[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ønsker tips til PC/mac og software

Ønsker tips til PC/mac og software

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Ønsker tips til PC/mac og software

Innlegg Midtlien » Søn Sep 30, 2012 8:41 pm

Det har i de 20 årene jeg har syslet med musikk, forsvunnet mange riff jeg kunne tenkt meg å tatt vare på og fullføre til ferdige låter. Jeg har en mbox2 mini koblet med en gammel pc i dag og pro tools 7.4 som jeg har spilt inn noe på. PC fungerer ikke bra og jeg ønsker å ordne meg med noe som motiverer mer til låtskriving.

Jeg har gitarer, bass, mikrofoner og godt headsett. Ønsker tips til oppsett for en setup, 2 - 4 spor, hvor det er raskt og gøy å lage rock:

- Macbook/PC laptop
- DAW (jeg kjenner jo pro tools, men om noe annet som fungerer bedre til enkel låtskriving er jeg åpen for forslag?)
- Gitar-plugin - lydkvalitet fremfor et hav av muligheter. Går stort sett i litt enkle clean + distortion-lyder for min del
- Tromme-plugin - må være rask i bruk å ha god lyd
- Piano, orgel og fender rhodes - kan gjerne også være godt utvalg med synth-lyder, men prioriterer kvlaitet på piano og orgellydene framfor et hav av muligheter

Mulig det er optimistisk, men kunne tenke meg å holde meg innenfor 15.000,-. Kan godt være brukt pc, eller om jeg kan gjenbruke en stasjonær HP jeg har som er et par år gammel (32 bit).

Takker for alle tips!
Midtlien
Tørr bak øra
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir Apr 08, 2008 1:06 pm

Re: Ønsker tips til PC/mac og software

Innlegg Adriant » Man Okt 15, 2012 5:21 pm

- mac/PC - det er opp til deg. Begge deler fungerer fint.
- DAW - Synes personlig (og mange med meg) at Logic er mye bedre for låtskriving og arrangering enn Pro Tools. Logic forutsetter jo at maskinen din kjører OS X da. Mac eller hackintosh..
- gitar-plugin - Native Instruments Guitar Rig/Waves GTR etc. Det finnes etterhvert svært mange varianter her.
- Tromme-plugin - EZdrummer
- Keyboards - Native instruments Kontakt er ok her. Da kan du kjøpe de lydene du ønsker. Piano, rhodes/clavi/wurli/synth/strings/etc. Native Instruments B4 har fine orgler. Lennar Digital Sylenth1 er enkel og grei å skru på og låter helt supert til "analoge" synthlyder. Ellers låter jo pianoene til Synthogy Ivory bra, men det blir kanskje noe dyrt mtp budsjettet ditt. Med en DAW som Logic følger det med fullt anvendbare plugins som gjør både forsterker-/pedalsimulering, flere softsynther, en sampler med pno/stryk/blås/etc, en trommemaskin, en clavi-plugin og en rhodes-plugin. Logic fås på app store for under 1500 kr (husker ikke eksakt beløp...). Usikker på hva som følger med feks cubase hva instrumenter angår, men antar det er i samme gaten som Logic...?
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest