[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/clients/client1/web1/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Monoteo Audio Engineering Plugins

Monoteo Audio Engineering Plugins

Forumet for deg som bygger ting selv! Debatter, fortell om oppdagelser og ikke minst - vis bilder av boksene du har bygget!

Moderator: Ole Henrik

Monoteo Audio Engineering Plugins

Innlegg Ove Karlsen » Ons Sep 24, 2014 7:01 pm

Jeg starter en ny tråd for pro versjonen av disse pluginsene.

Bilde

Limiter er da en limiter med adaptiv envelope for typisk prosessering av peaks, med envelope saturasjon med høyere gain. Med finesser som smoothed linking til absolute limits, som jo er veldig fornuftig. Hardlinked processing i en limiter skaper jo intermodulasjon mellom kanaler, og er jo ganske absurd. Med et avansert lookahead filter, man ikke ser andre steder tror jeg. Som er et minimalphase gaussian rise, + mirror for fall, som er veldig optimalt for en slik prossess.

Softclip er basert på min erfaring med analogt utstyr, og ofte er det peak saturasjon som gir den "analoge" klangen til lyder. Den er modellert her, og jeg synes den tilogmed låter bedre enn real analog, for å si det slik. Og mye lettere å bruke. Gjør seg meget bra på en skarp transient, man vil saturere litt. I disse dager kan f.eks snares låte litt raslete pga mye limiting, og da kan det være greitt å ta en høy peak fra snare, inn til softclip f.eks, som gir en mere markant snare. Slike ting er jo mye av grunnen til at folk bruker analogt enda.

Dither er en 16ordens dither-plugin, som jeg har håndtunet selv, for å få nær 24bits reverb lyd, på mine 16bit filer. Har feedback filter på senere orden, slik at de første ordnene brukes ordentlig. Ellers er jo dither ikke engang full førsteordens egentlig ;)

Jobber også på en linearphase EQ, en kompressor, og en multibåndslimiter. Som blir vel gitt ut etterhvert som jeg får gjort de ferdig.

EQ bruker gaussian (ringless) filtre, og har instillinger for fase også, om man skulle ville stille på det. Kompressor er en avansert kompressor hvor jeg har puttet i alt av morsomheter fra analogt, som jeg kunne tenke meg, men med digitale features som valgfri envelope range og gaussian post-filter.
Så f.eks om man vil ha groovy env, vanlig attack, litt overshoot, med shape, release med shape, bestemt attenuation menge, clip av detector etc, for så velge en range fra dette man vil ha, etter envelope, og så filterere ut alt vreng i envelope med et gaussisk filter, kan man gjøre det her. Under development.
Og multibåndslimiter, vil være en 31 bånds process, med peak through mulighet, med optimiserte delefiltre for manybands processing, et 12db som blir 24dB 1 oktav over. Dette tar bort mye av artifakter man assosierer med multibåndsprosesser. Brukt etter kompressor, på peaks like før programlevel, vil dette gjøre lett en høy master, hvor vanlig limiter tar resten. Også sannsyligvis et godt tips for masterfolk alle steder. Siden peaks kan prosesseres endel, og ikke program, vil dette gi best lyd. Mye av loudness-war argumentet er jo fordi folk bruker teknikker feil, men unngår man multibånd i program, og bruker god DSP, så er det jo kun god praksis å limite signalet. Og spiller man høyt er det nok av trykk i kick uansett.

Min website er http://www.monoteo.biz.

FVMD.
Sist endret av Ove Karlsen den Tir Mar 03, 2015 12:23 am, endret 2 ganger.
MVH.
Ove Karlsen
Fersking

Re: Monotheo Audio Enigneering Plugins

Innlegg FinnArild » Ons Okt 01, 2014 8:03 am

Dither plugin for 24bits reverb lyd på 16bit filer ... den der må du forklare.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel

Innlegg Ove Karlsen » Tir Nov 11, 2014 11:31 pm

Hva mener du? Vet du ikke hva dither er? Altså konversjon fra 20/24/32bit til 16 bit resulterer i et lite tap av signalkvalitet, som da gjøres opp ved å sette på en ditheralgorithme, som da kjører en negativ feedback, slik at støy fra bitkonversjon flyttes opp i frekvensområde. Så isttedet for ganske grov forvrengning over hele frekvensspektret, så blir det da kun høyfrekvent hvit støy. Som da gjør at signalet låter mere som 20/24/32bit originalen.

Det er mange algoritmer for dette. Noen låter litt "glassy" (høy orden, full feedback, med filter over alle ordner), andre litt "dry" (få ordener), etc. Min dither representerer en utvikling av dither, og har flyttet feedback filter til 3. orden blant annet, og er håndtunet slik at spesiellt reverb låter bra, noe som folk ofte hører mest forskjell på, fra 24 til 16bit.

PS: https://www.youtube.com/watch?v=QQng11L ... oWeWbZmH-Q

FVMD.
MVH.
Ove Karlsen
Fersking

Innlegg FinnArild » Lør Nov 15, 2014 1:01 am

Ja, men det blir fremdeles 16 bit reverb - bare med den sedvanlige dither-støyen. Dette er jo ikke kvantemekanikk akkurat - vi har kjørt dither algoritmer siden lenge før kuene kom hjem. Har du noen andre tester enn ditt eget øre som sier at akkurat din dither er bedre enn - si - PSP X-Dither?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel

Innlegg Ove Karlsen » Man Mar 02, 2015 11:11 pm

Noen spesiell fil du vil at skal testes med eller?
MVH.
Ove Karlsen
Fersking

Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest