[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Rekkefølge i miksen

Rekkefølge i miksen

Del dine beste tips og triks med andre, og få tilbake i mangfold!

Rekkefølge i miksen

Innlegg Trallala » Ons Nov 11, 2009 11:50 pm

Frå studiotråden.


Hei - lurar på om:

1. De har ein spesiell rekkefølge når de miksar. (F.eks - først trommer, så bass etc...) Med meg er det gjerne litt sånn tilfeldig frå gong til gong, og det er sikkert nokre lure triks her.

2. Det er tommelfingerreglar som hjelper deg å finne rett nivå i det du set igang med første tracket, slik at du ikkje slepp opp for headroom undervegs i miksen?

(Kan vere det har vore trådar på dette før, men fann det ikkje i farten..)
_________________
------------------------
www.lidlyd.no

Til Toppen


yhoyland
MP forum orakel


Ble Medlem: 22 Sep 2007
Innlegg: 1138

Skrevet: Tir Nov 10, 2009 6:31 pm Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Slik pleier det foregå hos meg:

1)
Først sjekker jeg ut hvordan alle sporene låter, hva jeg kan hente ut av
trommer, bass, gitarer, pianoer osv. Fin mellomtone her, fin bunn der etc
- prøver så langt som mulig å bygge miksen opp slik at alle sporene sine
"gode" sider kan trekkes frem.

2)
Så setter jeg en veldig ruff balanse bare med faders og pan, og danner
meg en idé om hvordan låten "fungerer" - hvilke elementer er musikalsk
viktigst, hvilke er "krydder", hvor er det god plass, hvor er det trangt osv.
- Det er surt å skru verdens feiteste gitarlyd på verset hvis du ikke har
plass til den samme lyden på refrenget...

3) Legg en plan for hvor fokus i miksen skal være i de forskjellige delene.
Det å mikse musikk handler mye om å "styre" oppmerksomheten til
lytteren - jeg legger gjerne en plan for dette så tidlig som mulig. Noen
ganger sier det seg selv, andre ganger ikke.

4)
Når jeg har gjort det er det tid til å åpne verktøykassa. Jeg pleier å
begynne med det jeg anser som viktigst i miksen - i de fleste tilfeller er
dette vokalen. Kanskje litt utradisjonelt, men vokalen er det folk flest
kommer til å høre på og da er det viktig at den låter.

5) Når det gjelder headroom så hjelper steg 2 til her, men det hender jo
jeg må gå over og kneppe ned alle spora litt for å hente mer headroom.
Jeg liker best å mikse når jeg kan skru ned spor heller enn å skru opp
(bruke EQ/Comp til å definére spor uten å skru de mer opp). Da er ikke
headroom så problematisk.

Håper det hjelper! Alle har sin måte å gjøre dette på, og det finnes så
absolutt ingen fasit på hva som er "riktig". Det er ofte sjangeravhengig,
og ikke minst så tror jeg det er sunt å bytte litt om på metoden iblandt for
å friske opp prosessen.
_________________
Yngve Høyland
Crystal Air Music
www.crystalairmusic.com
www.yngvehoeyland.com
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Trallala » Tor Jun 10, 2010 11:14 am

Gode miksetips frå Jonas - frå studiotråden:

#1 STEREO
Spill inn flere instrumenter i stereo. Du trenger ikke å panne helt ut. Det
viktige er hva som skjer med romlyden når du tar opp i stereo.

#2 EARLY REFLECTIONS
De første millisekundene av rommets respons er uvurdelige. Få med deg
litt av lyden i rommet når du tar opp. Har du et stygt rom, spill inn tørt og
legg på en kunstig klang med mye (eller bare) early reflections.

#3 HEADROOM
Gi deg selv masse headroom. Hvis du jobber digitalt, sørg for at ingenting
peaker over 0dBFS, noe sted, noen gang.

#4 STØY, FORVRENGNING OG CROSSTALK
Unøyaktigheter i analogt utstyr slik som støy, harmonisk forvrengning og
crosstalk kan bidra til å øke dybdefølelsen. Bruk så mye godt analogt
utstyr som mulig og fyll på med digitale emuleringer av godt analogt utstyr.

#5 DELAY
Kløktig bruk av delayer kan gjøre underverker på dybdefølelsen. Les litt
om Haas-effekten og fyr løs med korte delayer.

#6 MIKS-FILOSOFI
Prøv å tenk at hvert element i miksen skal ha sitt eget lille "rom" og bruk
micplassering, EQ, klang og delay for å komme litt nærmere det målet.
Når du tar opp, tenk at lydene du velger skal fylle ut hverandre - ikke
konkurrere og krasje med hverandre. Kontraster og ulikheter er bra.

#7 DYNAMIKK
Ikke komprimer for mye. Hvis du føler at du må komprimere mye for at
et instrument skal låte bra, er det sannsynligvis noe annet du burde endre
på. Klart du skal komprimere mye som en effekt av og til, men ikke jevnt
over. Det går ut over dybdefølelsen.

#8 IKKE LEGG ALT PÅ MASTERINGTEKNIKEREN
Han/hun kommer ikke til å kunne redde en flat miks. Arbeidet med å
skape dybde (og det er virkelig et arbeid) må gjøres allerede i innspilling
og miks.

Jonas
_________________
Jonas Kroon
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg fiks-lyd » Man Okt 04, 2010 11:05 pm

Så vidt jeg har fått med meg så har det ingenting og si om man tar opp i stereo i den digitale verden.
Men for de som er så heldige og tar opp på bånd så har det en del og si.

[/quote]
fiks-lyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tir Jul 06, 2010 3:07 pm

Re:

Innlegg Henning Svoren » Man Nov 08, 2010 4:00 am

fiks-lyd skrev:Så vidt jeg har fått med meg så har det ingenting og si om man tar opp i stereo i den digitale verden.
Men for de som er så heldige og tar opp på bånd så har det en del og si.

[/quote]

Hei Fiks-Lyd!

Lurte bare på om du ville forklare nærmere hva du mener her?
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre


Gå til Tips&Triks

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron