[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Audio editor

Audio editor

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Audio editor

Innlegg Skrinsen » Ons Mai 28, 2008 9:29 am

Hei!

Jeg er på utkikk etter en enkel audio-editor for Mac som er kompatibel med PT hardware.

Før når jeg hadde Cubase og PC så brukte jeg Wavelab til å fikse på 2tracks eller opptak/klargjøring av samples etc. Det var enklere enn å gjøre det i Cubase.

Men nå har jeg Mac og PT.

Og skal jeg f.eks sample et trommeslag fra en plate så er det jo ikke noe gøy å gjøre det i PT. Og prosjekter som jeg bouncer til disk ender jo opp som to wav-filer (Left og Right). Skulle gjerne hatt en audio-editor der jeg kunne fikset opp dette slik at det ble en stereo-wav.fil hvis jeg skulle sende det som vedlegg på mail f.eks...

Er det noen som har noen forslag?
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg Dozerbabar » Ons Mai 28, 2008 10:56 am

Når du bouncer i PT så kan du velge det meste, også en stereo wav-fil :)

Bare kikk nøye igjennom valgene du har når du velger bounce. Sitter ikke med PT foran meg nå, så husker ikke helt hva alle de forskjellige valgene heter.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Skrinsen » Ons Mai 28, 2008 1:25 pm

Skal sjekke det ut. Tror jeg pleier å velge "stereo interleaved", men da blir det likevel to mono-filer...

Uansett så er jeg på utkikk etter en grei audio editor for det er jo kjedelig å måtte lage en ny session kun for å sample og isolere f.esk ett trommeslag...
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg Dozerbabar » Ons Mai 28, 2008 1:52 pm

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å lage en ny session for å sample et trommeslag...

Kan du ikke bare importere audiofila du vil sample trommeslaget fra inn i sessionen du holder på med? Så kan du jo klippe, kutte og lime i det til du blir blå å trynet og passer hvor som helst :)

Stereo interleaved skal gi en stereo wav-fil.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Skrinsen » Ons Mai 28, 2008 2:26 pm

Det er ikke alltid i forbindelse med en session at jeg preparerer samples. Ofte finner jeg f.eks noe på en vinyl-skive eller noe jeg lytter til, og vil putte det inn i en av mine voksende custom made sample-kits uten for mye fuzz. Det er da jeg kunne tenkt meg noe liknende Wavelab hvor jeg raskt og enkelt recorder lyden jeg vil ha, fikser den og saver det til den mappa jeg vil ha samplet i...Skjønner?
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg Dozerbabar » Ons Mai 28, 2008 2:29 pm

Da er jeg med deg.

Verre er det med gode forslag. Du får la en av guruene her våkne til liv og komme med innspill :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg sugarfixx » Tor Mai 29, 2008 12:14 am

Hvis du installerer Core Audio drivern til PT systemet ditt kan du bruke hvilket som helst program til audio editing.

Personlig redigerer jeg selv absolut alt inkl 2 spor masrter i PT.

Før brukte jeg PEAK en periode selv om jeg aldri likte det noe særlig.

Hvis det er prat om samples og snekkring av lyder bruker jeg av og til Ableton Live da det er en del artige pitch funksjoner i realtime etc.

Men PT er kompatiblet med alt...dvs du kan importere alt..
Du kan også exportere nesten alt av filformater.
Da digi hardware kommer med Core Audio driver kan også hardwaret brukes til alt.

Jeg vil tro at hvis du brukte Wavelab før... sammen med cubase...
Og leter etter en enkel audio editor....Kan du like gjærne lese PT manualen en gang til så kommer du til å slippe andre editorer og bruke tiden på arbeid i stedet.

:D
(tips PT har mange shortcuts... lær deg disse og du kommer til å oppleve at du aldri har redigert lyd enklere)
sugarfixx
Tørr bak øra
 
Innlegg: 19
Registrert: Lør Mai 17, 2008 10:37 pm

Innlegg Skrinsen » Fre Mai 30, 2008 10:45 am

Jeg kan nok allerede mange shortcuts. Det er ikke selve redigeringa som er problemet, men at jeg må starte opp PT som alltid tar litt tid, så må jeg åpne en ny session, som jeg etterpå helst bør slette slik at det ikke tar opp for mye plass og det blir en jungel med mapper på audio hard dsiken.

En audio editor hvor man save´er filer rett inn i mapper uten at det lager så rot etter seg er tingen for meg (tror jeg...)
Skrinsen
Aktiv
 
Innlegg: 108
Registrert: Lør Okt 06, 2007 5:11 pm

Innlegg Kroon » Fre Mai 30, 2008 3:20 pm

Tror jeg pleier å velge "stereo interleaved", men da blir det likevel to mono-filer...


Nei. Velger du stereo interleaved blir det en stereofil.


Ofte finner jeg f.eks noe på en vinyl-skive eller noe jeg lytter til, og vil putte det inn i en av mine voksende custom made sample-kits uten for mye fuzz.


Pro Tools er minst like enkelt som WaveLab til dette formålet.

Jeg skjønner ikke helt problemet. Pro Tools er da verdens mest smidige
program når det gjelder å lage/preparere/editere/eksportere samples?

Hva er det du synes er problematisk i Pro Tools?

:)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest