[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Beste softflygel?

Beste softflygel?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Re: Beste softflygel?

Innlegg yhoyland » Man Des 05, 2011 2:51 am

Jeg synes ikke det å kunne spille (rent teknisk) burde være nok grunnlag for kred... det er som å gi en snekker kred for at han er flink å spikre. Det er helt ubrukelig uten at det settes i en sammenheng. Det som selvsagt er avgjørende for en snekker er hvor han setter spikerene, og hvor lenge huset står... :D

Men det å kunne spille med karaktér derimot - dét synes jeg fortjener honnør!
Og der kan jeg være enig med deg i at det er alt for få som får / tar plassen de fortjener. Men det finnes heldigvis mange eksempler på de som kan også!

PS - Spark i siden fra meg til de som kaller seg "sessionmusiker" nå og har brukt årevis på å file vekk all personlighet i fra spillinga si og blitt til "execute" musikere. Jeg møter ALT for mange i den kategorien. Jeg blir deprimert. Hvor er musikerene??
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Man Des 05, 2011 11:14 pm

yhoyland skrev:Jeg synes ikke det å kunne spille (rent teknisk) burde være nok grunnlag for kred... det er som å gi en snekker kred for at han er flink å spikre. Det er helt ubrukelig uten at det settes i en sammenheng. Det som selvsagt er avgjørende for en snekker er hvor han setter spikerene, og hvor lenge huset står... :D

Men det å kunne spille med karaktér derimot - dét synes jeg fortjener honnør!
Og der kan jeg være enig med deg i at det er alt for få som får / tar plassen de fortjener. Men det finnes heldigvis mange eksempler på de som kan også!

PS - Spark i siden fra meg til de som kaller seg "sessionmusiker" nå og har brukt årevis på å file vekk all personlighet i fra spillinga si og blitt til "execute" musikere. Jeg møter ALT for mange i den kategorien. Jeg blir deprimert. Hvor er musikerene??


Nå er det jo slik at en god snekker nettopp er "en som vet hvor han setter spikrene", slik at byggverket blir stående. Ikke en som bare slår inn spiker her og der, selv om han treffer hver gang. Dessuten bruker alle snekkere spikerpistol i dag - deres versjon av sequencer... :-)

Klart at karaktér og personlighet er viktig, men det står ikke i motsetning til dyktighet. Det jeg synes blir stusslig er når lista for ferdigheter legges så lavt at det minner om lavere musikkskolenivå.

Ting må ikke være banale for å kunne appellere til mange. Musikken fortjener både karakter og dyktighet!

Hvem er det du sikter til som har "brukt årevis på å file vekk all personlighet i fra spillinga si"? Jeg kan ikke huske å ha møtt noen, selv ikke blant gamle orkestermusikere. Kanskje ikke de mest sprudlende blant oss, men å bevisst "å file bort" har jeg aldri støtt på i de over 40 åra jeg har holdt på.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg yhoyland » Tir Des 06, 2011 12:34 am

Blix skrev:Nå er det jo slik at en god snekker nettopp er "en som vet hvor han setter spikrene", slik at byggverket blir stående. Ikke en som bare slår inn spiker her og der, selv om han treffer hver gang. Dessuten bruker alle snekkere spikerpistol i dag - deres versjon av sequencer... :-)

Jada, kanskje jeg ikke traff helt spikern på hodet med den parallelen, men du flisespikker videre. :)
Klart at karaktér og personlighet er viktig, men det står ikke i motsetning til dyktighet. Det jeg synes blir stusslig er når lista for ferdigheter legges så lavt at det minner om lavere musikkskolenivå.

Jeg har da virkelig ikke sagt at dette er motsetninger?
Ting må ikke være banale for å kunne appellere til mange. Musikken fortjener både karakter og dyktighet!

Da er i vi alle fall enige om dét!
Hvem er det du sikter til som har "brukt årevis på å file vekk all personlighet i fra spillinga si"? Jeg kan ikke huske å ha møtt noen, selv ikke blant gamle orkestermusikere. Kanskje ikke de mest sprudlende blant oss, men å bevisst "å file bort" har jeg aldri støtt på i de over 40 åra jeg har holdt på.

Jeg mener selvsagt ikke at noen gjør dette bevisst, som du skriver, men jeg observerer alt for ofte når jeg arbeider med sessionmusikere som tekniker eller produsent at de må ha forbausende liten selvrespekt når de nesten utelukkende lar seg styre av hva alle andre mener og ikke tør å mene noe selv. Hvor ble det av den rake ryggen og den stolte håndverkeren her? Når jeg leier inn en steelgitarist, så går jeg virkelig ut ifra at han har mer peiling på steel enn jeg har - derfor tar selvsagt med meg hans betraktninger og vurderinger videre istedetfor å klippe spillinga hans ihjel etterpå... men hva hjelper det hvis han bare spiller det han tror jeg vil høre, og ikke det han egentlig vil spille selv? Herregud for et idiotisk problem.

NB - nå var det ikke spesifikt steelgitarister jeg siktet til her, dette var et eksempel tatt ut av det blå.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Tir Des 06, 2011 1:10 am

yhoyland skrev:
Blix skrev:
Hvem er det du sikter til som har "brukt årevis på å file vekk all personlighet i fra spillinga si"? Jeg kan ikke huske å ha møtt noen, selv ikke blant gamle orkestermusikere. Kanskje ikke de mest sprudlende blant oss, men å bevisst "å file bort" har jeg aldri støtt på i de over 40 åra jeg har holdt på.

Jeg mener selvsagt ikke at noen gjør dette bevisst, som du skriver, men jeg observerer alt for ofte når jeg arbeider med sessionmusikere som tekniker eller produsent at de må ha forbausende liten selvrespekt når de nesten utelukkende lar seg styre av hva alle andre mener og ikke tør å mene noe selv. Hvor ble det av den rake ryggen og den stolte håndverkeren her? Når jeg leier inn en steelgitarist, så går jeg virkelig ut ifra at han har mer peiling på steel enn jeg har - derfor tar selvsagt med meg hans betraktninger og vurderinger videre istedetfor å klippe spillinga hans ihjel etterpå... men hva hjelper det hvis han bare spiller det han tror jeg vil høre, og ikke det han egentlig vil spille selv? Herregud for et idiotisk problem.

NB - nå var det ikke spesifikt steelgitarister jeg siktet til her, dette var et eksempel tatt ut av det blå.


Jøss - finnes det slike? De må ha kommet til etter min tid :-)

Summa summarum - vi er ganske så enige :-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg yhoyland » Lør Des 10, 2011 2:11 pm

Blix skrev:Jøss - finnes det slike? De må ha kommet til etter min tid :-)


Ja de finnes. Kan du begripe at noen vil lage musikk som andre liker, selv om de ikke liker det selv? :D
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Lør Des 10, 2011 4:44 pm

yhoyland skrev:
Blix skrev:Jøss - finnes det slike? De må ha kommet til etter min tid :-)


Ja de finnes. Kan du begripe at noen vil lage musikk som andre liker, selv om de ikke liker det selv? :D


Jeg sto ovenfor det valget i sin tid, og valgte å finne på noe annet. Har aldri angret.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg bjornsjoflot » Man Des 12, 2011 10:28 am

Hva har forresten disse 6-7 siste innleggene med beste softflygel å gjøre?
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Re: Beste softflygel?

Innlegg audiofarm » Man Des 12, 2011 5:41 pm

audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Man Des 12, 2011 11:00 pm

bjornsjoflot skrev:Hva har forresten disse 6-7 siste innleggene med beste softflygel å gjøre?


Bare en utdyping av hva som er vesentlig for å få et godt resultat, i tillegg til softflygelet ;-)

Vi er ferdige nå.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Man Des 12, 2011 11:15 pm



Jeg har hørt på demoene, og det er helt i motsatt ende av hva jeg har bruk for til livebruk.

Det låter akustisk realistisk, men jeg synes ikke det låter bra. Verken intonasjon, stemming eller mikrofonplassering er slik jeg vil ha det.

Men for andre kan det være midt i blinken, smak og behag osv. Jeg liker det mye mer "in your face" som at høyttalerne ER instrumentet. Ikke som om høytttalerne er et akustisk vindu til rommet der instrumentet befinner seg, som jeg oppfatter at Imperfect-flygelet er.

Hvis jeg skal spille inn ekte flygel miker jeg heller opp mitt eget Steinway O med et par DPA-mikker :-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg bjornsjoflot » Man Des 12, 2011 11:29 pm

Blix skrev:
Hvis jeg skal spille inn ekte flygel miker jeg heller opp mitt eget Steinway O med et par DPA-mikker :-)

Blix


For de av oss som har fått lagt lankene på et ordentlig flygel i ny og ned, vil de fleste softflygel være en nedtur. Jeg bruker forøvrig QL Pianos og en Motif XF 8 som kontroller. Dette er jo ganske brukbart men fortsatt langt ifra ekte vare.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Re: Beste softflygel?

Innlegg Blix » Tir Des 13, 2011 12:13 am

bjornsjoflot skrev:
Blix skrev:
Hvis jeg skal spille inn ekte flygel miker jeg heller opp mitt eget Steinway O med et par DPA-mikker :-)

Blix


For de av oss som har fått lagt lankene på et ordentlig flygel i ny og ned, vil de fleste softflygel være en nedtur. Jeg bruker forøvrig QL Pianos og en Motif XF 8 som kontroller. Dette er jo ganske brukbart men fortsatt langt ifra ekte vare.


For meg er Den Store Forskjellen om lyden kommer ut av høyttalere eller ikke. Gjør den først det, så er det ikke så nøye, da er det meste ødelagt uansett :-) Det samme gjelder Hammond vs virtuelle - uten alt som snurrer i rommet blir det aldri det samme. Selv om Nord C2 som jeg bruker er veldig close.

Men det er jo så praktisk! Og virtuelt låter ofte bedre enn oppmikkede akustiske, på en måte. Pose og sekk er vanskelig.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Beste softflygel?

Innlegg audiofarm » Tir Des 13, 2011 2:56 am

Blix skrev:


Jeg har hørt på demoene, og det er helt i motsatt ende av hva jeg har bruk for til livebruk.

Det låter akustisk realistisk, men jeg synes ikke det låter bra. Verken intonasjon, stemming eller mikrofonplassering er slik jeg vil ha det.

Men for andre kan det være midt i blinken, smak og behag osv. Jeg liker det mye mer "in your face" som at høyttalerne ER instrumentet. Ikke som om høytttalerne er et akustisk vindu til rommet der instrumentet befinner seg, som jeg oppfatter at Imperfect-flygelet er.

Hvis jeg skal spille inn ekte flygel miker jeg heller opp mitt eget Steinway O med et par DPA-mikker :-)

Blix


Det var vel ikke til livebruk Yngve mente når han startet tråden vel? Jeg har ikke dette biblioteket men har et annet imperfect piano (fazioli) og det er tatt opp med 3 stereopar som du blender slik du vil. Regner med det er det samme på dette walnut steinway'et. Til live fungerer pianoet på nord stage bra.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Beste softflygel?

Innlegg yhoyland » Ons Des 14, 2011 4:15 pm

Jeg tenkte først og fremst til studiobruk - men for min del er dette ganske spesifikt et spørsmål som gjelder "låtskriverproduksjoner" der sanger skal pitches til artister og A&R's før de eventuelt spilles inn på ny. Da er det en fordel at instrumentet bl.a.:

1) låter bra (mao sitter noenlunde likt i miksen som et akustisk flygel, og er fint nok til at det ikke trenger å "maskeres" i miksen)
2) er "portabelt" underveis i prosessen (i den forstand at det er lettere å ta med en laptop enn et flygel på flyet)
3) er billig og praktisk i bruk

Det er en selvfølge at på produksjoner der pianoet spiller en avgjørende rolle for totalen så må det spilles på et akustisk flygel. I enktelte sammenhenger er det bortimot bare tull å bruke penger og tid på å spille inn med et ordentlig flygel fordi det mikses tidsnok ihjel av en eller annen svensk compressorjunkie allikevel...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Beste softflygel?

Innlegg Kroon » Ons Des 14, 2011 11:31 pm

(...) fordi det mikses tidsnok ihjel av en eller annen svensk compressorjunkie allikevel


Sorry. ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron