[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Stereo opptak til to mono-busser i Cubase

Stereo opptak til to mono-busser i Cubase

Del dine beste tips og triks med andre, og få tilbake i mangfold!

Stereo opptak til to mono-busser i Cubase

Innlegg FinnArild » Søn Okt 25, 2009 2:02 pm

Noen ganger når du tar opp gitar med 2 mic'er, eller som meg når jeg tar opp gitar via VG 99 med 2 forskjellige gitar/forsterker setups, er det greit å ta det opp i et stereospor for enklere redigering. Samtidig er det greit å ha to seperate spor å jobbe med når man skal begynne å mixe, for eksempel for å legge på forskjellig effekt og eq.

Trikset er å lage 2 nye mono buss kanaler. Kjør så faderen på stereo sporet ditt helt ned, velg de to bussene du akkurat har laget på to av send valgene og sett hver send på pre-fader.

Nå ruter du til bussene, men problemet er at du ruter hele stereomixen inn i hver buss - så her kommer trikset som det tok litt tid før jeg fant:

Litt ovenfor send seksjonen er det en knapp som velger "Normal" og "Routing" (dropdown) - velg denne, og du har nå muligheten til å panne hver send.

Voilá - du har nå 2 mono buss kanaler av en stereo kanal.

(basert på Cubase SX 3)
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Gå til Tips&Triks

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron