Rolf » Ons Nov 25, 2009 11:34 pm
Det er en avveining om du skal gi ut platen selv, eller signere en avtale med et selskap. De fleste av oss har ikke noe valg, å må gi ut selv.
Du kan si du har tre hovedmodeller:
1. Du blir signet av et plateselskap som artist (Artistkontrakt)
De bekoster innspilling, markedsføring, promotion og distribusjon.
I tillegg: De hjelper til med produsent, studiovalg, musikere, låtvalg etc.
Du får en royalty på alt fra 10% fra 1 eks til 12% etter break event etc.
Plateselskapet selger musikken digitalt og fysisk (CD i butikk + iTunes etc)
2. Du spiller inn platen selv og tar alle kostnader fram til ferdig master.
Da kan du lisensiere bort masteren til et plateselskap (Lisenskontrakt)
Vanligere med indie-selskaper. Du kan få fra 20 - 50% av netto omsetning. Vanligst er kanskje 20 - 25&. Plateselskapet slipper initialkostnadene til ferdig master, og du får bestemme det kunstneriske selv, men må ta regningen. De markedsfører og promoterer, samt trykker opp fysiske eksemplarer, og distribuerer, digitalt og fysisk (CD i butikk). Du eier masteren, men selskapet lisensierer rettet til å utnytte den økonomisk i en gitt periode (f.eks 5 - 10 år)
3. Du gjør alt i punkt 1. og 2. Men finner noen til å gjøre den fysiske distribusjonen av platene, sende ut salgsskriv til butikker, lagerføre produktet. (Distribusjonskontrakt). de tar seg av all logistikk etter at varene er på deres lager... Du spiller inn, markedsfører, promoterer og gjør ditigal distribusjon (iTunes pluss en haug til). Sjekk også Phonofile.no
DU er plateselskapet og bekoster og besørger alt unntatt distribusjonsleddet. Distribusjonsselskapet skal ha ca 20 - 25% av omsetning. Det er en del papirarbeid med dette, som forbundet med all annen butikkdrift. Er du artist eller salgsperson? ...
Fordeler ulemper:
Det er en helvetes jobb å markedsføre sitt eget produkt og å få omtale i medier som aviser, TV, radiospilling, intervjuer, musikkpresse, langtidspresse, nettsteder, etc. Dette er en egen profesjon og langt mer komplisert enn å spille inn et album fram til ferdig miks.
Men du kan, hvis du ikke får en platekontrakt med et innlagt budsjett til markedsføring og promo, gjøre jobben selv på spillejobber, og via sosiale medier (Facebook, MySpace og 100 til). Dette tar en god del tid.
Men du kan kanskje bygge opp en viss karriere ved å selge album selv. Selger du 1000 eks á kr 150,- er dette 150 000 i inntekt, Herfra skal du betale NcB-avgift (du slipper på 1000 eks hvis du er eneste opphavsmann til låtene). Ncb er ca 9.5% av utsalgspris til butikk (PPD = 110 kr).
Du skal betale mva av inntekter over 30 000 i året.
Er du flink til å selge deg selv og selger via nettsteder (digitalt og fysisk) som Jump (Platekompaniet) kan du få en fin inntekt av salget.
Karrieremessig er det en fordel å være på et selskap. Da har noen "gått god for deg" du er en signert artist. Dette kan gjøre at du kommer lettere til på TV i relevante programmer, i aviser, får omtale og anmeldelser av platen etc.
Husk å melde deg inn i GRAMO (Vederlagsbyrå for UTØVENDE), TONO (vederlagsbyrå for låtskrivere), og har du TONO inntekter over ca 13000 kr i snitt de siste 3 årene, meld deg inn i NOPA (populærkomponistenes forening). Begynn å søke om stipender til dine egne prosjekter og vær flink og kreativ i HVA prosjektene dine skal dreie seg om.
Mange gode tips kommer i en artikkel om emnet i MP1-2010.
Hilsen redaktør Graf
PS. I løpet av tre døgn klarte vi å oppnå å få ca 3500 fans på Facebook etter å ha opprettet en bandprofil i forbindelse med en ny CD/DVD (LAVA, "Symphonic Journey". Sosiale nettverk og spesielt FB i Norge, er et meget smart verktøy hvis du har noe å selge. Linker til iTunes direkte til låtene dine etc er ikke dumt.