[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvordan kjøre to amper samtidig??

Hvordan kjøre to amper samtidig??

Hvordan kjøre to amper samtidig??

Innlegg cosmicfall » Tir Sep 08, 2009 12:43 am

Etter at bassisten i bandet slutta, så fikk den andre gitaristen oppgaven med å spille bass.. Men vi fant ut at det ikke er noe poeng å selge utstyret hans, men at det er greit å ha ting litt kolektivt i bandet..

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å kjøre to amper og to kabineter samtidig på en gitar, men klarer ikke helt finne ut hvordan jeg skal få til det..

Har en peavey windsor med marshall 1960 lead 4x12 kab, og en marshall jcm 800 (fra 85) med orange 4x12 kab... tror det kan gi ganske kul rocke lyd sammen om de skru's riktig...

Så, om noen har noen tips, så kom med det!!
cosmicfall
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tor Jan 03, 2008 8:22 pm
Bosted: Oslo

Re: Hvordan kjøre to amper samtidig??

Innlegg Blix » Tir Sep 08, 2009 12:53 am

cosmicfall skrev:Etter at bassisten i bandet slutta, så fikk den andre gitaristen oppgaven med å spille bass.. Men vi fant ut at det ikke er noe poeng å selge utstyret hans, men at det er greit å ha ting litt kolektivt i bandet..

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å kjøre to amper og to kabineter samtidig på en gitar, men klarer ikke helt finne ut hvordan jeg skal få til det..

Har en peavey windsor med marshall 1960 lead 4x12 kab, og en marshall jcm 800 (fra 85) med orange 4x12 kab... tror det kan gi ganske kul rocke lyd sammen om de skru's riktig...

Så, om noen har noen tips, så kom med det!!


Det er enklere enn du tror. Det er bare å linke de to forsterkerne med en jack-kabel. Det er jo to innganger både på Marshallen og på Peaveyen. Gitaren inn i den ene inngangen og fra den andre inngangen på samme forsterker til en av inngangene på den andre forsterkeren.

Det kan også gjøres mer komplisert ved å splitte signalet fra gitaren i en eller annen boks, som så kobles til forsterkerne, men det enkleste er ofte det beste. Det som jeg beskrev over er slik vi gjorde i "gamle dager", på 60-70-tallet.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Hvordan kjøre to amper samtidig??

Innlegg cosmicfall » Tir Sep 08, 2009 1:26 am

Blix skrev:
Det er enklere enn du tror. Det er bare å linke de to forsterkerne med en jack-kabel. Det er jo to innganger både på Marshallen og på Peaveyen. Gitaren inn i den ene inngangen og fra den andre inngangen på samme forsterker til en av inngangene på den andre forsterkeren.

Det kan også gjøres mer komplisert ved å splitte signalet fra gitaren i en eller annen boks, som så kobles til forsterkerne, men det enkleste er ofte det beste. Det som jeg beskrev over er slik vi gjorde i "gamle dager", på 60-70-tallet.

Blix


Skal vi se om jeg har skjønt det riktig... Jeg kjøre altså en jack fra gitaren inn i f.eks high gain på den ene ampen også en kabel fra low gain på samme ampen til enten low eller high-gain på den andre ampen??
cosmicfall
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tor Jan 03, 2008 8:22 pm
Bosted: Oslo

Re: Hvordan kjøre to amper samtidig??

Innlegg Blix » Tir Sep 08, 2009 1:30 am

cosmicfall skrev:
Blix skrev:
Det er enklere enn du tror. Det er bare å linke de to forsterkerne med en jack-kabel. Det er jo to innganger både på Marshallen og på Peaveyen. Gitaren inn i den ene inngangen og fra den andre inngangen på samme forsterker til en av inngangene på den andre forsterkeren.

Det kan også gjøres mer komplisert ved å splitte signalet fra gitaren i en eller annen boks, som så kobles til forsterkerne, men det enkleste er ofte det beste. Det som jeg beskrev over er slik vi gjorde i "gamle dager", på 60-70-tallet.

Blix


Skal vi se om jeg har skjønt det riktig... Jeg kjøre altså en jack fra gitaren inn i f.eks high gain på den ene ampen også en kabel fra low gain på samme ampen til enten low eller high-gain på den andre ampen??


Nettopp!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg MagnusB » Fre Okt 23, 2009 10:18 am

Om du bruker pedaleffekter vil du jo ha mer muligheter om du splitter signalet tidligere i kjeden, f.eks. med en splittboks eller en tuner i pedalformat. Da vil du få mulighet til å f.eks. kjøre en amp med tørt signal og en med de effektene du bruker. Utallige kombinasjonsmuligheter! Ser for meg at det f.eks. kan være fett å kjøre en amp cleant med kanskje reverb og/eller delay og en amp mer fremtredende med f.eks. overdrive og wha-wha. Med en splittepedal eller tuner har du jo muligheten å "kicke inn" amp nr 2 til f.eks. refrenget også.
MagnusB
Tørr bak øra
 
Innlegg: 23
Registrert: Tor Aug 20, 2009 6:44 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron