[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Bruke Mac til musikk?

Bruke Mac til musikk?

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Bruke Mac til musikk?

Innlegg Robbins » Søn Nov 09, 2008 12:17 am

Tenke jeg skulle høre med folket hva de mener.

Mitt studio jeg har per i dag:
PC (Windows XP)
Nord Wave
Virus TI
Prophet 08
Modular G2X
Lexicon MX200
Audiophile 2496 audio interface
Edirol Midi interface
M-audio midi interface.
Skal utvides med en rompler.

Jeg sliter en del med driver problematikk. Virus TI er mest kritisk da maskinen plutselig ikke gjenkjenner den som USB enhet lenger. Antar at jeg må reinstallere windows.

Ville en Mac redusere sjansen for slike problemer?

Ser at Mac'ene har få USB porter hvilket mesteparten av utstyret mitt bruker. Jeg vet ikke om alt utstyret vil gå stabilt på en USB hub. Virus TI bør ha sin egen bus. Kan man utvide antall USB porter på Mac (mac pro kanskje?)?

Jeg er så lei av at ting ikke fungerer optimalt. Ville mac være løsningen?
Post gjerne andre tips og alt om mac som er kjekt å vite.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Mac eller PC?

Innlegg bjornsjoflot » Søn Nov 09, 2008 8:58 am

Der har den uendelige diskusjonen igjen.

Nei du trenger ikke Mac for å lage musikk. Med en riktig oppsatt PC har du like gode muligheter som en som har Mac. Jeg har to maskiner som jeg aldri har hatt problemer med, hverken drivere eller andre ting.

Enkelte hardware-ting kan sikkert lage krøll men det er ikke pc-en sin skyld. Hvis du snakker med en mac mann om dette vil du nok få til svar at du må bytte med gang men jeg har ihvertfall aldri vurdert det en gang.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Robbins » Søn Nov 09, 2008 12:08 pm

Jeg kikket litt på apple.no om hvorfor man bør velge Mac, nå skryter de sikkert av seg selv, men det virker jo ganske logisk det de skriver.

Med windows kan man være heldig med drivere, men noen ganger så blir det konflikter. For å få Virus TI til å fungere måtte jeg installere et eget PCI kort med ekstra USB porter fordi Virus TI mistet forbindelsen med de usb portene som sitter på hovedkortet.

APPLE.NO
"Er Mac-er pålitelige?
Når du kjøper en PC, kjøper du maskinvare fra ett selskap og et operativsystem og programvare fra andre selskaper. Slik er det ikke med Mac. Apple lager både datamaskinen og programvaren som følger med den, så maskinvaren og programvaren er bokstavelig talt skapt for hverandre. Det betyr at Mac-er sjelden fryser eller krasjer. En sjelden gang kan et program avslutte, men dette påvirker ikke resten av systemet. Mac OS X er motstandsdyktig mot de fleste virus, så du kan gjøre hva som helst – uten å bekymre deg for at alt kan gå tapt."


Jeg vil tro at de som har Mac også har vært borti PC. På en måte hadde det vært fint å høre innspill fra dem om hvorfor de velger mac.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg Dozerbabar » Søn Nov 09, 2008 1:49 pm

Jeg var først pc-bruker, så begge, og nå er det kun mac.

Hva skal jeg si. Jeg tror du kommer akkurat like langt med pc og mac i dag, det avhenger av smak og behag. Jeg har veldig veldig lite problemer med mac, både til musikk og til andre ting. Jeg husker en episode den gangen jeg brukte Cubase på pc for mange mange år siden. Da var det viktig at jeg satte lydkortet i riktig PCI-slot for å få det til å funke (???). Sånne ting bekymrer jeg meg ikke om lenger i hvertfall :)

Som sagt, du kommer akkurat like langt med begge deler. Jeg synes OSX er fantastisk mye bedre (altså passer min smak bedre) enn Windows. Snur aldri tilbake :)

Driverproblemer? Aldri hørt om :P
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Robbins » Søn Nov 09, 2008 1:56 pm

Det høres positivt ut.

Ville en iMac fungert? Må jeg ha USB eller firewire audio interface i tillegg på en iMac? Ser ikke ut som det er plass til lydkortet mitt i den. Har et Audiophile 2496 PCI lydkort. Ser ikke at Mac Pro heller har PCI porter på apple.no, Kun PCI express. :/ Alt i firewire virker å være veldig dyrt.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg Dozerbabar » Søn Nov 09, 2008 3:11 pm

Jeg vet ikke om jeg ville switchet til mac for en hver pris (selv om jeg ofte pusher mac på folk 8)). Per i dag finnes det ingen nye macer du får puttet et PCI-kort i. Mac Pro tar vel bare i mot PCI-express og en iMac får du vel ikke puttet noe som helst i så vidt jeg vet.

Det finnes MANGE rimelige firewire og usb-lydkort på markedet. Sjekk ut nettsidene til noen musikksjapper eller stikk innom en og be om anbefalinger.

Så er det bare opp til deg å finne ut av om du vil ha mac eller pc, nytt lydkort eller ikke osv.

Det blir vel i bunn og grunn et kostnadsspørsmål.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Robbins » Søn Nov 09, 2008 3:39 pm

Regnet litt på det. En 24" iMac, med logic express, Novation Nio 2|4 audio interface og en ekstra USB hub kommer på 16.800 kr. det var ikke så ille egentlig.

Så var det å finne ut hva man går glipp av med Logic express fremfor Logic studio.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg yhoyland » Søn Nov 09, 2008 3:59 pm

Fra Wikipedia: (http://en.wikipedia.org/wiki/Logic_Express)

"Logic Pro and Express share most functionality and the same interface.
Logic Express is limited to two-channel stereo mixdown, while Logic Pro can
handle multichannel surround sound; Logic Express also lacks support for
TDM/DAE systems, high-end control surfaces and Distributed Audio
Processing. Both can handle up to 255 audio tracks, depending on system
performance (CPU, hard disk throughput and seek time). Logic Express 8
comes with 36 software instruments and 73 effect plug-ins, including almost
all of those in the Logic Pro Package. Those that it doesn't include are
Sculpture, a physical modelling synthesiser; the "vintage" instruments (the
EVB3 tonewheel organ, the EVD6 Clavinet and the EVP88 Electric Piano),
however a cut down version of these is included with the Garageband
instruments; Space designer, a convolution reverb effect; and delay
designer, an advanced delay effect."
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Robbins » Søn Nov 09, 2008 6:27 pm

Med andre ord vil det si at jeg ikke trenger Logic pro. Takk for at du fant det ut. :)

Finnes det et firewire audio interface som har minimum 10 jack inputs og 2 outputs?
Bruker hovedsaklig hardware synther.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg yhoyland » Søn Nov 09, 2008 8:42 pm

Mener M-Audio har noen alternativer, eventuelt MOTU?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Robbins » Man Nov 10, 2008 12:23 am

yhoyland skrev:Mener M-Audio har noen alternativer, eventuelt MOTU?
Det eneste alternativet blant M-audio, Focusrite, EMU, Motu, RME, Alesis og Behringer med nok inputs var motu med 24 inputs og 24 outputs og koster 18000 kr. Det syntes jeg var litt dyrt.

Merkelig at det skal være vanskelig å få inputs.

Alesis har en mixer med Firewire støtte med 16 innganger. det er vell og bra. Men da blir det ingen styring via PC'en. har i dag en yamaha USB mixer og der opplever jeg at den installeres automatisk som en USB lydenhet på maskinen hvor det er helt blottet for muligheter.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg Blix » Man Nov 10, 2008 12:48 am

Robbins skrev:
yhoyland skrev:Mener M-Audio har noen alternativer, eventuelt MOTU?
Det eneste alternativet blant M-audio, Focusrite, EMU, Motu, RME, Alesis og Behringer med nok inputs var motu med 24 inputs og 24 outputs og koster 18000 kr. Det syntes jeg var litt dyrt.

Merkelig at det skal være vanskelig å få inputs.

Alesis har en mixer med Firewire støtte med 16 innganger. det er vell og bra. Men da blir det ingen styring via PC'en. har i dag en yamaha USB mixer og der opplever jeg at den installeres automatisk som en USB lydenhet på maskinen hvor det er helt blottet for muligheter.


Det an jo hende at det er noen som har en M-Audio FireWire 1814 til salgs. Der har du 10 analoge innganger, og mulighet for 8 analoge input i tillegg via ADAT optisk - f.eks. en Behringer ADA8000 til 2295.- sikkert helt ok til synter. Dyrere alternativer finnes også (overraskelse!)

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Robbins » Man Nov 10, 2008 1:03 am

Blix skrev:
Robbins skrev:
yhoyland skrev:Mener M-Audio har noen alternativer, eventuelt MOTU?
Det eneste alternativet blant M-audio, Focusrite, EMU, Motu, RME, Alesis og Behringer med nok inputs var motu med 24 inputs og 24 outputs og koster 18000 kr. Det syntes jeg var litt dyrt.

Merkelig at det skal være vanskelig å få inputs.

Alesis har en mixer med Firewire støtte med 16 innganger. det er vell og bra. Men da blir det ingen styring via PC'en. har i dag en yamaha USB mixer og der opplever jeg at den installeres automatisk som en USB lydenhet på maskinen hvor det er helt blottet for muligheter.


Det an jo hende at det er noen som har en M-Audio FireWire 1814 til salgs. Der har du 10 analoge innganger, og mulighet for 8 analoge input i tillegg via ADAT optisk - f.eks. en Behringer ADA8000 til 2295.- sikkert helt ok til synter. Dyrere alternativer finnes også (overraskelse!)


Blix

Måtte sjekke de opp før jeg svarte. Jaggu ser det ut som at du har rett gitt. Men om man kobler på en ADA 8000, kan man da regulere EQ og slikt via driveren til 1814? Fortell litt ossen det funker.
Robbins
Med på notene
 
Innlegg: 98
Registrert: Søn Nov 25, 2007 7:17 pm
Bosted: Tjøme

Innlegg yhoyland » Man Nov 10, 2008 1:11 am

Blix skrev:(hint hint)


Salg og reklame for egen butikk gjør vi privat, Blix. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Blix » Man Nov 10, 2008 1:15 am

yhoyland skrev:
Blix skrev:(hint hint)


Salg og reklame for egen butikk gjør vi privat, Blix. ;)


Butikk driver jeg da vitterlig ikke. Jeg bare hintet om at jeg ikke har brukt de to enhetene i mitt høyst private for tiden svært amputerte hjemmestudio...

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest