[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Ny forsterker - ENGL POWERBALL E 645?

Ny forsterker - ENGL POWERBALL E 645?

Ny forsterker - ENGL POWERBALL E 645?

Innlegg keyboardwizard » Tir Apr 14, 2009 12:37 pm

Hei, sitter og vurderer å kjøpe meg en slik igjennom en kompis som muligens vil selge den. Han er ikke fullt så hard på trøa som før lengre og er blitt litt mer i fender gata :)

Jeg derimot spiller for det meste litt variert rock av den litt hardere typen, metal, Progmetal osv...

litt i Dream Theater gata kanskje, og vil gjerne ha noe litt liknende lyd a'la petrucci. (jadajada.. vet jeg ikke har råd til denne lyden men dere ser tegninga).

Spørsmålet er derfor - vil dette være en grei forsterker om jeg får den for en litt billig penge? jeg får ikke noe bedre brukt til la oss si 7-8 laken?
må kjøpe kabinett i tillegg da.

Spiller på en Musicman Steve Morse sign. Denne har ganske lav gain så vil vel sikkert funke greit på denne ampen i og med at ampen har mer enn nok gain for alt skal jeg tro anmeldelser og han sjøl som skal selge den? :)

er forresten mest en "husgitarist" da jeg er synthist i utgangspunktet.
denne er vel en av de få rørampene det går an å spille på et litt behagelig lydnivå på?

Har aldri hatt noen amp tidligere - kun en PODxt i studiomonitorer, men begynner å bli meget lei av dette :roll:

Noen erfaringer?
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Apr 14, 2009 1:22 pm

Hvis du skal legge 7-8000 + kabinett i det, så hadde jeg i hvertfall tatt en god prøverunde med Bogner Alchemist. Har den selg (og har vært igjennom det som er av Engl) og må si den imponerer kraftig både på vreng og clean-kanalen(e). Innebygd delay og reverb fra Line6 har den også :)

I tillegg er den switchable mellom 20 og 40 watt, så den funker som ei kule til hjemmespilling også.

Gå for en kombo til hjemmebruk :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg keyboardwizard » Fre Mai 22, 2009 10:26 pm

Tror jeg går for ENGL'en.. men er litt usikker på kabinett...

Har ikke lyst til å legge så alt for mye penger i det.

Har hørt at det ikke har allverdens å si..

vil f.eks dette være godt nok til å forsvare lyden i powerballen:
Marshall mg 4x12 kabinett

eller bør jeg kanskje satse på f.eks: marshall 1966A 212, Marshall 1922?

er en n00b her...!
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg HumdinGer » Søn Mai 24, 2009 7:23 pm

Jeg spiller også gitar mest til husbruk, men såpass erfaring har jeg at jeg tør påstå at kabinettet har MYE å si. Da jeg byttet fra et Marshall 1960 4x12 til et Mesa Rectifier 4x12" så fikk jeg et mye mer tight trøkk. Dessuten synes jeg Celestion 30 elementene i Mesa-kabinettet gir en mye bedre mellomtone og aggressivitet i lyden. Powerballtoppen, som jeg synes er nokså myk i mellomtonen (i alle fall i forhold til min SE EL34-topp), tror jeg kommer til å få et godt utbytte av et solid kabinett med Celestion 30-elementer.

Har du mulighet til det så ta med deg toppen og test på forskjellige kabinett. Dine personlige preferanser for god gitarlyd er det bare du som kjenner, så det kan jo være at du vil dra en helt annen konklusjon enn det jeg har gjort.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg zetell » Søn Mai 24, 2009 8:49 pm

Har hørt at det ikke har allverdens å si..


Jeg må nok desverre skuffe både deg og kildene dine:
Valg av kabinett har mye å si! Elementer og materialer er faktorer som er med på å bestemme hvordan lyden fra toppen blir formidlet.
Se på dette som en kjede av komponenter og når du har fått en såpass bra topp som det du har så bør du også legge vekt på å skaffe deg et
godt kabinett. Styr for all del unna type Morgan o.l.
Jeg skal ikke anbefale noen til deg her, men ta deg heller tid til å prøve ut et knippe hvis du har mulighet for det :)
Less isn't more. Less is less and more is more, but sometimes less is better.

www.haugesundlyd.no
zetell
Med på notene
 
Innlegg: 74
Registrert: Tor Mar 06, 2008 10:40 am
Bosted: Kopervik

Innlegg keyboardwizard » Tir Mai 26, 2009 9:47 am

takk for gode svar! :)

og damn you all for å ha fått meg til å bruke ENDA mer penger på utstyr.. :lol:

hadde ikke tenkt å snu innom Morgan o.l, men
tenkte kanskje litt mer i retningen brukt Marshall 1960/1920, enn f.eks ENGL/Mesa/Orange.

men har ikke lyst til å ut med mer enn 3000...Må nok gå for brukt da, men HVA er jo spørsmålet... ikke så veldig stor mulighet til å ta med meg både topp og gitar rundt og prøve. :)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg Hoppetau » Man Nov 23, 2009 6:44 pm

Det sies at Powerballen låter best med Engl sine egne kabinetter, men har hørt at Marshall 1960A funker som bare juling. (cannibal corpse spilte inn en plate med den setupen)

Har selv en Powerball+Engl 4x12 (V30) cab, men har også brukt den på mitt Orange 1X12 (V30) Cab, med veldig bra resultater... :)
Hoppetau
Tørr bak øra
 
Innlegg: 43
Registrert: Ons Okt 28, 2009 9:27 pm

Innlegg kantor1003 » Ons Des 02, 2009 4:16 pm

Misha/bulb sverger til orange kabinetter. Har selv en orange 4x12 til min invader og det funker VELDIG bra. Elsker low enden orangen får frem.

http://www.youtube.com/watch?v=xeIIx0fwVRs
http://www.myspace.com/periphery
kantor1003
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Søn Nov 01, 2009 9:05 pm

kjp et bra cab med 2X12

Innlegg birger.lie@gmail.com » Fre Jan 08, 2010 1:47 pm

har selv et mesa 2X12 og det er ikke mye forskjell på det og 4X12 - litt forskjell er det. Men jeg spiller på en combo så med 3X12 er det minimal forskjell til head + 4X12


Anbefaler mesa roadster 2X12 cab da det er litt mindre i volum en recto cabs


merk at Reto 4X12 er et voldsomt ab og etter min mening låter mye bedre på litt avstand / typ 4-6 meter) en vanlig marshall eller mindre stive cabs.,,


- Men som noen andre har poengtert. Kabinetter er ekstremt viktig. Når man kjøper stereo er man ofte like interresert i høytalere som i ampen.... det burde man også være på gitar amper av høy kvalitet.


- Birger
birger.lie@gmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tir Jan 05, 2010 3:24 pm
Bosted: Bærum


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron