[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Firewire Lydkort

Firewire Lydkort

Her diskuteres alt som har med computere å gjøre. Programvare, lydkort med mer.

Moderator: Ole Henrik

Firewire Lydkort

Innlegg kaassi » Fre Nov 14, 2008 10:11 am

Jeg har et rimelig greit firewire lydkort. Det bruker jeg for det meste i live-sammenhenger og kjører for det meste kun softsynther gjennom det. Spørsmålet mitt er om det er noen forskjell i lydkvaliteten ut, hvis softsynthene kjøres gjennom et billig lydkort kontra et mer profft kort? Bruker også linjeinngangene på kortet som en "miksepult" der jeg kopler sammen hardware-synthene, og kjører da alt lyd samlet ut gjennom stereoutgangen på lydkortet. Kan det også her være forskjell i lydkvalitet alt etter hvor godt lydkort man har?
kaassi
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Jul 16, 2008 10:16 am

Re: Firewire Lydkort

Innlegg Blix » Fre Nov 14, 2008 1:29 pm

kaassi skrev:Jeg har et rimelig greit firewire lydkort. Det bruker jeg for det meste i live-sammenhenger og kjører for det meste kun softsynther gjennom det. Spørsmålet mitt er om det er noen forskjell i lydkvaliteten ut, hvis softsynthene kjøres gjennom et billig lydkort kontra et mer profft kort? Bruker også linjeinngangene på kortet som en "miksepult" der jeg kopler sammen hardware-synthene, og kjører da alt lyd samlet ut gjennom stereoutgangen på lydkortet. Kan det også her være forskjell i lydkvalitet alt etter hvor godt lydkort man har?


For det første er vel alle FireWire-lyd"kort" ikke i den laveste prisklassen? De med få inn/ut er selvsagt rimeligere enn de med mange pluss mik-preamper.

For det andre så er min erfaring at til livebruk er alt av nyere PC-lyd brukbart og vel så det. Fra hovedkort-lyd på første generasjon nVidia brikkesett i stasjonære til dagens hippeste laptoper. Det kan være problemer med brum pga jordsløyfer og støyende strømforsyninger, men får man bukt med dette er lydkvaliteten helt utmerket.

I et system er lydkvaliteten på denne type komponenter den minst kritiske. Andre ledd i kjeden har langt mer å si, i dette tilfellet høyttalere og plassering. I andre sammenhenger er mikrofoner, mikplassering, preamp og brukerens parameterjusteringer underveis også mye viktigere.

Når alt annet er optimalisert kan man ta fram stetoskopet og sjekke konverterne, men det pleier å være et stykke fram dit.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mars2 » Tir Nov 25, 2008 9:14 pm

Du kan ikke sammenligne ett profft kort med skikkelige konvertere med billig søppel.
mars2
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Nov 25, 2008 9:10 am

Innlegg Blix » Tir Nov 25, 2008 10:20 pm

mars2 skrev:Du kan ikke sammenligne ett profft kort med skikkelige konvertere med billig søppel.


For det første kan man sammenligne hva som helst.

For det andre: Når det gjelder konvertere er det mange som har blitt mildt sagt overrasket.

I dag er det faktisk ikke rocket science å lage bra konvertere, de masseproduseres og brukes over alt. Forskjellene på disse er mindre enn på de fleste andre aktive komponentene i typiske lydkjeder. Inkludert den som skrur.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Tir Nov 25, 2008 11:59 pm

Hvis bruksområdet er live, vil du neppe høre forskjell på medium kontra dyre konvertere.

Med mindre PA-anlegget koster millioner.

Og som Blix sier: Mange andre faktorer betyr mer for lyden enn konverterne. Særlig live.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Nov 26, 2008 12:46 am

Live vil ikke konverterene dine ha noe som helst å si. Kjøp noe som virker,
har det du trenger av inn/utganger og spill iveg. Det er HELT feil plass å
bruke penger på i din situasjon.

Det kan imidlertid være verdt å passe på at lydkortet ditt ikke har mye
egenstøy (susing), noe som gjerne kommer enda tydeligere frem live enn i
studio (spesielt hvis du spiller "nedpå" ting/dynamisk materiale med fine
klanger etc). Hvis du kan få tak i et lydkort med balanserte utganger (XLR
eller TRS) slipper du DI-leddet og vinner kanskje litt på det også.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Blix » Ons Nov 26, 2008 12:57 am

Etter et tresifret antall livejobber med de beste VST-instrumentene og diverse lydløsninger basert på PCI, USB og hodetelefonutgangen på forskjellige laptopper, er min konklusjon at konverterne teller 0,1%, den generelle tilstanden i riggen mht/jording og støy, amp/monitor 9.1% og lokalet 20%.

De siste 70% står utøveren for. Minst. 8)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Trallala » Ons Nov 26, 2008 1:08 am

Kva lydkort har du eigentleg?
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Blix » Ons Nov 26, 2008 1:18 am

Trallala skrev:Kva lydkort har du eigentleg?


Jeg hadde et M-Audio FireWire 1814 (nettopp solgt), har også en NI Kore USB, og en M-Audio Sonica Theater USB (8 ut) og en Creative X-Fi (!) USB og mye annet skrot i skuffer og skap. Live bruker jeg for tiden bare hodetelefonutgangen på min gamle Dell Inspiron 8600. Det låter helt knall.

Det som står på innkjøpslista til opptak er en M-Audio ProFire 2626 som skal spleises med min Mackie Onyx 800R.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Badcat » Fre Des 19, 2008 4:50 pm

F**k firewire/usb lydkort.
Sats på PCI(e) for stasjonere eller cardbus/expresscard 34 for laptop.
Forstår ikke hvorfor alle skal absolutt ha dette skrotet.
Badcat
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Fre Des 19, 2008 3:08 pm

Innlegg FinnArild » Fre Des 19, 2008 9:18 pm

Badcat skrev:F**k firewire/usb lydkort.
Ville ikke det være ekstremt ubehagelig?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Dozerbabar » Fre Des 19, 2008 9:30 pm

Ser ikke helt problemet jeg. Er da mange fine bruksområder for usb og fw-lydkort.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Lydkort

Innlegg johanlongship » Lør Des 27, 2008 1:53 pm

Jeg bruker mitt firewire lydkort M-audio 410 til sang &musikk . Når jeg hører på musikk, synger ja, med andre ord, nesten alt. Lydkortet mitt er rimelig og helt greit.
Vis du derimot skal ha et skikkelig ordentlig så må du oppimot mye dyrere pris. Mye dyrere :D

Alt avhenger av bruken av lydkortet !
johanlongship
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Des 26, 2008 6:43 pm

Re: Lydkort

Innlegg Kroon » Man Des 29, 2008 5:47 pm

johanlongship skrev:Jeg bruker mitt firewire lydkort M-audio 410 til sang &musikk . Når jeg hører på musikk, synger ja, med andre ord, nesten alt. Lydkortet mitt er rimelig og helt greit. Vis du derimot skal ha et skikkelig ordentlig så må du oppimot mye dyrere pris. Mye dyrere


Det er fullt mulig å lage musikk i verdensklasse på et M-Audio 410 eller tilsvarende.

Artister som BT har gjort det i en årrekke.

Vil man ha bedre preamper eller konvertere kan man jo bare koble til eksterne.

F**k firewire/usb lydkort.
Sats på PCI(e) for stasjonere eller cardbus/expresscard 34 for laptop.
Forstår ikke hvorfor alle skal absolutt ha dette skrotet.


:?: :?: :?:
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg bjornsjoflot » Man Des 29, 2008 6:58 pm

Jeg bruker en customisert desktopmaskin med e E-MU 1212m. Det koster ca kr 1.700,- og låter knall, men det viktigste er at det alltid virker. Da jeg brukte bærbar hadde jeg et E-MU Tracker Pre. Får ikke enklere lydkort men igjen var det viktigere at det virket hver gang...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde


Gå til Soft- og Hardware

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest