[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hva er den beste gitarforsterkeren?

Hva er den beste gitarforsterkeren?

Hva er den beste gitarforsterkeren?

Innlegg robert » Lør Feb 21, 2009 9:46 pm

Jeg har nettopp vunnet i tipping og kan kjøpe hvilken gitarforsterker jeg har lyst på. Hva bør jeg kjøpe?

Min musikkstil er blues/rock. Har et bra utvalg av gitarer: Fender Telecaster, Strat, Les Paul Custom/standard, ES335 mv.

Har lest mange reviews av forsterkere og har sjekket ut flere gitarister. Noen spiller Soldano, Peavey eller Rivera, Fender, Marshall, Matchless. Leste akkurat en review av Hughes & Kettner Puretone. Fikk topp skussmål i Guitarist.

Generelt: Hva med kombo vs. head + kabinett? Blir vel mindre risting i rørene med en topp oppå et kabinett...

Solgte nylig min Marshall DSL 100w da den blåste ut trommehinnene på et par i bandet.

Tror jeg vil foretrekke max. 50 watt med mulighet for lavere effekttrinn.

Spiller nå en Peavey Delta Blues. 8)
robert
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Jan 21, 2008 10:20 pm
Bosted: akershus

Innlegg Dozerbabar » Søn Feb 22, 2009 4:03 pm

Først og fremst gratulerer med tippegevinsten :)

Ok, her har du et stoooooort emne som går veldig på smak og behag.

Først og fremst: Hva slags stil spiller du? Vil du ha en amp som passer den stilen eller vil du ha noe som er allsidig? Combo vs stack? Du spør jo selv i forhold til risting i rør, men har du tenkt noe på frakt? Vil du ha noe stort eller lite sånn sett? Er innebygde effekter et tema? Effektloop eller ikke? Skal du bruke vreng i ampen eller pedaler foran? Har du noen gitarister/plater du liker lyden av gitarlyden på?

Jævlig mye spørsmål og graving fra min side, men du får nok et bedre svar :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg RedElephant » Søn Feb 22, 2009 5:08 pm

Dude...grattis.
Ta en tur til www.Vintageguitar.no og se på utvalget. Der finner du garantert noe fint.
Er enig med at 100watt er tull og tøys. Sats heller på kvalitet istedenfor kvantitet. En god 30watter vil gi deg guffe så det holder.
RedElephant
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Feb 12, 2009 12:03 pm
Bosted: Vest Telemark

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 2:41 pm

Congrats man!:)

Som de andre sier, så kommer det helt an på hvilken SMAK du har. Du må finne ut om du skal dra mye på forsterkeren eller ha den stående på en plass. Combo er mest hendig, men stack ser fetest ut. Viktig med image også;) Du må ikke være så bekymret over watt. det bestemmer ikke hvor mye desibel som kommer ut. Det spør som du vil ha my "headroom" for om du vil skape et rent lydbilde eller om du vil at forsterkeren skal vrenge mer av seg selv. Men har alikevel noen gode alternativer til blues/rock.

Mesa Boogie Road King 2: Fantastisk amp som er en av de mest allsidige på markedet! Du har vanvittig med muligheter når det gjelder rør og watt variasjoner. I tillegg (som så og si alle mesa boogies) har kanalene egne "modes" som gjør alternativene så og si uendelige.. Den har 4 kanaler der de 2 første er basert på en Mesa boogie Lonestar (som er en fantastisk amp i seg selv) og de to siste på den berømte rectifier serien. Les mer på http://www.mesaboogie.com/

Fender Twin Reverb: En av hjørnestenene i rockehistorien. Denne er helt fantastisk om man ikke skal spille metall. Låter veldig organisk og rent takket være mye "headroom" i volum-knoben, noe som gjør at den holder seg veldig clean. Vil anbefale å kjøpe noen gode stompbokser i tillegg om man vil ha litt vreng. Xotic pedaler er fantastiske, de bør du sjekke ut. Det er sikkert også RedElephant enig i, ettersom han reklamerer for Vintagegitar som selger disse. http://www.xotic.us/ (sjekk ut reality web video for lydklipp og informasjon)

Marshall JMP: En forsterker som også er veldig alsidig. Antar at denne hadde passet bra. Veldig enkel og grei, slipper å styre med mye tweaking hvis du ikke gidder det. Låter kanonfett, spesielt til blues og rock.
http://www.youtube.com/watch?v=A5kCJIfKBmE

Jeg vet at Diezel har mye spennende også, men har ikke prøv ut så mye av det ennå. Får mye bra kritikk da!

Jeg ville styrt unna multieffekter hvis du er på jakt etter virkelig god lyd. Jeg har hatt det meste, Zoom, Boss og Line6. Line 6 gjør en god jobb synes jeg, men det kan ikke sammenlignes meg ekte rør ut fra et element. Jeg er veldig optatt av sound og tone, men selv og meg bare er 19 føler jeg selv at jeg har litt peil;)

Jeg har en Mesa Boogie Roadster selv og er FANTASTISK fornøyd med den. Det er så og si en Road King, men har ikke fullt så mange Backpanel options som Kingen, noe som man vel strengt tatt ikke trenger spør du meg. Da blir det litt billigere selv om det sikkert ikke er noe problem;) Jeg spiller det meste, men har vel en hovedvekt i rock og metall.
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Dozerbabar » Ons Feb 25, 2009 3:42 pm

Jeg endte opp med å kjøpe meg en Bogner Alchymist for noen uker siden. A/B-testet med alt som var, fra Fendere til Mesa.

Jeg fant helt klart mine lydpreferanser i den. Fantastisk amp! Nydelig cleanlyd og herlig åpen vreng. Innebygd delay og reverb (fra line6 faktisk) som låter knallbra.

Positivt overrasket :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 3:46 pm

Det er det som er det viktigste;) Gratulerer og lykke til!
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Dozerbabar » Ons Feb 25, 2009 3:56 pm

Hehe, tror du misforstod litt. Er ikke jeg som er trådstarter :)

Bare svarte på mitt eget innlegg litt lenger opp!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 4:04 pm

heh, okeida :lol: lykke til uanz :D
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 4:07 pm

Fet musikk forrestn, Dozerbabar:) bra mikset!
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Dozerbabar » Ons Feb 25, 2009 7:21 pm

Takk :)

Nytt album kommer om noen måneder. Mikset av meg og Kroon her på forumet :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Hva er den beste gitarforsterkeren?

Innlegg Hellesylt Slim » Lør Mar 07, 2009 6:57 pm

robert skrev:Jeg har nettopp vunnet i tipping og kan kjøpe hvilken gitarforsterker jeg har lyst på. Hva bør jeg kjøpe?

Min musikkstil er blues/rock. Har et bra utvalg av gitarer: Fender Telecaster, Strat, Les Paul Custom/standard, ES335 mv.

Solgte nylig min Marshall DSL 100w da den blåste ut trommehinnene på et par i bandet.

Tror jeg vil foretrekke max. 50 watt med mulighet for lavere effekttrinn.

Spiller nå en Peavey Delta Blues. 8)


100 watt er berre tull. Hadde sjøl ein 100 wattar som spelte altfor høgt. gromlyden kom jo ikkje før lenge etter det var for høgt.
Brukar sjøl ein Fender Hot Rod Deluxe som eg varmt kan anbefale. Hadde lyden då Alan Haynes var i Ålesund for nokre år sidan. Han spelte då på forsterkaren min. Og du verden for ein lyd han fekk ut av forsterkaren.
40 watts rørforsterkar er for dei aller fleste nok til å spele rikelig høgt.
Gibson Les Paul gjennom ein Fender Hot Rod Deluxe. Yeah, thats the sound I like.
www.myspace.com/hellesyltslim
www.reverbnation.com/hellesyltslim
Brukerens avatar
Hellesylt Slim
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Lør Mar 07, 2009 6:35 pm
Bosted: Sula

Innlegg BezzerWizzer » Lør Mar 07, 2009 8:00 pm

Jeg har nettopp vunnet i tipping og kan kjøpe hvilken gitarforsterker jeg har lyst på. Hva bør jeg kjøpe?

Min musikkstil er blues/rock. Har et bra utvalg av gitarer: Fender Telecaster, Strat, Les Paul Custom/standard, ES335 mv.

Har lest mange reviews av forsterkere og har sjekket ut flere gitarister. Noen spiller Soldano, Peavey eller Rivera, Fender, Marshall, Matchless. Leste akkurat en review av Hughes & Kettner Puretone. Fikk topp skussmål i Guitarist.

Generelt: Hva med kombo vs. head + kabinett? Blir vel mindre risting i rørene med en topp oppå et kabinett...

Solgte nylig min Marshall DSL 100w da den blåste ut trommehinnene på et par i bandet.

Tror jeg vil foretrekke max. 50 watt med mulighet for lavere effekttrinn.

Spiller nå en Peavey Delta Blues. Cool


Jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg den ampen jeg akkurat har bestilt meg. I alle fall når jeg hører hvilken musikk du spiller og hva du har brukt før.

Jeg har bestilt en ENGL Classic combo 212. Veldig fet rør forsterker som har det jeg trenger. To kanaler med egne mastervolum, pluss egen justering av fjærklang på hver kanal. Den er på 50W, fins også som head på 50W. Tysk kvalitet = SOLID.

Med fotbryteren kan jeg bytte kanal, pluss velge lo/ hi master. Det er fint når det trengs ekstra solo volum.

Jeg ble overrasket over hvor varmt og classic den låt, ENGL er jo vanligvis piggtråd og higain from hell... Men denne var en skikkelig blues/ rock amp med veldig fin tone. Jeg oppdaget den her: http://musikkweb.no/pressrel.php
BezzerWizzer
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Lør Mar 07, 2009 6:51 pm

Innlegg sekova » Lør Jun 06, 2009 5:10 pm

Har sjøl en Vox AC50 fra tidlig 60-tall, og er skamfornøyd:) Vanvittig dynamisk og anvendelig, og vrenger så pent at du får frysninger på steder du ikke visste fantes...hehe. Jeg betalte vel 6000-6500 for min for 4 år siden, kjøpte den i Sverige. Veit det er enkelte her i landet som prøver å få 15000 for dem... Lykke til hva enn du kjøper!
sekova
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Lør Jun 06, 2009 4:36 pm

Innlegg hkh » Søn Jun 07, 2009 5:47 am

Axe fx ultra.
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg HumdinGer » Tir Jun 09, 2009 2:39 pm

Jeg er ikke helt enig med de som sier at 100W bare er tull. Det kommer veldig an på musikkstilen. Til moderne metal f.eks. hvor det skal være trøkk i magen så får de ekstra wattene litt mere kontroll på elementene, og dermed en tightere bass. Mesa Roadster og Engl SE EL34 er begge gode eksempler på forsterkere som fikser stort sett alt fra den peneste cleanlyden til den mest brutale vrengen, og begge kan kjøres i 50W modus når du trenger litt mindre effekt. Det beste fra begge verdener mao.
Mulig det finnes andre ting som er minst like bra til ditt bruk, men jeg vil anbefale deg å sjekke ut de ovenfor nevnte forsterkere før du bestemmer deg. Road King har flere muligheter enn Roadsteren, men det kan muligens bli litt vel overkill med alle mulighetene. De fire forskjellige preampene skal være lik i de to.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Neste

Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron