[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bruke Mac til musikk?

Bruke Mac til musikk?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Innlegg yhoyland » Man Nov 10, 2008 1:21 am

Ok, men helt uvesentlig. Det fremstår for min del som tilbud om salg,
presentert i den sammenhengen. Det holder lenge for meg... synd at vi ikke
har flere moderatorer her (hint, hint) som kan passe på. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Blix » Man Nov 10, 2008 1:26 am

yhoyland skrev:Ok, men helt uvesentlig. Det fremstår for min del som tilbud om salg,
presentert i den sammenhengen. Det holder lenge for meg... synd at vi ikke
har flere moderatorer her (hint, hint) som kan passe på. ;)


OK. Ser i reglementet at det er MPs annonser som er rette plassen for slikt.

Har imidlertid sett flere steder her at folk nevner at de vurderer å selge utstyret sitt, så jeg tenkte ikke over det i farta.

Skal aldri gjøre det mer :-)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Nov 10, 2008 1:37 am

Det er jo strengt tatt ikke på min plass å leke politi her heller, men i og med
at vi ikke har en Vigilante-skvadron som rydder opp her må vi nesten prøve
å holde orden i rekkene selv.. :roll:

MP vil vel aller helst at folk skal bruke annonseavdelingen deres også, penger å tjene etc. Når det er sagt så er det jo ingenting i veien for å sende en PM til noen... ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Man Nov 10, 2008 3:37 am

yhoyland skrev:synd at vi ikke
har flere moderatorer her (hint, hint) som kan passe på. ;)

Vi gjør så godt vi kan 8)
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Nov 10, 2008 11:25 am

Ole Henrik skrev:
yhoyland skrev:synd at vi ikke
har flere moderatorer her (hint, hint) som kan passe på. ;)

Vi gjør så godt vi kan 8)


:D
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg HumdinGer » Man Nov 10, 2008 12:55 pm

Må nesten få blande meg borti PC/Mac-diskusjonen jeg også.

Jeg kjøpte min aller første Mac i begynnelsen av 1992. Før dette var det bare Commodore og Atari jeg hadde brukt, et lite forsøk på noe som het Pascal (hvis jeg ikke husker feil) og MS dos plagdes jeg nok med i arbeidssammenheng til at jeg overhodet ikke ville bruke det hjemme. Det ble altså en svindyr Mac...

Dette fungerte egentlig helt utmerket, men da fruen i '98 fikk et knakende godt PC-tilbud via jobben, samtidig med at jeg hadde stort behov for å oppgradere, så gikk jeg over til å bli PC-bruker. Windows98 var jo kommet, og alt skulle bli så bra. Siden jeg var vant til Mac så tok jeg alle feilmeldingene som dukket opp på alvor og ringte PC support. Nesten uten unntak fikk jeg svar som "Nei, det skjer 3 ganger i uka hos meg. Bare omstart" eller "Neida, ingen ting å bry seg om. Ctr-alt-delete". De få gangene vi kom til kjernen av problemet kunne de ikke hjelpe meg. Jeg opplevde tom å tilbringe en hel kveld på å få maskinen til å godta at den fordømte driveren jeg hadde installert tilhørte det jævla lydkortet den ikke fant driver til. I frustrasjon og mangel av noe logisk å foreta meg tok jeg en diskdefragmentering. Plutselig virket det...

Grunnet prisene på Mac på den tiden plagdes jeg med PC helt opp til WindowsXP før jeg bestemte meg for at nok er nok. Jeg kjøpte en MacBook Pro, og har ikke angret et sekund på det. Aldri mere PC på meg i alle fall.

Jeg tviler ikke på at man kan få satt opp en PC så godt at den fungerer like godt som en Mac, men at man vil klare å holde den like godt i gang etter et X antall internettbesøk og nedlasting av nye programmer har jeg stor tvil om utfra egen erfaring. Jeg vurderer det slik at sjansen for at det skal virke slik du ønsker er større med en Mac.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Dozerbabar » Man Nov 10, 2008 4:16 pm

Sånn sett kan jeg jo chippe inn med at jeg bruker min Macbook Pro som en multimaskin, det være seg internett, skriving, bilderedigering og lyd. Har aldri hatt noen problemer egentlig. Trenger ingen egen maskin for internett eller en "ren" maskin bare til lyd.

Mac - det bare funker ;)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Bruke Mac til musikk?

Innlegg Blix » Man Nov 10, 2008 6:38 pm

Robbins skrev:Tenke jeg skulle høre med folket hva de mener.

Mitt studio jeg har per i dag:
PC (Windows XP)
Nord Wave
Virus TI
Prophet 08
Modular G2X
Lexicon MX200
Audiophile 2496 audio interface
Edirol Midi interface
M-audio midi interface.
Skal utvides med en rompler.

Jeg sliter en del med driver problematikk. Virus TI er mest kritisk da maskinen plutselig ikke gjenkjenner den som USB enhet lenger. Antar at jeg må reinstallere windows.

Ville en Mac redusere sjansen for slike problemer?

Ser at Mac'ene har få USB porter hvilket mesteparten av utstyret mitt bruker. Jeg vet ikke om alt utstyret vil gå stabilt på en USB hub. Virus TI bør ha sin egen bus. Kan man utvide antall USB porter på Mac (mac pro kanskje?)?

Jeg er så lei av at ting ikke fungerer optimalt. Ville mac være løsningen?
Post gjerne andre tips og alt om mac som er kjekt å vite.


For å komme tilbake til utgangspunktet:

Problemer med USB eller FireWire-chip'er i datamaskinen som ikke kommuniserer optimalt med en ekstern enhet er velkjent både i Mac og PC-verdenen.

I begge tilfeller kan du enkelt sette inn et annet PCI/PCI express USB-kort med en annen chip i Mac/PCen - dette pleier å løse problemet. De koster noen hundrelapper.

(Da snakker vi selvsagt om MacPro eller stasjonær PC. Skal du ha en bærbar må du ha en MacBook Pro med ExpressCard for å utvide funksjonaliteten.)

Å reinstallere Windows burde ikke være nødvendig i dette tilfellet.

Når det er sagt så er selvfølgelig både Mac og PC glimrende til det meste. Jeg har brukt begge deler for å være på den sikre siden, og har gjort det siden 1985.

Forskjellen er avstanden mellom the shit og the fan. Før eller siden vil skjer det et møte...
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Bruke Mac til musikk?

Innlegg Robbins » Man Nov 10, 2008 11:43 pm

Blix skrev:
Robbins skrev:Tenke jeg skulle høre med folket hva de mener.

Mitt studio jeg har per i dag:
PC (Windows XP)
Nord Wave
Virus TI
Prophet 08
Modular G2X
Lexicon MX200
Audiophile 2496 audio interface
Edirol Midi interface
M-audio midi interface.
Skal utvides med en rompler.

Jeg sliter en del med driver problematikk. Virus TI er mest kritisk da maskinen plutselig ikke gjenkjenner den som USB enhet lenger. Antar at jeg må reinstallere windows.

Ville en Mac redusere sjansen for slike problemer?

Ser at Mac'ene har få USB porter hvilket mesteparten av utstyret mitt bruker. Jeg vet ikke om alt utstyret vil gå stabilt på en USB hub. Virus TI bør ha sin egen bus. Kan man utvide antall USB porter på Mac (mac pro kanskje?)?

Jeg er så lei av at ting ikke fungerer optimalt. Ville mac være løsningen?
Post gjerne andre tips og alt om mac som er kjekt å vite.


For å komme tilbake til utgangspunktet:

Problemer med USB eller FireWire-chip'er i datamaskinen som ikke kommuniserer optimalt med en ekstern enhet er velkjent både i Mac og PC-verdenen.

I begge tilfeller kan du enkelt sette inn et annet PCI/PCI express USB-kort med en annen chip i Mac/PCen - dette pleier å løse problemet. De koster noen hundrelapper.

(Da snakker vi selvsagt om MacPro eller stasjonær PC. Skal du ha en bærbar må du ha en MacBook Pro med ExpressCard for å utvide funksjonaliteten.)

Å reinstallere Windows burde ikke være nødvendig i dette tilfellet.

Når det er sagt så er selvfølgelig både Mac og PC glimrende til det meste. Jeg har brukt begge deler for å være på den sikre siden, og har gjort det siden 1985.

Forskjellen er avstanden mellom the shit og the fan. Før eller siden vil skjer det et møte...


Jeg hadde problem med kommunikasjonen med Windows og Virus TI, så jeg har faktisk installert et PCI USB 2.0 kort som løste problemet, men nå gjennkjenner ikke maskinen Virus TI lenger og er en udefinert USB dings.
Har avinstallert Virus TI programvaren for å så legge det inn igjen. Det hjelper lite.. :/

Nå er jeg på tampen til å kjøpe mac her. men nå er det flere å velge mellom og mellomtingen jeg egentlig er ute etter, eksisterer ikke. Enten blir det Mac pro til 21000 med det jeg trenger (USB PCI express kort), eller en imac med USB hub til 17000.

Mac Pro eller iMac, Mac pro eller iMac.... Hvor ble det av Mac?! Mac med kabinett som ikke har de dyreste komponentene hadde vært perfekt. Pro 2 duo holder, 2 PCI express slots holder og resten PCI, plass til 2 harddisker holder.

Dagens Mac pro har ikke vanlig PCI slotter. Finner i såfall ingen steder hvor det står at det er med. Det finnes kun et PCI express kort å få tak i som gir ekstra porter; 2 USB porter og 2 Firewire porter.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Bruke Mac til musikk?

Innlegg Blix » Man Nov 10, 2008 11:58 pm

Robbins skrev:Har avinstallert Virus TI programvaren for å så legge det inn igjen. det hjelper lite.. :/ For alt jeg vet kan den komme i konflikt med lydkortet.

Nå er jeg på tampen til å kjøpe mac her. men nå er det flere å velge mellom og mellomtingen jeg egentlig er ute etter, eksisterer ikke. Enten blir det Mac pro til 21000 med det jeg trenger (USB PCI express kort), eller en imac med USB hub til 17000.

Mac Pro eller iMac, Mac pro eller iMac.... Hvor ble det av Mac?! Mac med kabinett som ikke har de dyreste komponentene hadde vært perfekt. Pro 2 duo holder, 2 PCI express slots holder og resten PCI, plass til 2 disker, holder.

Dagens Mac pro har ikke vanlig PCI slotter. Finner i såfall ingen steder hvor det står at det er med.


Jeg ville nå sjekket ut et USB tilleggskort i PCen før jeg skiftet platform.

Hos Datakjeden har de USB PCI-kort et med VIA chip og ett med NEC chip til henholdsvis 167 og 217 kroner.

Kjøper du på nett har du dessuten ubetinget returrett i 14 dager hvis det ikke løser problemet ditt.

En helt annen ting er at Intel kommer med neste generasjon CPU/brikkesett nå, de kommer i salg den 21 november. Ytelsen er vesentlig raskere på typiske musikk/DSP-relaterte operasjoner.

Disse prosessorene etc. vil selvfølgelig også dukke opp i Mac'er i overskuelig framtid. Verdt å vite....

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Bruke Mac til musikk?

Innlegg Robbins » Tir Nov 11, 2008 12:15 am

Blix skrev:
Robbins skrev:Har avinstallert Virus TI programvaren for å så legge det inn igjen. det hjelper lite.. :/ For alt jeg vet kan den komme i konflikt med lydkortet.

Nå er jeg på tampen til å kjøpe mac her. men nå er det flere å velge mellom og mellomtingen jeg egentlig er ute etter, eksisterer ikke. Enten blir det Mac pro til 21000 med det jeg trenger (USB PCI express kort), eller en imac med USB hub til 17000.

Mac Pro eller iMac, Mac pro eller iMac.... Hvor ble det av Mac?! Mac med kabinett som ikke har de dyreste komponentene hadde vært perfekt. Pro 2 duo holder, 2 PCI express slots holder og resten PCI, plass til 2 disker, holder.

Dagens Mac pro har ikke vanlig PCI slotter. Finner i såfall ingen steder hvor det står at det er med.


Jeg ville nå sjekket ut et USB tilleggskort i PCen før jeg skiftet platform.

Hos Datakjeden har de USB PCI-kort et med VIA chip og ett med NEC chip til henholdsvis 167 og 217 kroner.

Kjøper du på nett har du dessuten ubetinget returrett i 14 dager hvis det ikke løser problemet ditt.

En helt annen ting er at Intel kommer med neste generasjon CPU/brikkesett nå, de kommer i salg den 21 november. Ytelsen er vesentlig raskere på typiske musikk/DSP-relaterte operasjoner.

Disse prosessorene etc. vil selvfølgelig også dukke opp i Mac'er i overskuelig framtid. Verdt å vite....

Blix


Jeg har USB kortet med Nec chip som du refererer til. Men jeg tror ikke det er noe galt med hardwaren, det er bare ustabiliteten og uforutsigbarheten jeg ønsker å bli kvitt.

Hvis det er slik som Apple markedsfører Mac ang stabilitet og at all hardware og software er laget for å fungere optimalt sammen fordi det er fra samme firma, så høres det i det minste ut som en bra tanke og et steg videre til en løsning på flere problemer, for i seg selv er det ganske logisk. Det koster meg svært lite å reinstallere windows fordi det gjør jeg med et tastetrykk. All data ligger på en annen harddisk en windows. Det kan gå bra en stund, men før man vet ordet av det så skjer det noe nytt som ikke er som det skal og det er gjærne før jeg rekker å komme skikkelig i gang med musikkmakeriet.

Dessuten trenger jeg ikke en PC, en mac gjør alt jeg trenger, men det er en litt annen skål.

Hvis det er slik at Mac ikke er det granne bedre på stabilitet til tross for at hardwaren og programvaren er fra samme firma, så er jo selvfølgelig vitsen borte med å kjøpe en Mac i det store og det hele.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Re: Bruke Mac til musikk?

Innlegg Blix » Tir Nov 11, 2008 2:12 am

Robbins skrev:Jeg har USB kortet med Nec chip som du refererer til. Men jeg tror ikke det er noe galt med hardwaren, det er bare ustabiliteten og uforutsigbarheten jeg ønsker å bli kvitt.

Hvis det er slik som Apple markedsfører Mac ang stabilitet og at all hardware og software er laget for å fungere optimalt sammen fordi det er fra samme firma, så høres det i det minste ut som en bra tanke og et steg videre til en løsning på flere problemer, for i seg selv er det ganske logisk. Det koster meg svært lite å reinstallere windows fordi det gjør jeg med et tastetrykk. All data ligger på en annen harddisk en windows. Det kan gå bra en stund, men før man vet ordet av det så skjer det noe nytt som ikke er som det skal og det er gjærne før jeg rekker å komme skikkelig i gang med musikkmakeriet.

Dessuten trenger jeg ikke en PC, en mac gjør alt jeg trenger, men det er en litt annen skål.

Hvis det er slik at Mac ikke er det granne bedre på stabilitet til tross for at hardwaren og programvaren er fra samme firma, så er jo selvfølgelig vitsen borte med å kjøpe en Mac i det store og det hele.


Apple utvikler ikke maskinvaren selv, slik de gjorde i sin tid. I dag er det snakk om standardkomponenter, identisk med PC, men med bedre design.

OS X har et mer konsistent grensesnitt enn Windows, og det virker mindre komplisert for mange brukere, men det er ikke noe Nirvana. Faktisk fungerer det meste rett ut av boksen på begge platformer. Er det noe som ikke fungerer så er det mer tilfeldig enn et resultat av manglende kvalitet. Microsoft tester langt grundigere enn Apple, siden de har en større og langt mer komplisert brukergruppe enn Apple.

Apple-produkter er mer låst og mindre fleksible og åpne enn i PC-verdenen, det byr på fordeler og ulemper. Et strengere regime gir mindre spillerom på godt og ondt.

Man kan være like produktiv på begge platformer, det er jo dessuten svært modne lyd og musikkprodukter på Mac. Å utvikle for et mindre spekter av maskinvare gjør det enklere, Digidesign har jo tatt dette helt ut.

Mye av æren for Apples posisjon i lyd/musikk ligger derfor hos alle 3djeparts produsentene som har utviklet for Mac i alle år.

Jeg vill ikke trekke noen konklusjon for deg, selvsagt, men vil råde deg til å finne ut om de konkrete problemene dine løses ved testing - ikke bare håp og drømmer - med litt alternativ hardware på PC eller på en Mac, FØR du brenner av noen titusener og et par uker (minst) med platformbytte.

Lykke til!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hkh » Tir Nov 11, 2008 2:48 am

Må nesten trekke frem core audio i denne diskusjonen


Core audio er apple sine lyddrivere og er suverene i forhold til windows sine standardgreier.
Med core audio fungerer ting med minimal latency uten å måtte installere noen hack - som er det ASIO for windows
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg HumdinGer » Tir Nov 11, 2008 11:20 am

Bare et lite tips... Det som alltid har irritert meg med Mac er at de holder samme pris på produktene sine helt opp til at et oppgradert produkt lanseres, noe som ALDRI er forhåndsannonsert. Du kan mao gjøre et veldig dårlig kjøp om du handler Mac like før en oppgradering. Sjekk alltid denne adressen før du handler Mac:
http://www.macrumors.com/
"Buyers Guide" der viser hvor i syklusen et produkt er. F.eks. er dagens Mac Pro veldig klar for en oppgradering, så vent en mnd eller to før du kjøper den.

Ellers vil jeg argumentere med at Mac faktisk er fullt kompatibel med windows. Du kan installere WindowsXP eller Vista på den og bruke den som en vanlig PC om du ønsker. Du velger da om vil starte den som en PC eller som en Mac. Det finnes også programvare hvor du kan legge Windows som et icon på skrivebordet og hente den frem for å kjøre windowsprogrammer mens du bruker den som vanlig Mac. Dette tar litt ekstra resurser, men ikke mye. Dette selvsagt hvis du på liv og død MÅ bruke windowsprogrammer, noe jeg ikke har behov for :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg Robbins » Tir Nov 11, 2008 6:22 pm

Bra tips. Skal sjekke macrumors.com
Stabile lyddrivere høres bra ut, jeg sliter med de noen ganger.

Så fort jeg får inn penger fra de to syntene jeg har solgt, vill jeg få råd til enn mac om forsendelsen gikk som den skulle.

Jeg er fremdeles litt usikker på om mac pro eller imac er det rette valget. Nå har jeg 2 Clavia synther,et master keyboard, en effekt prosessor og et lydkort på USB. Vil disse fungere på en USB hub sammen?

Noen erfaringer med USB hub her? Tross alt tvinger man flere USB enheter på en singel bus. Dette skiller valget mellom Mac pro og iMac
Virus TI vet jeg må ha sin egen port.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

ForrigeNeste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest