mitt tilfelle, men også annet)
- Er det fortsatt harddisk som gjelder eller er det SSD?

Og husk - i de blindes rike, er den enøyde hersker!

Lever i håpet om fortsatt respons. Komigjena'....!
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg FinnArild » Lør Okt 29, 2011 5:01 pm

Siste plata mi ble laget i Cubase på en Dell "spillmaskin" som jeg fikk igjennom jobben (hjemmepc-ordningen). Har funket som fan' men ettersom jeg har oppgradert programvare og fått mer plugins begynner det å butte litt på enkelte prosjekter.

Jeg skal bygge meg ny maskin en eller annen gang før jul når jeg har råd og tid. Jeg har researchet litt, og her er det jeg har kommet fram til at jeg vil ha pr. nuh: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... n_US#gid=0

For å prøve å svare litt mer direkte på hva du spør om, så tror jeg fabrikant og type hovedkort er mindre interessant enn spesifikasjoner. Setter du sammen maskinen riktig og ikke blander inn subkompitable elementer (f.eks. minnebrikker med feil ram-hastighet til hovedkortet), er det de samlede spesifikasjonene som bestemmer hvor "knirkefritt" Cubase "spiller". Spesifikt er prosessorhastighet, mengde RAM det støtter, busshastighet og minnehastighet, interessant. Begynn med hvilken prosessor du ønsker - jeg vil foreslå en quad-core av noe slag. Velg så et hovedkort som passer inn i kabinettet ditt (som du ser, spanderer jeg litt ekstra cash på et rack-kabinett). Når det gjelder grafikk-kort, har jeg funnet et "silent" kort uten vifte. Kortet er ikke såkalt "dual head" men støtter 2 skjermer på 2 forskjellige typer kontakter. Jeg satser på SSD til systemdisk - vurderer RAID for disk 2 (dvs at 2 disker samarbeider så hvis den ene går mister du ikke data).

Håper dette kan hjelpe.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Søn Okt 30, 2011 12:26 pm

Flott! - takk for gode innspill.
Jeg har sett på innkjøpslisten din og du gir meg mange fine tips der. Rackkabinett er genialt! Vifteløst grafikkort likså.
Du nevner RAID - må du ikke ha TO disker da, for å sikre data ved "speiling" (RAID 1), om den ene disken tryner?
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Søn Okt 30, 2011 12:28 pm

Sorry - selvfølgelig skal du har TO disker! Hadde jeg bare lest ordentlig.... :oops:
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Dozerbabar » Søn Okt 30, 2011 2:25 pm

Du skal ikke se bort i fra at det er mange som jobber på mac her og at det derfor er litt lite respons i PC-avdelingen ;)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Man Okt 31, 2011 11:03 pm

Ja, det skal du se....
...hakke filla peiling på MAC :mrgreen: , men er det like enkelt å skjønne som brukergrensesnittet på iPhone, så bør jeg kanskje vurdere å bytte til maskin med "epleknapp"?

Så igjen, hva må man regne (i NOK) for et MAC-basert system med "akseptabel trekkraft" (prosjekter med "normal" størrelse, hva antall audio, MIDI, plug-ins, etc. angår). Kunne være artig å få en idé om hva det handler om... :roll:
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg hkh » Tir Nov 01, 2011 12:26 am

Hva er et "normalt" prosjekt? Mange vil helt sikkert klare seg fint med en hvilken som helst mac kjøpt i eplebutikken i dag


Jeg har enda ikke møtt veggen på pcen min fra i vår med i7 3.2Ghz prosessor og 12GB ram
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Dozerbabar » Tir Nov 01, 2011 10:08 am

Hehe, så lenge du vet hvordan du bygger et stabilt Windows- eller Linux-system så MÅ du ikke gå over til Mac :)

Jeg kjører en B-rig på øving. Da bruker jeg min Macbook Pro 13" med 4GB ram. Denne klarer fint en session på 40+ spor med en haug med plugins uten problemer.

Skal du ha noe å ha i studio hadde jeg gått for en iMac. F. eks. en 27". Der får du kraft nok i lange baner og en knallgod 27" skjerm i tillegg. De starter på 13,5k og den grunnmodellen er mer enn bra nok. Det er jo faktisk ikke galt det? :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg FinnArild » Tir Nov 01, 2011 11:01 am

Synes det er grei matte, jeg - tretten og et halvt lapper for en iMac, og når man da får en PC i rack med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner til godt under halve prisen - da er det ikke verdt det. Jeg jobber med Mac til daglig på jobb, og ja - det er fine maskiner det - men de kræsjer like godt som PC, og brukergrensesnittet er ikke all verdens bedre enn Windows 7.

Så, har du råd - gå for all del og kjøp deg en iMac. Jeg skal bruke penga på plugins istedet - kanskje til og med en ny gitar? :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Dozerbabar » Tir Nov 01, 2011 3:47 pm

Så spørs det hvor mye du skal legge i en skjerm til PCen da :)

Uansett hva du velger så får du garantert en knallmaskin å jobbe på!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg FinnArild » Tir Nov 01, 2011 7:37 pm

Ja det stemmer - noen som har en god skjerm å anbefale?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg 2fast4me » Tir Nov 01, 2011 10:11 pm

Som sagt, jeg har ikke erfaring med MAC overhodet, så jeg kjenner at jeg blir litt "engstelig" om jeg egentlig skulle gå igang med det. Selve HW-kostnaden føler jeg er litt underordnet (misforstå meg rett, men om en inntektsgivende maskin koster 10K eller 15K, er ikke viktig for min del). Derimot er jeg mer opptatt av at uproduktiv tid med knoting, trøbbel og prakk, er lavest mulig.

En ting er å venne seg til nytt OS, men jeg regner med at det er en utfordring få maskinen til å funke med drivere mot f.eks. min RME Hammerfall DSP Multiface? Nå står jo denne tilkoplet HDSP interfacet (PCI) i dagens PC. Hva om det skulle stå en MAC der istedet? Har noen erfaring med dette?
Er generelt MAC noe som må "tunes og tweakes" for å være egnet til musikkproduksjon eller skal det funke "out of the box"?

En annen sak: Jeg må oppgradere både Cubase og WaveLab. Jeg har PC'versjonen i dag selvsagt og der er det økonomisk gunstige "oppgraderingspakker". Går jeg for MAC OS, så må jeg vel betale full "startpakke", eller hva?

Apropos skjermer: Idag bruker jeg 2 stk BenQ 24"Wide - gunstige i pris og duger mer enn godt nok til musikkproduksjon.
Fender brukes bare i båten - Ibanez derimot....
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Dozerbabar » Tir Nov 01, 2011 10:21 pm

En overgang til Mac vil blir en stor overgang for deg. Rett og slett fordi det er uvant. Du vil heller ikke kunne bruke PCI-kortene dine, så du gjør nok lureste i å bygge en PC.

Har du i tillegg skjermer og programvare som funker så er det ingen vits per i dag :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Oppbygging av ny stasjonær DAW (PC)

Innlegg Blix » Ons Nov 02, 2011 10:33 pm

2fast4me skrev:Som sagt, jeg har ikke erfaring med MAC overhodet, så jeg kjenner at jeg blir litt "engstelig" om jeg egentlig skulle gå igang med det. Selve HW-kostnaden føler jeg er litt underordnet (misforstå meg rett, men om en inntektsgivende maskin koster 10K eller 15K, er ikke viktig for min del). Derimot er jeg mer opptatt av at uproduktiv tid med knoting, trøbbel og prakk, er lavest mulig.

En ting er å venne seg til nytt OS, men jeg regner med at det er en utfordring få maskinen til å funke med drivere mot f.eks. min RME Hammerfall DSP Multiface? Nå står jo denne tilkoplet HDSP interfacet (PCI) i dagens PC. Hva om det skulle stå en MAC der istedet? Har noen erfaring med dette?
Er generelt MAC noe som må "tunes og tweakes" for å være egnet til musikkproduksjon eller skal det funke "out of the box"?

En annen sak: Jeg må oppgradere både Cubase og WaveLab. Jeg har PC'versjonen i dag selvsagt og der er det økonomisk gunstige "oppgraderingspakker". Går jeg for MAC OS, så må jeg vel betale full "startpakke", eller hva?

Apropos skjermer: Idag bruker jeg 2 stk BenQ 24"Wide - gunstige i pris og duger mer enn godt nok til musikkproduksjon.


Skal du bygge deg studio-PC så er mitt råd:

Intel Core i7 2600 CPU
Asus hovedkort med Z68 brikkesett
4 eller 8 GB RAM
120 (128) GB SSD til system
2 GB 7200 RPM harddisk til data
Skjermkort uten vifte med 2 DVI-utganger
650W strømforsyning
Kabinett etter smak

Du kjører selvsagt Win7 64-bit.

Intel-plattformen er klart mest effektiv pr dd. spesielt til mye DSP-type bruk som musikk med plugins etc.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron