[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Strengehøyde og ren tone -ak.stål.git

Strengehøyde og ren tone -ak.stål.git

Strengehøyde og ren tone -ak.stål.git

Innlegg G_Sun » Ons Mar 03, 2010 10:21 am

Hei!

Jeg kommer nettopp fra gitarverkstedet, ønsket å få en helt ren tone i min akustiske stålstreng-gitar. Men, litt skuffet.
Mannen som fikset gitaren min (som jeg skulle tro er godt kompetent) fortalte meg at for høy strengehøyde kan gi dårlig tuning, og noe med at spennet blir for stort for gitaren.

Så nå er jeg tilbake med en gitar med omtrent like mye klirr som før, og har litt lyst å hive den i do.

Er det riktig det han sier, at stålstreng-gitarer ikke bør ha for høy strengehøyde? (Min er ca 3mm over 12. bånd)
Kan jeg aldri få en skikkelig ren tone i gitaren?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg espeo » Ons Mar 03, 2010 10:53 am

Hei

Stemmer dette.
Er strengehøyden for høy, vil jo strengen bli lengre når du trykker den ned og spennet/tonen i strengen endrer seg.

Antar at strengehøyden er justert såpass høyt for å unngå klirring, men det riktige vil jo da være å se på årsaken til klirret.

Det er jo mulighet til å justere halsens retthet med "truss-roden" i halsen, men det er ikke bestandig tilstrekkelig.
Vet at på akustiske gitarer kan det bli problemer med en "bulk" fra der halsen møter kroppen (ca 12 bånd) og videre oppover som igjen kan skape klirr. Jeg hadde trøbbel med dette på en gitar men leste at dette kunne være en konsekvens av at treverket var tørt. La en fuktig svamp i en plastposte med noen hull i lydhullet. Etter en stund var denne "bulken" vesentlig mindre og jeg kunne justere strengehøyden ned.

(Beklager litt ustrukturert innlegg, men litt dårlig tid....)
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg G_Sun » Ons Mar 03, 2010 11:44 am

Takk :)

Tror ikke det jeg har er klirr i vanlig forstand.
Gitarrep.mannen mente det var riktig lyd.
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg lodbrok » Tor Mar 04, 2010 9:20 am

Stein Ove Berg, som var svært nøye med stell av sine Martin og Washburngitarer, oppbevarte tre ferske poteter i flightcasene sammen med gitarene. Dette hindret uttørring av treverket. Knollene ble byttet ut etterhvert som de tørket inn. Hans gitarer var alltid tipp topp.

Dette tricket oppdaget jeg en gang jeg lånte en Martin av ham.
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg svebe » Tor Mar 04, 2010 9:39 am

Få gjort en fretjob på gitaren. Det kan være at du har riktig strengehøyde, men må justere/pusse noen av båndene på gitaren. Tykkere strenger kan og være en løsning. Liker du gitaren, ikke gi opp.
svebe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 19
Registrert: Fre Aug 22, 2008 1:25 pm

Innlegg G_Sun » Tor Mar 04, 2010 3:54 pm

Ja, liker gitaren veldig godt.
Har ikke problem med enkeltbånd eller treverk som bender seg
Det er vell kun snakk om strengehøyde i forhold til stolen.
Er det forskjell på klassisk gitar og stålstrenger på dette? Slik jeg skjønte det, så bruker en del klassisk gitarister veldig høy strengehøyde. Nettopp for å få en ren og kraftig tone.
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg Knut Ivar » Ons Okt 20, 2010 3:23 pm

nå er ikke jeg noen proff akkurat.. men på min hjalp det og bytte til andre strenger...
byttet fre elixir til ddario
Knut Ivar
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Okt 20, 2010 3:11 pm
Bosted: Averøy

Re:

Innlegg Gjest » Tor Okt 21, 2010 8:45 pm

Knut Ivar skrev:nå er ikke jeg noen proff akkurat.. men på min hjalp det og bytte til andre strenger...
byttet fre elixir til ddario

Takk, får prøve det ut, se om det hjelper..
Gjest
 


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron