[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Miksefilosofi
Side 1 av 2

Miksefilosofi

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 2:26 am
Kroon
Personlig oppdagelse:

Jeg får bedre lyd når jeg ikke skrur EQ.

Haha. No shit, sier du.

Eller sier du det?

Er du ikke en av de som skrur masse EQ for å få ting til å smelte sammen?

Altså, missforstå meg rett. Det er ikke slik at jeg suger på å skru EQ, slik at
jeg helst burde la vær. Jeg skrur ganske ok EQ, men jeg føler at jeg kommer
bedre ut av å sørge for at det blir unødvendig.

Det gjør jeg på følgende måte:

- Sørger for at musikerne trives og at instrumentene låter bra.

- Bruker de beste mikkene og preampene jeg kan komme over.

- Mikker opp helt vanlig, ingen fancy triks.

- Kjører ikke preampene for hardt.

- Bruker gode konvertere, som jeg ikke kjører for hardt.

- Tar opp i minst 48 kHz / 24-bit.

- Tar opp lavt med peak mellom -20 og -10 dBFS på alle sporene.

- Bruker GLUEY kompresjon på de fleste sporene. Noen spor, som vokal,
komprimerer jeg mye (opptil 20 dB gain reduction), mens noen spor
lar jeg bare seile urørt gjennom kompressoren. Poenget er å sette farge
på alle, eller nesten alle, sporene ved hjelp av kompressorene. Meningen
er IKKE primært å redusere dynamikkområdet. Noen ganger går jeg
faktisk over og automatiserer tilbake noe av den dynamikken jeg har
mistet ved å bruke kompresjon til å skape tone.

- For å få til GLUEY kompresjon er det nok lettest å bruke analoge bokser
som setter farge. Det finnes ingenting som gjør at ting faller på plass
så lett som harmonisk forvrengning. Det finnes noen få gode digitale
emuleringer også. Bruk tapesimulatorer og liknende djevelskap i tillegg
dersom analogifiseringen fra kompressorne ikke er nok.

Når alt dette er gjort så føler jeg at kanalfadere og panpotter er alt som
trengs for å blende sammen elementene. EQ not neccessary. Vel, litt filtre
får man alltids bruk for, både i topp og i bunn. Og en dip her eller der. Osv.
Men i det store og det hele mye mindre EQ.

Og sluttresultatet blir fyldigere, mer solid, har mere vekt.

Jeg tror det har med fraværet av store mengder faseforskyvning å gjøre.

Men det er bare meg.

Jaja.

Hva føler dere?

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 3:12 am
yhoyland
Jeg føler meg veldig hjemme i den tankegangen.

Jeg bruker mindre og mindre EQ, og det låter bedre og bedre...eller kanskje jeg hører mindre og mindre...

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 7:49 pm
FinnArild
Så 10.000,- kroners spørsmålet: Hva er GLUEY kompresjon? Fant ikke noe særlig på google heller ...

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 8:28 pm
Dozerbabar
Kompresjon som limer ting sammen :)

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 10:04 pm
goldenGeek2
Spot on. Så absolutt enig her :) Merkar at det vert mindre og mindre EQing for min del også... eg trur absolutt at poenget med god stemning og flinke musikere er det viktigeste for at ting skal låte fett.

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 10:47 pm
osvald911
Flott innlegg.

Når jeg en dag for meg slike gode preamper, convertere og micker skal jeg huske tanke gangen din.

Ved å bruke lite EQ vil jo hele produksjonen bli så naturlig som bare det.

Takk Krooni:)

InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 10:48 pm
yhoyland
Det koker ned til tre ting:

1) En sterk låt.
2) Bra musikere som skjønner låta.
3) En tekniker som gjør lite nok.

Re: Miksefilosofi

InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 11:46 pm
Trallala
Kroon skrev:
Tar opp i minst 48 kHz / 24-bit.



Takk for flotte tips, Kroon. :)

To spørsmål:

1. Lurer litt på dette med 48 hz. Har jobba litt med tv, og då var det 48 hz som gjaldt. Må innrømma at eg då ikkje høyrde forskjell på opptak i 44hz/48hz. Ka er greia med minimum 48?

2. Me som miksar "in the box" - meinar du glue-prinsippet gjeld for oss også? Kva plugin-kompressorar anbefalar du i så tilfelle for å få hol på limtuben?

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 12:18 am
Dozerbabar
Glue-prinsippet gjelder for alle :)

Noen favoritter hos meg:
Waves RComp (eller er det RenComp?)
Massey CT4
T-Racks Vintage Tube Compressor
T-Racks Opto Compressor
T-Racks Classic Compressor

Prøv deg fram. Kompressor på trommebussen. Kompressor på korbussen. På en gitarbuss. Go bananas eller komprimer subtilt :)

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 12:24 am
Trallala
Dozerbabar skrev:Glue-prinsippet gjelder for alle :)
Kompressor på trommebussen. Kompressor på korbussen. På en gitarbuss. :)


Så det er bussen som er greia når det er snakk om liming?

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 2:04 am
Kroon
Ka er greia med minimum 48?


Nei, det er bare fordi jeg opplever det som litt finere enn 44.

Mitt standpunkt er vel egentlig "jo høyere jo bedre", i alle fall opp til en viss
grense, men ettersom de færreste har utstyr til å håntere mange spor med
88, 96 eller 192, pleier jeg å anbefale 48.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg opplever 48 som litt smoothere
i toppen enn 44. Skal jeg tippe, handler det vel om filterdesign. 44 har et
helvetes bratt filter. 48 har et litt mindre bratt.

Men fin lyd har blitt produsert i 44 også, opptil flere ganger.

8)

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 2:06 am
Kroon
Så det er bussen som er greia når det er snakk om liming?


Ja, men ikke bare. Jeg vil ha lim på ALT!

Tror jeg må på avrusning.

Jeg er ferd med å utvikle et avhengighetsforhold til THD og utsmurte transienter.

:?

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 1:31 pm
yhoyland
Hurra! Kan jeg få være med?

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 3:27 pm
Dozerbabar
AG-møte (Anonymous gluos) hos meg førstkommende søndag. Ta med pils og pølser.

Re: Miksefilosofi

InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 5:01 pm
H-Musikk
Trallala skrev:2. Me som miksar "in the box" - meinar du glue-prinsippet gjeld for oss også? Kva plugin-kompressorar anbefalar du i så tilfelle for å få hol på limtuben?

Hos meg går (stort sett alltid) masterbussen i Sonar via en Drawmer 1968 og et par (Neve) Portico 5033 EQ'er før den går videre via en UAD Precision Limiter...