[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Allround gitar

Allround gitar

Allround gitar

Innlegg G_Sun » Man Mai 18, 2009 11:43 am

Hei!
Hvor mye må jeg ut med for å få en ok el-gitar?
Live og studio. Sjanger.. mest pop tror jeg.
Har ikke helt snøring på typer, men jeg tenker kanskje i retning strat.
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg espeo » Ons Mai 20, 2009 10:56 pm

Hei

Dette er egentlig umulig å svare på. Spørsmålet er jo litt som "hva koster en bil?". Vel, du nevner jo Strat så hvorfor ikke begynne der. Mexico-varianten starter i butikk for ca 4500 mener jeg.
Uansett finnes det en hel haug billige og bra gitarer av mange forskjellige merker og hvis du prøver deg litt frem innenfor ditt budsjett så finner du helt sikkert en fin 'pop-fjøl'.

Lykke til :-)
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg G_Sun » Tor Mai 21, 2009 12:02 pm

Takk!

Noen spesielle tips for å få mye lyd-kvalitet for penga?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg goldenGeek2 » Tor Mai 21, 2009 5:56 pm

Lydkvalitet avhenger minst like mykje av den som spelar som sjølve gitaren. Forsterker virker også inn... når det er sagt så er nok ein Strat eit godt utgangspunkt. Gjerne mexico-modell dersom du ikkje har så mykje kroner til overs. Det viktigste er kanskje at du føler at gitaren gir deg spilleglede...
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg G_Sun » Tor Mai 21, 2009 8:12 pm

Takk!
Vet jo fra studio at gode mikrofoner er essensielt.
Gjelder det samme på el-gitar-fronten? Er det stor forskjell på pick-upene på en gitar til 4500kr og en til 10 000?
Eller er det litt smak og behag?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Dozerbabar » Tor Mai 21, 2009 11:44 pm

JA, det er store forskjeller på mikrofoner på gitarer, men det betyr ikke at det nødvendigivs sitter bedre mikker i en gitar til 10000 enn en til 4500.

I prisklassen rundt 4500 så ville jeg gått for en av disse:
Mexico strat
Mexico tele
En av de "dyrere" Epiphone-gitarene
Hvilken som helst G&L-gitar

Har egentlig i alle år skydd Epiphone som pesten, men fant en Epi Firebird som bare var helt nydelig å spille på og låt fett som bare det. Fikk meg en liten vekker der :) G&L selges ikke i Norge til fornuftige priser, men kommer du over noe brukt så hiv deg på. Fantastiske gitarer. Det siste Leo Fender la sin hånd på. De er ganske rimelige fra statene (ebay). Betalte en gang 6500 inkl frakt og moms for en G&L asat deluxe som er en av de beste gitarene jeg har hatt. Den hadde split-buckere også så den låt som alt fra tele til sinna les paul.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg espeo » Fre Mai 22, 2009 10:16 am

Hei igjen

Som dozer sier her er det store forskjeller på pickuper, både av 'type' og kvalitet. Ville bare si at en Fender Strat har single-coils og funker fint til både pop og rock, men hvis du derimot skal litt bortenfor rocken må det nok humbuckere til for å få nok 'trøkk'.
Da vil nok alternativet med humbuckere med splitt-funksjon (kobler ut den ene spolen så den fungerer som en single-coil) gi deg flere muligheter ift. lyd.
Men som tidligere nevnt er jo dette mer avhengig av hva du plugger gitaren inn i da...
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg G_Sun » Fre Mai 22, 2009 10:36 am

Flott!
Må nok komme meg i en gitarbutikk en dag og prøve ut litt forskjellig..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg ProgHead » Lør Mai 30, 2009 8:42 pm

Generelt råd: Test ut så mye du gidder i butikker, rundspørr de som jobber der, sjekk deretter bruktmarkedet. Mange som selger helt fine USA-strats til ganske grei pris. Du må kanskje opp på 6 lapper, men har sett noen selge nedi 5 også. Men jeg vil si det er verdt det. Komer det til pickuper, så får du i grunnen stort sett etter hva du betaler. Jeg pleier å anbefale å heller legge litt penger i det man kjøper så man ikke ender opp med å føle at man har noe utilstrekkelig for bare å ha lyst til å bytte det ut etter ett år. Lyd er så smakssak at jeg synes det kan være vanskelig å anbefale konkret.

Også er det jo den berømte vitsen om hvor mange gitarister det trengs for å skifte ei lyspære. En til å skru den inn og uendelig mange andre som ville forklart hvordan de ville gjort det.
ProgHead
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Mai 30, 2009 8:15 pm
Bosted: Bærum

Innlegg G_Sun » Søn Mai 31, 2009 11:15 pm

ProgHead skrev:Også er det jo den berømte vitsen om hvor mange gitarister det trengs for å skifte ei lyspære. En til å skru den inn og uendelig mange andre som ville forklart hvordan de ville gjort det.

:)
Takk..
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron