[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - den hedenske fildelingen...

den hedenske fildelingen...

Det som ikke har med musikk eller lydbransje å gjøre postes her.

Moderator: Henrik

den hedenske fildelingen...

Innlegg aldara » Man Mar 03, 2008 11:19 pm

Med fare for å hive seriøst mye bensin på et allerede ulmende bål...

Som amatør musikant har jeg siden fildelingens opprinnelse vært en kjempetilhenger av fildeling. Jeg har brukt verktøyene som har blitt tilgjengelige til å finne ny og ukjent musikk og kjøpt plater av de jeg har likt.

Vi (mine comrades og jeg) diskuterer fildeling veldig ofte og det vi stadig vekk henger oss opp i er at "det ikke er vondt om dem" (vi tenker da mest på artister som selger for tre sifferede million beløp) men det slår meg at jeg har egentlig ikke peiling på hvordan dette fenomenet har påvirket "gutta på gølvet" som har dette som levebrød.

Er det så fælt som alle vil ha det til? eller er det verre?
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Borrmann » Tir Mar 04, 2008 12:06 am

Fildelingen rammer de artistene som tidligere kunne ha rimelig håp om å akkurat nå break even. Nå tør ikke like mange av disse å investere i en utgivelse lengre. Det er altså værre, det virker som om mange "up and coming" artister bare har gitt opp å gjøre seriøse inspillinger. De spiller inn låta hos naboen, og legger det ut på myspace, liksom, ferdig med det.
Mulighetene for profilering for små artister er bedre enn noensinne, men inntjeningsmarginene er borte.

Det skapes ikke varig musikkhistorie på den måten, tror jeg.

Vi jobber heldigvis med stadig mer etablerte artister, så vi merker det ikke så godt som vi kunne ha gjort, men pågangen av uetablerte artister MED budsjett er mye lavere enn før.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg FinnArild » Tir Mar 04, 2008 1:19 am

... jeg synes nå den religiøse fildelingen er like ille ... :shock:
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg Kroon » Tor Mai 29, 2008 6:30 pm

Vi (mine comrades og jeg) diskuterer fildeling veldig ofte og det vi stadig vekk henger oss opp i er at "det ikke er vondt om dem" (vi tenker da mest på artister som selger for tre sifferede million beløp) men det slår meg at jeg har egentlig ikke peiling på hvordan dette fenomenet har påvirket "gutta på gølvet" som har dette som levebrød.


Gutta på gølvet sliter selvfølgelig. Musikk er dårlig business for de fleste.

Det å tenke at artister tjener mer enn nok, er sannsynligvis mest vanlig blant folk som ikke kjenner noen artister personlig.

De som har musikere i vennekretsen, vet at det er naivt og feil å tenke at det er greit å stjele musikk.

99% av verdens artister tjener sannsynligvis mindre enn deg.

De drømmer om å lykkes, de kjemper som faen, men de får aldri tid til å utvikle talentene sine fordi de må ha to ekstrajobber ved siden av.

Og så kommer vi og stjeler musikk.

Det er ikke kult å stjele musikk.

Det er ikke kult å stjele fra Justin heller, selv om han faktisk tjener mer enn nok.

For ved å stjele fra Justin, er du med på å bevare en holdning blant folk som SKADER alle de andre artistene.

Jeg tror at dersom musikerne i fremtiden ikke kan selge produktene sine, da vil musikerne forsvinne.

Og med dem forsvinner mesteparten av musikken.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Sep 16, 2008 8:20 pm

USLÅELIG LOGIKK.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Man Sep 22, 2008 12:15 am

Kroon skrev:Gutta på gølvet sliter selvfølgelig. Musikk er dårlig business for de fleste.

Det å tenke at artister tjener mer enn nok, er sannsynligvis mest vanlig blant folk som ikke kjenner noen artister personlig.

De som har musikere i vennekretsen, vet at det er naivt og feil å tenke at det er greit å stjele musikk.

99% av verdens artister tjener sannsynligvis mindre enn deg.

De drømmer om å lykkes, de kjemper som faen, men de får aldri tid til å utvikle talentene sine fordi de må ha to ekstrajobber ved siden av.

Og så kommer vi og stjeler musikk.

Det er ikke kult å stjele musikk.

Det er ikke kult å stjele fra Justin heller, selv om han faktisk tjener mer enn nok.

For ved å stjele fra Justin, er du med på å bevare en holdning blant folk som SKADER alle de andre artistene.

Jeg tror at dersom musikerne i fremtiden ikke kan selge produktene sine, da vil musikerne forsvinne.

Og med dem forsvinner mesteparten av musikken.


Dette burde stå øverst i hvert forum og i hver tråd!
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Blix » Man Sep 22, 2008 1:22 am

At pirater driver nettsteder som tjener penger på fildeling er kriminelt. De bør tas og gjerne skytes langsomt og smertefullt for min del.

Men:

At musikk og musikere vil forsvinne pga fildeling er lite sannsynlig, mildt sagt.

Folk vil uansett spille musikk fordi de synes det er gøy/tøft/givende/utfordrende osv osv.

For innspilling gjelder det samme - det må ut til folk og det er også overkommelig og gøy/tøft/givende/utfordrende osv å holde på med

Ingen vil betale for tekst heller, publikasjoner lever som kjent av reklame både på nett og papir. Samtidig driver hele verden og publiserer greiene sine på nett i diskusjonsfora, blogger osv osv.

Har det dermed blitt slutt på journalistikk og forfatterskap? Nei.

Fildeling blir et mindre problem for musikken når det kommer rimelige og brukervennlige betalløsninger, noe vi ser konturene av.

Problemet er/var jo den eksisterende pengestrømmen i næringskjeden med forhandlere og distributører. Plateselskapene har ikke hatt guts til å forbigå disse og begynne å distribuere direkte på nett, siden markedet ikke var modent da fildelingen begynte å ta av. Klassisk høne og egg med andre ord.

Forøvrig en bra artikkel i Ballade om dette.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg UcRecords » Man Sep 22, 2008 2:15 am

Fildeling er "bra" for de som er på vei opp og trenger litt gratis promotion, men ødelegger for alle andre som prøver å leve av musikk.
UcRecords
UcRecords
Tørr bak øra
 
Innlegg: 41
Registrert: Man Mar 10, 2008 3:58 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Kroon » Tir Sep 23, 2008 12:41 am

Som artist tror jeg det handler mye om å ri bølgen i stedet for å kjempe mot den.

Internett, fildeling, stjeling og lekkasjer KAN brukes til artistens fordel.

Men da må artisten ha en slagplan og ikke betrakte seg selv som et offer.

Radiohead did it.

Det samme gjelder plateselskapene. De kunne ha gjort noe med situasjonen
mens det ennå var tid. Men de satte seg ned og klagde og nå er løpet kjørt.

I fremtiden skal artisten kommunisere direkte med sine egne fans.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo


Gå til Off topic

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron