[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Få egen produsert musikk ut til butikkene?

Få egen produsert musikk ut til butikkene?

Del dine beste tips og triks med andre, og få tilbake i mangfold!

Få egen produsert musikk ut til butikkene?

Innlegg kwillu » Ons Nov 25, 2009 12:12 am

Hei , lurte på om hva som skal til får å få egen produsert musikk ut til butikkene når man går utenom plateselskapene. Heller er det bare plateselskapene som har den retten. Er det noen regler får det, heller kan hvem som helst gjøre det. Da tenkte jeg selv å betale får trykkingen av cd.
Er det noen som har noen gode tips og gode råd.
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg yhoyland » Ons Nov 25, 2009 12:50 am

For å få det som kalles distribusjon (dvs utsending til alle platebutikker)
trenger du en distributør. Da kan du ta kontakt med distributøren og spør om
de er interessert i å distribuere produktet ditt for deg, mot en prosentandel
av inntektene. Det kan være vanskelig å få en distribusjonsavtale hvis du
ikke har et produkt som er relativt lett å selge, eller som åpenbart har et
nedslagsfelt som kjøper plater fra den distributøren allerede.

Hvis du bare vil selge musikken din lokalt kan du ta deg en runde på
lokale butikker og bensinstasjoner f.eks. og spør om du kan få selge plata
di på kommisjon der (dvs de tar en andel av inntektene for å selge plata
di, og betaler deg etterhvert som platene blir solgt).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg FinnArild » Ons Nov 25, 2009 1:20 am

Jeg har prøvd den distributør-ruta, og det er veldig vanskelig å kjøre egenhendig ut til distributør, pluss at du fort blir ansvarlig for returer til butikkene osv ... - her er det bedre med et Plateselskap i mellom.

Hvis du - som meg - ikke har frista et plateselskap til å hjelpe deg enda, vil jeg foreslå å komme inn på nettbasert distribusjon (CDBaby o/l), salg på egne nettsider (her kan jeg hjelpe deg for en rimelig penge) og overnenvte triks med lokale sjapper.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg kwillu » Ons Nov 25, 2009 3:06 am

Takk det var til stor hjelp. Har hørt om CDBaby,skal ta en titt der.
FinnArild jeg sier takk, trenger sikkert litt hjelp ja. Har bare spilt inn 18 min musikk, når jeg har spilt inn ca 35 -40 min og er ferdig med cdn kommer jeg tilbake og spør om hjelp .
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg kwillu » Ons Nov 25, 2009 5:07 am

kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

GI UT PLATEN SELV!

Innlegg Rolf » Ons Nov 25, 2009 11:34 pm

Det er en avveining om du skal gi ut platen selv, eller signere en avtale med et selskap. De fleste av oss har ikke noe valg, å må gi ut selv.
Du kan si du har tre hovedmodeller:

1. Du blir signet av et plateselskap som artist (Artistkontrakt)
De bekoster innspilling, markedsføring, promotion og distribusjon.
I tillegg: De hjelper til med produsent, studiovalg, musikere, låtvalg etc.
Du får en royalty på alt fra 10% fra 1 eks til 12% etter break event etc.
Plateselskapet selger musikken digitalt og fysisk (CD i butikk + iTunes etc)

2. Du spiller inn platen selv og tar alle kostnader fram til ferdig master.
Da kan du lisensiere bort masteren til et plateselskap (Lisenskontrakt)
Vanligere med indie-selskaper. Du kan få fra 20 - 50% av netto omsetning. Vanligst er kanskje 20 - 25&. Plateselskapet slipper initialkostnadene til ferdig master, og du får bestemme det kunstneriske selv, men må ta regningen. De markedsfører og promoterer, samt trykker opp fysiske eksemplarer, og distribuerer, digitalt og fysisk (CD i butikk). Du eier masteren, men selskapet lisensierer rettet til å utnytte den økonomisk i en gitt periode (f.eks 5 - 10 år)

3. Du gjør alt i punkt 1. og 2. Men finner noen til å gjøre den fysiske distribusjonen av platene, sende ut salgsskriv til butikker, lagerføre produktet. (Distribusjonskontrakt). de tar seg av all logistikk etter at varene er på deres lager... Du spiller inn, markedsfører, promoterer og gjør ditigal distribusjon (iTunes pluss en haug til). Sjekk også Phonofile.no
DU er plateselskapet og bekoster og besørger alt unntatt distribusjonsleddet. Distribusjonsselskapet skal ha ca 20 - 25% av omsetning. Det er en del papirarbeid med dette, som forbundet med all annen butikkdrift. Er du artist eller salgsperson? ...

Fordeler ulemper:
Det er en helvetes jobb å markedsføre sitt eget produkt og å få omtale i medier som aviser, TV, radiospilling, intervjuer, musikkpresse, langtidspresse, nettsteder, etc. Dette er en egen profesjon og langt mer komplisert enn å spille inn et album fram til ferdig miks.
Men du kan, hvis du ikke får en platekontrakt med et innlagt budsjett til markedsføring og promo, gjøre jobben selv på spillejobber, og via sosiale medier (Facebook, MySpace og 100 til). Dette tar en god del tid.
Men du kan kanskje bygge opp en viss karriere ved å selge album selv. Selger du 1000 eks á kr 150,- er dette 150 000 i inntekt, Herfra skal du betale NcB-avgift (du slipper på 1000 eks hvis du er eneste opphavsmann til låtene). Ncb er ca 9.5% av utsalgspris til butikk (PPD = 110 kr).
Du skal betale mva av inntekter over 30 000 i året.

Er du flink til å selge deg selv og selger via nettsteder (digitalt og fysisk) som Jump (Platekompaniet) kan du få en fin inntekt av salget.
Karrieremessig er det en fordel å være på et selskap. Da har noen "gått god for deg" du er en signert artist. Dette kan gjøre at du kommer lettere til på TV i relevante programmer, i aviser, får omtale og anmeldelser av platen etc.

Husk å melde deg inn i GRAMO (Vederlagsbyrå for UTØVENDE), TONO (vederlagsbyrå for låtskrivere), og har du TONO inntekter over ca 13000 kr i snitt de siste 3 årene, meld deg inn i NOPA (populærkomponistenes forening). Begynn å søke om stipender til dine egne prosjekter og vær flink og kreativ i HVA prosjektene dine skal dreie seg om.

Mange gode tips kommer i en artikkel om emnet i MP1-2010.
Hilsen redaktør Graf

PS. I løpet av tre døgn klarte vi å oppnå å få ca 3500 fans på Facebook etter å ha opprettet en bandprofil i forbindelse med en ny CD/DVD (LAVA, "Symphonic Journey". Sosiale nettverk og spesielt FB i Norge, er et meget smart verktøy hvis du har noe å selge. Linker til iTunes direkte til låtene dine etc er ikke dumt.
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Re: GI UT PLATEN SELV!

Innlegg FinnArild » Tor Nov 26, 2009 2:16 am

Rolf skrev:Det er en helvetes jobb å markedsføre sitt eget produkt og å få omtale i medier som aviser, TV, radiospilling, intervjuer, musikkpresse, langtidspresse, nettsteder, etc. Dette er en egen profesjon og langt mer komplisert enn å spille inn et album fram til ferdig miks.


Nå også i bold:
Det er en helvetes jobb å markedsføre sitt eget produkt og å få omtale i medier som aviser, TV, radiospilling, intervjuer, musikkpresse, langtidspresse, nettsteder, etc. Dette er en egen profesjon og langt mer komplisert enn å spille inn et album fram til ferdig miks.

Veldig bra, Rolfen :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Bråtnes » Tor Nov 26, 2009 10:24 am

Dette var veldig nyttig lesning ja!

Ofte går det vel på om noen VIL gi deg muligheten til å velge mellom de 3 modellene, eller om du blir tvunget til å gi ut selv. Som artist føler enn jo at enn har noe å fare med, selvom ingen vil satse på deg (hypotetisk dette altså :wink: ).

Ser fram til artikkelen i MP!
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg osvald911 » Tor Nov 26, 2009 12:34 pm

Meget god tråd.

Dette her kommer veldig an på sjanger.
Jeg og en kompis spiller inn en del sanger hjemme for tiden, og er gira på og få noen kroner ut av sangene. Sangene er kun for innfødte rundt hjemplassen vår, og er vi heldige vil forhåpentligvis lyden bli så god at vår ENESTE butikk kommunen vil selge platen.

Hvis dere vil høre på demoen på myspace, finner dere ut at dette kun er for innfødte, er ikke tekst ennå men en liten smakebit.


http://www.myspace.com/thekvednabekkjers
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg kwillu » Lør Nov 28, 2009 3:07 am

Takk her var det mange gode råd. Takk takk!!!
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg nilsemann » Lør Nov 28, 2009 2:11 pm

Dette ser ut som en greie vi alle sliter med :-)
Phonophile er forholdsvis uaktuellt, da de ikke tegner avtaler med enkeltartister eller "gjør det selv plateselskaper" Tro meg, jeg har prøvd :-)
Nettløsninger er nok svaret til å begynne med, men man sliter fortsatt med hvordan man skal få promotert ting.
CDbaby er selvsagt en løsning, jeg for min del bruker Tunecore, da kommer jeg raskt inn på iTunes og andre (stort sett amerikanske) nettsteder, og har faktisk solgt noen helt få singler og streams der.
Du kommer også inn på Amazon, og de har en løsning med salg av fysisk cd
hvor de trykker den for deg etterhvert som de bestilles, så man slipper å trykke opp og sende plater. Har ikke testet den løsningen ennå.
For mitt vedkommende går de fleste platene forsatt fra scenekanten
Folket vil ha brød og sirkus
Hadde nøyd meg med ny gitar jeg ;-)

http://nilsemann.net
www.myspace.com/countrytrubadur
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg


Gå til Tips&Triks

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron