[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Midi Patch bay

Midi Patch bay

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Midi Patch bay

Innlegg JTS » Tor Okt 23, 2008 12:00 am

Hei

Finnes det noe som jeg kan koble til en haug med synther hvor jeg kan velge out's og hvilke midi kanaler hver enkelt synth skal bruke

Mitt problem

Har 3 midi out's men har mange flere synther det, og er litt lei av og bruke midi through og skru av midi kanaler på div synther for og ha alle sammen koblet opp samtidig
Nei jeg bruker ikke allle midi kanalene samtidig men kan bruke f.eks 1-2 kanaler fra hver synth samtidig og da må jeg rote med og skru av div kanaler sånn at ikke alle hører alt.
Denne midi patch bay som jeg trur det heter må være kun hardware styrt og ikke usb, da jeg ikke kjører mac/pc

Finnes det noe sånt? beklager hvis jeg har postet i feil forum.

Det jeg ønsker er en måte som jeg kan koble opp alle synthen mine på og velge hvilke kanaler som skal brukes og hvilke out's de skal routes til.

F.eks de første 8 til jd990 og de neste 8-16 til motif på out 1

Jaja håper noen skjønner hva jeg mener :D

Takker for alle tips
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Innlegg Kroon » Tor Okt 23, 2008 10:28 am

Hm. I en vanlig DAW-verden ville du enkelt kunne gjort dette med et stort
MIDI-interface pluss Logic, Pro Tools, Nuendo, Sonar, eller liknende.

I en ren hardware-verden vet jeg ikke helt. Men det finnes sikkert noe.
Folk turnerte jo med svære keyboardrigger lenge før laptopen gjorde sin
entré i livesammenheng.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tor Okt 23, 2008 10:37 am

Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg JTS » Fre Okt 24, 2008 11:31 pm

yhoyland skrev:http://www.midisolutions.com/prodm8.htm

Et par slike?



Dem skal jeg sjekke ut, takk for tipset:-)
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Re: Midi Patch bay

Innlegg Blix » Lør Okt 25, 2008 1:19 am

JTS skrev:Hei

Finnes det noe som jeg kan koble til en haug med synther hvor jeg kan velge out's og hvilke midi kanaler hver enkelt synth skal bruke



Her trenger du rett og slett en MIDI patchbay. Det var mange som laget slike før i tiden JLCooper, Opcode, Emagic bl.a.), men nå er det vel bare MOTU som fremdeles har et utvalg å snakke om.

Dette er både USB MIDI-interface OG frittstående patchbay med memory:

http://www.motu.com/products/midi/xpressxt_usb

Dessverre ser det ikke ut til at verken Prolyd eller Procom har akkurat denne på lista. Så vidt jeg kan se fungerer ikke MIDI Express 128 som frittstående patchbay.

MIDI-solution ble nevnt, ser ikke at de har noen patchbay? Finner bare mergere/spredere der.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Midi patchbay

Innlegg bjornsjoflot » Lør Okt 25, 2008 1:10 pm

Procom skaffer ihvertfall hva det ska være bare man spør...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Re: Midi Patch bay

Innlegg JTS » Lør Okt 25, 2008 11:27 pm

Blix skrev:
JTS skrev:Hei

Finnes det noe som jeg kan koble til en haug med synther hvor jeg kan velge out's og hvilke midi kanaler hver enkelt synth skal bruke



Her trenger du rett og slett en MIDI patchbay. Det var mange som laget slike før i tiden JLCooper, Opcode, Emagic bl.a.), men nå er det vel bare MOTU som fremdeles har et utvalg å snakke om.

Dette er både USB MIDI-interface OG frittstående patchbay med memory:

http://www.motu.com/products/midi/xpressxt_usb

Dessverre ser det ikke ut til at verken Prolyd eller Procom har akkurat denne på lista. Så vidt jeg kan se fungerer ikke MIDI Express 128 som frittstående patchbay.

MIDI-solution ble nevnt, ser ikke at de har noen patchbay? Finner bare mergere/spredere der.

Blix




Hei, dette høres ut som noe jeg trenger ja, og som er en frittstående patchbay, skal sjekke med Procom om de skaffer en slik

Takk for tips :)
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Re: Midi Patch bay

Innlegg JTS » Man Okt 27, 2008 12:00 am

JTS skrev:
Blix skrev:
JTS skrev:Hei

Finnes det noe som jeg kan koble til en haug med synther hvor jeg kan velge out's og hvilke midi kanaler hver enkelt synth skal bruke



Her trenger du rett og slett en MIDI patchbay. Det var mange som laget slike før i tiden JLCooper, Opcode, Emagic bl.a.), men nå er det vel bare MOTU som fremdeles har et utvalg å snakke om.

Dette er både USB MIDI-interface OG frittstående patchbay med memory:

http://www.motu.com/products/midi/xpressxt_usb

Dessverre ser det ikke ut til at verken Prolyd eller Procom har akkurat denne på lista. Så vidt jeg kan se fungerer ikke MIDI Express 128 som frittstående patchbay.

MIDI-solution ble nevnt, ser ikke at de har noen patchbay? Finner bare mergere/spredere der.

Blix



Sjekket litt på motu sin side og det er nok midi time piece jeg trenger :D
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Re: Midi Patch bay

Innlegg Blix » Man Okt 27, 2008 12:31 am

JTS skrev:Sjekket litt på motu sin side og det er nok midi time piece jeg trenger :D


Hvis du trenger all the bells & whistles så er MTP AV tingen.

Men er du sikker på at du kommer i mål likevel?

Jeg tror at jeg ville foretrukket å sette 1-3 faste MIDI-kanaler på de forskjellige instrumentene. Da kan du kontrollere 15 instrumenter og enda ha litt til overs hvis du kan sette opp de tre MIDI ut fra masterkeyboardet ditt (er det det du har?) til å sende uavhengig av herandre og i frie kombinasjoner.

Selv i de meste ekstreme oppsettene i demorommene jeg satte opp hos Benum/Roland og Norsk musikk var det aldri behov for noen MIDI-patch bay hvis man la En Plan... Da hadde vi riktignok 4 MIDI ut som regel, men likevel...

Hadde vært interessant å høre helt konkret hva du vil få til i oppsettet ditt.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Midi Patch bay

Innlegg JTS » Man Okt 27, 2008 10:49 pm

Blix skrev:
JTS skrev:Sjekket litt på motu sin side og det er nok midi time piece jeg trenger :D


Hvis du trenger all the bells & whistles så er MTP AV tingen.

Men er du sikker på at du kommer i mål likevel?

Jeg tror at jeg ville foretrukket å sette 1-3 faste MIDI-kanaler på de forskjellige instrumentene. Da kan du kontrollere 15 instrumenter og enda ha litt til overs hvis du kan sette opp de tre MIDI ut fra masterkeyboardet ditt (er det det du har?) til å sende uavhengig av herandre og i frie kombinasjoner.

Selv i de meste ekstreme oppsettene i demorommene jeg satte opp hos Benum/Roland og Norsk musikk var det aldri behov for noen MIDI-patch bay hvis man la En Plan... Da hadde vi riktignok 4 MIDI ut som regel, men likevel...

Hadde vært interessant å høre helt konkret hva du vil få til i oppsettet ditt.

Blix


Hei

Ja, skjønner hva du mener ang.MTP/AV
Er vel mest for og forenkle det hele hvis jeg plutselig skulle bruke flere kanaler på en synth og bytte om litt.

Jeg har 8 synthmoduler jeg gjerne skal ha koblet opp hele tiden da jeg liker og knote litt med patcher og div effekter

Siden jeg kunn har 3 midi out på interfacet mitt blir det veldig mye midi through.

Har satt opp ca. sånn som du foreslår med ca 1-3 kanaler pr.device men siden dette forandrer seg veldig mye ang hvor mange kanaler jeg trenger fra hver enkelt synth blir det mye knoting og mye av og på skruing av kanaler på hver enkelt

Bruker ikke noe masterkeyboard, men tastaturet på data'en

Bruker faktisk en Amiga4000 med Radium MIDI-Sequencer,denne støtter faktisk 4 midiout men har bare 3 out på mitt interface.
Kun hardware midi support, men av tracker brukergrensesnitt.
Utrolig lett og snekkre sammen noe:-)
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Re: Midi Patch bay

Innlegg Blix » Man Okt 27, 2008 11:13 pm

JTS skrev:Ja, skjønner hva du mener ang.MTP/AV
Er vel mest for og forenkle det hele hvis jeg plutselig skulle bruke flere kanaler på en synth og bytte om litt.

Jeg har 8 synthmoduler jeg gjerne skal ha koblet opp hele tiden da jeg liker og knote litt med patcher og div effekter

Siden jeg kunn har 3 midi out på interfacet mitt blir det veldig mye midi through.

Har satt opp ca. sånn som du foreslår med ca 1-3 kanaler pr.device men siden dette forandrer seg veldig mye ang hvor mange kanaler jeg trenger fra hver enkelt synth blir det mye knoting og mye av og på skruing av kanaler på hver enkelt

Bruker ikke noe masterkeyboard, men tastaturet på data'en

Bruker faktisk en Amiga4000 med Radium MIDI-Sequencer,denne støtter faktisk 4 midiout men har bare 3 out på mitt interface.
Kun hardware midi support, men av tracker brukergrensesnitt.
Utrolig lett og snekkre sammen noe:-)


OK.

Så vidt jeg kan se må du ha et MIDI i/f med separat utgang til hver synth - altså 8 ut - hvis du skal komme videre. Det er jo MIDI i/f'et ditt med 3 ut som er flaskehalsen - uansett hva du kobler til mellom den og synthene.

Det er jo ikke noe i veien med MIDI THRU. Det er jo bare en viderepatching gjennom en linjedriver, ingen prosessering av dataene og dermed ingen forsinkelse (bortsett fra noen picosekunder i komponenetbanene. Lyset bruker ca 3,3 picosekunder på en millimeter, elektronene er vel ikke så mye treigere :-))

Men jeg er åpen for (og nysgjerrig på!) eksempler på hvordan en pachbay skal kunne hjelpe deg til å forenkle eller få mer ut av oppsettet ditt.

Det finnes kanskje ikke noe med 8 MIDI porter ut til Amiga 4000? Har ingen erfaring med den maskinen.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Midi Patch bay

Innlegg JTS » Man Okt 27, 2008 11:24 pm

[

OK.

Så vidt jeg kan se må du ha et MIDI i/f med separat utgang til hver synth - altså 8 ut - hvis du skal komme videre. Det er jo MIDI i/f'et ditt med 3 ut som er flaskehalsen - uansett hva du kobler til mellom den og synthene.

Det er jo ikke noe i veien med MIDI THRU. Det er jo bare en viderepatching gjennom en linjedriver, ingen prosessering av dataene og dermed ingen forsinkelse (bortsett fra noen picosekunder i komponenetbanene. Lyset bruker ca 3,3 picosekunder på en millimeter, elektronene er vel ikke så mye treigere :-))

Men jeg er åpen for (og nysgjerrig på!) eksempler på hvordan en pachbay skal kunne hjelpe deg til å forenkle eller få mer ut av oppsettet ditt.

Det finnes kanskje ikke noe med 8 MIDI porter ut til Amiga 4000? Har ingen erfaring med den maskinen.

Blix[/quote]


Hehe, ja veit at midi interfacet er flaskehalsen men pga. det og at det ikke finnes noe midi interface med 8 out til Amiga'en som jeg veit om trenger jeg noe som forenkler hele prosessen

Noen eks.

Med en midi patchbay kunne jeg enkelt gjort følgende(håper jeg)
tatt 3 av syntene til og bruke alle 16 kanalene på hver enkelt midi out og da brukt opp alle midi out'ene.

tatt 2 synther til og bruke 16 kanaler hver på hver enkelt midi out og så tatt 2 synther med 8 kanaler hver til og dele den siste midi out jeg har

Dette burde være enkelt på en midi patchbay kontra og sitte og knote av og på kanaler på hver enkelt synth

Hvis dette ikke går ann på en midi patchbay har jeg misforstått hele grei med en patchbay :D

Kan noen bekrefte at dette går ann?
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Re: Midi Patch bay

Innlegg Blix » Man Okt 27, 2008 11:51 pm

JTS skrev:
Hehe, ja veit at midi interfacet er flaskehalsen men pga. det og at det ikke finnes noe midi interface med 8 out til Amiga'en som jeg veit om trenger jeg noe som forenkler hele prosessen

Noen eks.

Med en midi patchbay kunne jeg enkelt gjort følgende(håper jeg)
tatt 3 av syntene til og bruke alle 16 kanalene på hver enkelt midi out og da brukt opp alle midi out'ene.

tatt 2 synther til og bruke 16 kanaler hver på hver enkelt midi out og så tatt 2 synther med 8 kanaler hver til og dele den siste midi out jeg har

Dette burde være enkelt på en midi patchbay kontra og sitte og knote av og på kanaler på hver enkelt synth

Hvis dette ikke går ann på en midi patchbay har jeg misforstått hele grei med en patchbay :D

Kan noen bekrefte at dette går ann?


Takk for info.

Det går absolutt an å gjøre det du sier med en patchbay, da slipper du å nappe ut MIDI-kabler i THRU-kjeden,

Men du må likevel enable/disable kanaler på de forskjellige synthene, eller på patchbayen.

En klar fordel er at du har memories til dette på MPT AV.

Så joda, det er en viss hjelp siden du kan rute kanaler fra en port inn spredt til flere ut med MTP AV og lagre dette.

Lastet ned manualen "ClockWorks MPT AV", og sjekk selv. Du må registrere deg hos MOTU, du finner pdf-manualen under Windows XP MIDI Interface Software (og kanskje andre steder også).

PS:
Du skulle hatt en Mac eller PC til å programmere MTP AV med, det hadde blitt litt enklere :-) Da kunne du kanskje funnet et trackerprogram til Mac eller PC også ;-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Midi Patch bay

Innlegg JTS » Tir Okt 28, 2008 8:10 am

Blix skrev:
JTS skrev:
Hehe, ja veit at midi interfacet er flaskehalsen men pga. det og at det ikke finnes noe midi interface med 8 out til Amiga'en som jeg veit om trenger jeg noe som forenkler hele prosessen

Noen eks.

Med en midi patchbay kunne jeg enkelt gjort følgende(håper jeg)
tatt 3 av syntene til og bruke alle 16 kanalene på hver enkelt midi out og da brukt opp alle midi out'ene.

tatt 2 synther til og bruke 16 kanaler hver på hver enkelt midi out og så tatt 2 synther med 8 kanaler hver til og dele den siste midi out jeg har

Dette burde være enkelt på en midi patchbay kontra og sitte og knote av og på kanaler på hver enkelt synth

Hvis dette ikke går ann på en midi patchbay har jeg misforstått hele grei med en patchbay :D

Kan noen bekrefte at dette går ann?


Takk for info.

Det går absolutt an å gjøre det du sier med en patchbay, da slipper du å nappe ut MIDI-kabler i THRU-kjeden,

Men du må likevel enable/disable kanaler på de forskjellige synthene, eller på patchbayen.

En klar fordel er at du har memories til dette på MPT AV.

Så joda, det er en viss hjelp siden du kan rute kanaler fra en port inn spredt til flere ut med MTP AV og lagre dette.

Lastet ned manualen "ClockWorks MPT AV", og sjekk selv. Du må registrere deg hos MOTU, du finner pdf-manualen under Windows XP MIDI Interface Software (og kanskje andre steder også).

PS:
Du skulle hatt en Mac eller PC til å programmere MTP AV med, det hadde blitt litt enklere :-) Da kunne du kanskje funnet et trackerprogram til Mac eller PC også ;-)

Blix


Ok, takker for info ang.patchbay.
Skal sjekke den pdf.manualen :)

Ja veit at en pc eller MAC hadde det blitt enklere med software til MTP'en
Men jeg hater windows :evil: , så det måtte ha blitt en MAC eller helst Linux :)

Har sett mange trackerprogram på MAC og Linux men ingen er så enkle og bruke som det jeg bruker till Amiga'en :D
Men det finnes jo så uffatelig mye så jeg har sikkert ikke sett alle håper jeg 8)
JTS
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Okt 22, 2008 11:48 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tir Okt 28, 2008 8:30 am

Ville det hjelpt med fleire midi-interfacer kobla til samtidig, eller vil ikkje det fungere? Eg har liggende et midi-interface til Amiga (1inn/3ut) som du kan få hvis det hjelper.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest