[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Oppmikking av gitarforsterker?

Oppmikking av gitarforsterker?

Innlegg steep » Tor Nov 08, 2007 10:57 pm

Heia "før" bildet ja... :twisted: :twisted: MEN...ser at alle mikkene står nesten "dead-center" på elementene. Er det bare jeg som drar mikkene ut mot kanten. Jeg kjører SM 57 ca 2-3 cm fra ytterkant og ca 90 grader mot membranen. Får killer live lyd med det oppsettet... Kjenner ikke helt karakteristikken til mikkene dere nevner men hvordan plasseres de???
Trond Holst
(Strømgitarist/låtskriver/lydtekniker/hjemmestudiofantast)
www.steepmusic.org
steep
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Nov 08, 2007 10:47 pm
Bosted: Drøbak

Innlegg Ole Henrik » Fre Nov 09, 2007 12:03 am

Tror uansett ikke du skal ta det "før" bildet så veldig på alvor. Tror det er satt opp som en gag.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg steep » Fre Nov 09, 2007 11:12 am

Joa det regnet jeg nesten med, men det er ofte det er snakk om å plassere i senter for litt mer mellomtone, men jeg syns lyden blir helt crappy med SM57 hvertfall. Må ganske langt ut mot kanten for å få en bra lyd.
Har noen en annen oppfatning. Er det kanskje bedre å ha et litt "spisst" utgangspunkt for så å dra det litt ned i mixen??
Tips??
Trond Holst
(Strømgitarist/låtskriver/lydtekniker/hjemmestudiofantast)
www.steepmusic.org
steep
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Nov 08, 2007 10:47 pm
Bosted: Drøbak

Innlegg Sounderground » Fre Nov 16, 2007 1:11 pm

smak og behag. Jeg pleier å begynne med mic'n midt på radius, dvs midt mellom senter og kant på membranen. Dess nærmere senter jo brightere lyd og i andre enden finner man mørkere/varmere lyd.
Jeg liker også godt 57 og her får man jo også litt hjelp av proximity efekten da man får store utslag i laverere frekvenser alt etter hvor nært kilden den står. Om signalet er litt for bright så kan man også vinkle den litt så signalet treffer mic' litt til siden.
Men, Royer er som regel et knepp opp etter min smak. Mer trøkk, varmere topp og i det hele tatt mer musikalsk på gitarting. Karakteristikken er åttetall med de fordeler og ulemper det måtte medføre.
Har også med noe hell brukt kondiser på amp. Feks 414. Har man denne i omni så står man litt friere mht plassering og kan bruke rommet om det låter fint.
Ellers så må jeg få nevne at kombinasjon mic og preamp har mye å si i denne sammenheng... En fet pre på sm57 er nok å foretrekke enne en kjip pre på 121.

www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Fre Nov 16, 2007 5:08 pm

Jeg vil tro at de to oppsettene (bilder over) låter helt forskjellig, de kan neppe sammenlignes... Skulle ikke forundre meg om det første oppsettet låt større/feitere enn 121-løsningen...ikke fordi royer 121 er tull (en av de beste mkkene jeg har jobbet med), men fordi du får en masse forskjellige teksturer, for ikke å snakke om faseforskeller, combfiltering fra avstandsforskjeller og ulik karakteristikk på kabinetter og mikker.

Men jeg ville nok gått for sistnevnte. Tenk deg å legge fire gitarspor med oppsett #1, da har du allerede 40 kanaler. :wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Fre Nov 16, 2007 5:12 pm

steep skrev:Joa det regnet jeg nesten med, men det er ofte det er snakk om å plassere i senter for litt mer mellomtone, men jeg syns lyden blir helt crappy med SM57 hvertfall. Må ganske langt ut mot kanten for å få en bra lyd.
Har noen en annen oppfatning. Er det kanskje bedre å ha et litt "spisst" utgangspunkt for så å dra det litt ned i mixen??
Tips??


Kort sagt så får du spissere lyd/mer topp jo lenger inn mot center du beveger mikken. Jo lenger ut mot kanten, jo tørrere og varmere (mer mellomtone).

Hvis du synes lyden blir for spiss i center, og for slapp ved kanten kan du prøve å vinkle mikken utenfra og innover (med en nyremikk, ikke omni). Da får du en kombinasjon av toppen fra center på elementet og "varmen" fra ytterkant.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Royer budsjettmodell

Innlegg Per Einar » Man Des 10, 2007 11:32 am

For de som finner mest lo i lommene men som har lyst på Royer mikker, kan det være greit å sjekke ut "kopien" TSM MT82 ( rundt kr 1800,-)
Har brukt disse ved et par anledninger og ble foretrukket fremfor SM57 i de fleste tilfeller. (Rockegitar)
Sontronics Sigma fin på gitarkabinett..
Per Einar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Søn Des 09, 2007 10:36 pm

Innlegg Sounderground » Tir Des 11, 2007 3:04 am

Dette høres nesten for godt ut til å være sant, og nå er vel sm57 og R-121 ganske forskjellige.
Har du testet TSM'n opp mot 121?

www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Gjest » Tir Des 11, 2007 11:11 am

SM57 og R-121 er i høyeste grad forskjellige og det må sies at jeg ikke nødvendigvis jubler hvis eneste oppmikkingsalternativet er SM57....men detet er jo høyst subjektivt. Jeg har ikke testet TSM opp mot R-121. Ryker nok på R-121 ved neste USA besøk :-)
Har hørt opptak gjort med MT 82 og det låt fint. Har kollegaer som har skaffet seg R-121 og de er "over the moon" på hvor fint disse funker på gitarkabinetter.
Gjest
 

Innlegg MagnusB » Man Sep 21, 2009 7:10 pm

Hvordan funker det å bruke f.eks. Røde M3 for å micke gitarforsterker? På Imerslund sa de at det var god skuring...
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm

Innlegg Kroon » Man Sep 21, 2009 11:52 pm

Alt funker. Prøv og se om du liker det. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mary04 » Ons Feb 24, 2010 9:55 pm

Jeg lurer på hvordan disse ribbonmikrofoner (R121, TSM) fungerer i live-sammenger. De fanger sikkert opp mye uønsket lyd også? Eller?

Mary
mary04
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Okt 01, 2008 11:40 pm

Innlegg osvald911 » Ons Feb 24, 2010 10:27 pm

"sikle sikle" på Royeren.
Den var ikke "så" dyr. Trodde mer i 20000 klassen jeg men ser den ligger på snaue 10000 :)

Hvis den er så god som dere sier skal jeg vurdere denne ved neste lønning
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg HumdinGer » Søn Feb 28, 2010 12:07 am

Må bare minne om at Palmer høyttalersimulator ikke bare er en nødløsning der man ikke kan skru høy lyd. Det kan faktisk funke vel så bra som oppmikking! Dessuten koster en Palmer PDI-03 ca. 4.000,-. Mao betydelig mindre enn en ribbonmic. Skru lyd på amp og Palmer som en enhet, så funker det som bare juling! Den store fordelen er at lyden du hører via studiomonitorene faktisk er slik opptaket kommer til å høres ut...
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Forrige

Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron