[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kompressor på mixbuss

Kompressor på mixbuss

Del dine beste tips og triks med andre, og få tilbake i mangfold!

Kompressor på mixbuss

Innlegg Bugbass » Man Mai 02, 2011 9:46 pm

Bruker dere kompressor på mixbussen? I tilfelle, når setter dere inn den, veldig tidlig i miksinga, eller på slutten?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg FinnArild » Man Mai 02, 2011 10:22 pm

Det har etterhvert blitt en vane å sette på en UAD Fairchild 670 plug i L/V modus på sluttbussen. Dette er noe jeg gjør på slutten av mixinga og tar av hvis jeg skal gjøre større endringer.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg Dozerbabar » Man Mai 02, 2011 10:41 pm

Fatsoen min står stort sett alltid på mixbus.

Noen ganger står den på fra begynnelsen. Noen ganger setter jeg den inn mot slutten. Dagsform osv :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg H-Musikk » Man Mai 02, 2011 10:51 pm

Dozerbabar skrev:Fatsoen min står stort sett alltid på mixbus.

Hardware?
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg Ole Henrik » Tir Mai 03, 2011 2:40 am

Har en Waves SSL bus kompressor fast på mixbussen. Denne tar veldig lite 1-1,5 db på toppene tenker jeg. Videre går dette inn i en C4 som også tar veldig forsiktig. Så kommer en JJP Pultec som lager litt "loudness" med litt ekstra topp og bånn. Til slutt har jeg en L2 som tar ganske forsiktig, men som du likevel hører godt når den kobles inn og ut. SSL-buss, C4 og Pultec står inne helt fra starten (fra første tone spilles inn i produksjonen), og L2 kommer inn ganske sent i mikseprosessen (når vokalnivåer er fintweaket osv). Jeg dropper imidlertid denne inn fra tid til annen for å høre hvordan det ligger an. De tre første effektene er veldig subtile, og jeg kan leve med å koble de ut også, men de lager litt mer "ferdig master", litt mer hifi og jevne nivåer/limer det hele sammen.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg Dozerbabar » Tir Mai 03, 2011 8:59 am

Hardware ja.

Den tar bare 1-2 dB med bus-kompressoren. Bare for å tighte litt.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg H-Musikk » Tir Mai 03, 2011 12:41 pm

Jeg bruker (stort sett) enten min Drawmer 1968 (hardware) eller SSL (UAD2)
Setter de inn forholdsvis tidlig i mikseprosessen...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg Kroon » Fre Mai 06, 2011 9:38 am

Jeg synes i regel jeg får best resultater uten kompressor på mixbussen.

Men jeg komprimerer på enkeltspor (oftest plugins) og i grupper (oftest hardware).

Jeg opplever at det kreves enormt mye av en kompressor for at den skal klare å
tilføre noe positivt på mixbussen. Det er et langt mer komplekst audiosignal som
skal hånteres der sammenliknet med enkeltspor og grupper.

De få gangene jeg bruker pluginkompressor på mixbussen er det enten Massey ct4
eller Waves RComp. Maks 1-2 dB gain reduction.

Ellers er jeg stor fan av parallell mixbusskompresjon - splitt mixbussen i to og
komprimer den ene kjempehardt og den andre ikke i det hele tatt.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg yhoyland » Fre Mai 06, 2011 6:47 pm

Jeg mikser som regel med mixbuss comp fra første sekund. Har en hardware SSL mixbuss comp som står fast over miksbussen i 4:1 ratio, den tar 3-4 db på det aller meste.

En stereokomp over mixbussen kan gjøre det utrolig mye kjappere å mikse. Satt opp riktig så "limer" den miksen din og gjør mye av arbeidet for deg, helt gratis. Samtidig så krymper du selvsagt sammen det dynamiske spennet i miksen, og hever dermed gjennomsnittsnivået. Det å mikse med en busskomp har flere store fordeler - men det viktigste er kanskje at du ikke overlater viktige balansebeslutninger til masteringteknikeren: Når du skviser sammen en miks så forandrer den interne balansen seg. Å bestemme den interne balansen er kanskje det viktigste du gjør - det er jo derfor du mikser - så å overlate all komprimering av mixbussen til masteringteknikeren er egentlig vill gjetting, og ganske dumt. I en ideell verden så bør ikke miksen komprimeres mer når du gir den fra deg til mastering. Og det er det én enkel grunn til: komprimering forandrer en miks mer enn noe annet. EQ, filtrering, stereoperspektivjusteringer etc etc - alt annet er mye mildere. Derfor bør du absolutt mikse med en busskompressor.

MEN det å mikse inn i en stereokompressor kan ha en ganske heftig learning curve - nettopp fordi alle justéringer du gjør underveis blir påvirket av kompressoren (hvis du mikser 4 minutter med bare vers er ikke dette et problem).
Men hvis du har en vanlig låt med flere ulike seksjoner...vers/ref/bridge etc, og arbeider deg gjennom miksen seksjon for seksjon i låten (som er vanlig), kan kompressoren virkelig lage trøbbel for deg.

Her er et typisk gå-på-trynet-scenario:
- Du mikser første vers. Helt perfekt. Kompressoren stortrives og spiser akkurat nok til at det låter kuler og kanoner. Fett!
- Så kommer du til refrenget. På grunn av flere spor som kommer inn og mer trøkk i refrenget, blir miksen inn i kompressoren hottere og den overkomprimerer. Da må du justére ned input på kompressoren.
- Når du så går tilbake til verset igjen så funker ikke kompressoren din som den gjorde isted, fordi du justérte den for refrenget. Hvis du nå justérer igjen så ødelegger du balansene i refrenget, etc....du ender fort opp med å jage deg selv i sirkel!

Å mikse inn i en busskomp krever med andre ord at du har oversikt nok til å lage en plan for hvordan dynamikken i miksen skal bli gjennom hele låten - helst ned til så lite som 1dB - før du begynner mikseprosessen.
Dette krever at du gjør deg veldig godt kjent med arrangementet, med forskjellige spor og seksjoner etc før du begynner. Du bør lage deg en plan for hvordan du skal "løse" miksen, hvilke virkemidler skal du bruke for å løfte refrenget, hva skjer når du kommer til siste refreng og det kommer enda flere gitarer...etc etc.

Men ikke la deg skremme av dette! Det tar tid å venne seg til men miksing blir mye enklere når du får taket på det. Get pumpin'!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kompressor på mixbuss

Innlegg FinnArild » Lør Mai 07, 2011 12:47 am

yhoyland skrev:Her er et typisk gå-på-trynet-scenario:
- Du mikser første vers. Helt perfekt. Kompressoren stortrives og spiser akkurat nok til at det låter kuler og kanoner. Fett!
- Så kommer du til refrenget. På grunn av flere spor som kommer inn og mer trøkk i refrenget, blir miksen inn i kompressoren hottere og den overkomprimerer. Da må du justére ned input på kompressoren.
- Når du så går tilbake til verset igjen så funker ikke kompressoren din som den gjorde isted, fordi du justérte den for refrenget. Hvis du nå justérer igjen så ødelegger du balansene i refrenget, etc....du ender fort opp med å jage deg selv i sirkel!

Jepp - ramla borti den et par ganger når jeg klatra opp læringskurven i fjor ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Tips&Triks

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron