[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Tankeeksperiment rundt bruk av effekter

Tankeeksperiment rundt bruk av effekter

Tankeeksperiment rundt bruk av effekter

Innlegg Griffin » Lør Okt 20, 2007 3:41 am

Sitter her med et lite tankeeksperiment... men ikke helt sikker på hva jeg konkluderer med...
Boss har disse to chorus pedaler:
1. BOSS CE-5 Chorus Ensemble
2. BOSS CH-1 Super Chorus

CE-5 kan koples stereo ut, mens CH-1 kun er mono.
Hva om jeg tar den ene utgangen av en CE-5 og sender rett i miksebordet. Bypasser resten av effektene altså, for så og ta opp fra begge sporene på miksebordet samtidig...

Vil det gi en en "følelse av to gitarer" i og med at to noe forskjellig signaler blir tatt opp samtidig fra en gitar?
Spesielt dersom signal 1 går inn i en effektboks til, som f.eks. echo og/eller reverb.

Er det noen som har forsøkt dette tidligere?
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Lør Okt 20, 2007 10:48 am

Tipper at CE-5 (alene, i stereo) vil gi deg en rimelig bra illusjon av to gitarer. Du kan muligens legge til et delay (1-3ms) på den ene kanalen (etter CE-5) for å forsterke denne effekten?

Merk at delaytrikset ikke vil være spesielt monovennlig i en miks. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Griffin » Lør Okt 20, 2007 3:06 pm

Men er det slik at i mono, så er de to de samme pedalene?
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Lør Okt 20, 2007 3:23 pm

Det kan jeg ikke svare deg på, kjenner ikke akkurat de pedalene godt nok.

Felles for begge pedalene er at de bygger på chorus-effekten - stereopedalen er noe mer intrikat bygd enn monopedalen. Hvis du er skikkelig interessert i å finne ut av dette er det nok noen der ute som har diagrammer og spesifikasjoner på pedalene.

Les ellers mer om chorus-effekten på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Chorus_effect
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Griffin » Lør Okt 20, 2007 9:34 pm

Jeg hadde CH-1 for en del år siden, men den ble stjålet etter en opptreden i Trondheim for noen år siden.
Jeg la merke til at CE-5 koster bare knappe hundringsen mer, så da kunne det kanskje være greit å kjøpe den slik at jeg har flere muligheter.
Jeg kjøpte CE-5 i dag, og den er mye slik jeg husker CH-1 i mono (har ikke prøvd stereo ennå), så jeg regner med de er ganske lik.

Fant ut at CE-5 splitter signalet i stereo, slik at det prosesserte signalet går videre ut av utgang A, mens uprosesserte signal går ut av utgang B. Disse kan følgelig kjøres til to forskjellige mottakere...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Søn Okt 21, 2007 4:33 pm

Er du sikker på at inputsignalet passerer rett igjennom til den ene utgangen? Det virker merkelig....
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Griffin » Søn Okt 21, 2007 5:35 pm

Jeg kan jo sitere, så kan du vurdere om jeg har misforstått...

* For moarual output, use output jack A. Both the dry and prcessed signals are output.

* For stereo use:

Output A: Only the processed signal (pitch modulated sound) is output. The dry (unprocessed) signal is not output.

Output B: Only the dry signal is output.

The CE-5 adopts the "space synthesis system" for stereo output. That is, the depth of the effect varies depending on the distance between the speakers. Note that lowering a filter control knob or effect level to much will shift the sound image to the output B position, and therefore diminish the effect. Experiment with different as you play the instrument.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg yhoyland » Man Okt 22, 2007 1:35 pm

Det må jeg si, litt merkelig...

Utifra det du siterer så forstår jeg det slik at CE-5 stereopedalen kun har én "engine" som prosesserer input. Da er den mer lik på monopedalen din enn jeg regnet med - forskjellen ser ut til å være at CE-5 har en tørr output i tillegg. Det kan du få til selv med monopedalen med en Y-split før input.

Tipper at den legger på et veldig enkelt delaysignal, muligens noe chorus- eller phaseraktig filter i tillegg.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron