[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Spille elektronisk musikk live?

Spille elektronisk musikk live?

Del dine beste tips og triks med andre, og få tilbake i mangfold!

Spille elektronisk musikk live?

Innlegg kwillu » Lør Jan 09, 2010 5:14 am

Er det noen som har noe erfaring og tips på hvordan man fremfører Elektronisk musikk live. Problemt jeg ser får meg er hvordan jeg skal få spilt alle sporene, er ikke uvanlig at jeg har melodier på 15-20 spor med alle effektene.
En løsning jeg ser er å la cubase spille det meste av sporene og jeg spiller hoved sporret live, er det vanlig å gjøre det slik heller finnes det andre løsninger og bedre løsninger.

Er det noe miljøer heller festivaler med slik musikk.
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg Kroon » Lør Jan 09, 2010 12:58 pm

Ja, så lenge du føler deg trygg på at Cubase-systemet ditt er stabilt og ikke
kommer til å krasje midt i gigen, så er det en helt fin måte å gjøre det på.
Sist endret av Kroon den Lør Jan 09, 2010 5:41 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg kwillu » Lør Jan 09, 2010 5:26 pm

Kroon skrev:Ja, så lenge du føler deg trygg på at Cubase-systemet ditt er stabilt og ikke
kommer til å krasje mitt i gigen, så er det en helt fin måte å gjøre det på.


Ja det var det ja, har hatt 2-3 krasje på de på 4-5 uker og da spiller jeg ca 2-3 timer pr dag, så risken er der selv om den er liten.
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Live

Innlegg love2do » Lør Jan 30, 2010 8:07 am

Se på OpenLabs sin SoundSlate www,openlabs.com . Jeg lager wav filer av de sporene jeg ikke kommer til å tweake live, mer stabilt en plugger - det er som oftest de som krasjer. Færre plugger - mindre sjanse for krasj. Kjøpte meg en LX5 til dette formatet, men hvis du ikke er avhengig av flere utganger vil SoundSlate gjøre jobben solid. Alternativt Dbeat. De koster noen kroner, men programmet RIFF som følger med er verdt pengene alene, spesielt til livebruk. Da kan du lage deg controllere selv (x/y.controller ala Korg kaos, skruknotter, skyvedingser, knapper osv) som kan styre flere parametre samtidig. Suverent ved bruk live. SoundSlate trenger en touchskjerm i tillegg til dette
love2do
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Lør Jan 09, 2010 5:36 pm

Re: Spille elektronisk musikk live?

Innlegg chroma » Søn Jan 31, 2010 9:13 pm

kwillu skrev:En løsning jeg ser er å la cubase spille det meste av sporene og jeg spiller hoved sporret live, er det vanlig å gjøre det slik heller finnes det andre løsninger og bedre løsninger.

Er det noe miljøer heller festivaler med slik musikk.



Ableton har jo noe god funksjonalitet i forbindelse med livespilling.
Finnes utallige tutorials/erfaringer på dette rundt om på nettet.

Du spør om det finnes noen miljøer rundt dette. Det gjør det.
Nå vet ikke jeg hvor du bor, hva slags musikk du produserer eller andre "vesentlige" ting, men du kan jo sjekke ut Smash Fabric Records http://www.smashfabric.com, de prøver å skape et eget miljø rundt det med live-performing av elektronisk musikk. =)

Angående risken for kræsjing midt i en låt. Har prøvd dette, og det anbefales ikke. Ha alltid second option i bakhånd dersom det plutselig skulle tryne.
chroma
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Jan 31, 2010 9:03 pm

Re: Spille elektronisk musikk live?

Innlegg Blix » Søn Jan 31, 2010 11:57 pm

kwillu skrev:Er det noen som har noe erfaring og tips på hvordan man fremfører Elektronisk musikk live. Problemt jeg ser får meg er hvordan jeg skal få spilt alle sporene, er ikke uvanlig at jeg har melodier på 15-20 spor med alle effektene.
En løsning jeg ser er å la cubase spille det meste av sporene og jeg spiller hoved sporret live, er det vanlig å gjøre det slik heller finnes det andre løsninger og bedre løsninger.

Er det noe miljøer heller festivaler med slik musikk.


Hvorfor skal du kjøre 15-20 spor? Skal du mikse dem live i tillegg til å spille?

Hvis ikke er det vel enkelt og greit å mikse ned backinga til stereo og spille oppå dette.

Har brukt diverse PCer og Macer live i 10 år og opplevd 3-4 krasj. Med lett belastning og ryddig maskin går det utmerket.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg bjornsjoflot » Man Feb 01, 2010 12:39 am

Enig med Blix. Miks ned det du ikke spiller live til stereo og da går alt som smurt. Har vel ikke brukt dette like lenge som Blix men enda ikke hatt krasj live.
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg kwillu » Lør Feb 20, 2010 3:35 am

Takk for hjelpen. Tror jeg blir å mixe det ned ja, for å spare penger.
kwillu
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Fre Okt 09, 2009 3:24 am

Innlegg Kroon » Lør Feb 20, 2010 1:51 pm

Ønsker du litt ekstra trygghet på scenen kan du også sette opp en ekstra
laptop som backup. Ryker den første kan du switche over til den andre.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg turbotrixie » Ons Apr 07, 2010 5:14 pm

Nå er jeg verdens største PC og Cubase fanboy - men til live bruk så er oddsene med Mac og Live betydelig bedre.

Napper du ut F.ex en controller midt under avspilling på en PC - Ja da må du restarte programmet. Kanskje ikke så kult når du rocker scena. Mac har ikke dette problemet.
Brukerens avatar
turbotrixie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Tir Apr 06, 2010 2:57 pm


Gå til Tips&Triks

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron