[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - .

.

Det som ikke har med musikk eller lydbransje å gjøre postes her.

Moderator: Henrik

.

Innlegg Emil__ » Tor Apr 12, 2012 4:49 pm

.
Sist endret av Emil__ den Søn Apr 15, 2012 2:28 pm, endret 1 gang
Emil__
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Apr 09, 2012 1:30 am

Re: Tilbakemelding på låttekster

Innlegg FinnArild » Tor Apr 12, 2012 8:16 pm

Synes den Norske teksten din var bedre enn den Engelske, som er mitt hovedområde og som jeg har en del kommentarer til:

Det er lov å si "Father listen now", men bruken av "now" bør unngås hvis mulig. "Father listen" holder lenge og "now" er overflødig. Man sier også helst "My words are for you" istedet for "to you".

Neste linje:
"what's" selvfølgelig - rettskrivning er viktig, og med stavekontroll overalt er det ingen unnskyldning. Istedet for "underneath", ville jeg brukt "beneath" hvis det ikke er viktig rytmisk - og igjen, sjekk rettskrivninga.

Lenger ned, "pain" ikke "paine" og linjen etterpå blir litt diffus. Hva med: "Your words are said and you can't get them back"

Neste linje ville jeg brukt "know this is eating you up" eller "eats you up" - eller hvis tida her er viktig: "has been eating you up". Som det står er det ikke direkte feil, men det blir litt u-engelsk for meg.

Neste linje igjen - "cut" er ikke synonymt med norsk "sår", så her blir meningen igjen u-engelsk.

Neste linje, dropp "now" og "my heart bleeds" istedet for "does bleed"
Neste linje, "isn't" selvfølgelig, men skriv om hele linja til "You aren't the victim now" hvis du vil.
Neste linje "I'm" ... men hva med "I'm no more taking part in your foolish games" eller noe liknende?
Neste linje blir litt feil også på norsk. Du står ikke ved dine fakta, du står ved dine meninger (+ at det er "It's").

Refrenget har vi behandlet ovenfor, så:

Neste linje: "Couldn't", neste deretter "didn't" og i neste igjen ville jeg heller sagt "You just left me alone" istedet for "at home" - som igjen ikke er direkte feil.

Neste linje: "I'll" selvfølgelig, men hva med rett og slett "Now I say no!"?

Så kommer sangens konklusjon som kanskje blir litt tam? "Nå kan du være alene hjemme" ... prøv heller å smør på litt med at han blir alene i livet sitt, dør ensom og at du ikke skal få noen unger så han blir et evolusjonært blindspor ...

Det var mine KR 0.02 ... men kanskje vi trenger et lyrikk-forum her?
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Tilbakemelding på låttekster

Innlegg Emil__ » Tor Apr 12, 2012 9:33 pm

Takk for tilbakemelding:)
Emil__
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Apr 09, 2012 1:30 am

Re: Tilbakemelding på låttekster

Innlegg Ole Henrik » Fre Apr 13, 2012 1:00 pm

Om det er behov for lyrikkforum, oppretter vi gjerne det? Men da bør det være litt interesse, ellers fungerer Off Topic helt fint.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Tilbakemelding på låttekster

Innlegg FinnArild » Fre Apr 13, 2012 1:30 pm

Jeg savner iallefall en kreativ kontekst - det er mest teknisk det som foregår her på forumet. Det trenger ikke nødvendigvis bare omfatte lyrikk, men hele skriveprosessen. Bare et forslag - men for min del vil jeg potensielt være mer aktiv i tråder som handler mindre om hvilket strengmerke man bruker og mer om hvilke strenger man spiller.

Du får gjøre en poll på det først, da vøtt ;) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Off topic

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron