[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Feil motstand

Feil motstand

Feil motstand

Innlegg goldenGeek2 » Man Sep 12, 2011 4:29 pm

Er begynt å bli litt rusten på teorien, er det problematisk å kjøre feil motstand på høyttalerkabinettet på en rørforsterker...? Dvs. Forsterkeren min "krever" 16ohm, men det kabinettet som låter best av dei eg har er på 8ohm...
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Feil motstand

Innlegg Dozerbabar » Man Sep 12, 2011 5:29 pm

Du må ha høyere eller samme motstand i kabinettet, evt to kabinett som til sammen gir rett motstand hvis ampen har mulighet for det.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Feil motstand

Innlegg goldenGeek2 » Man Sep 12, 2011 7:01 pm

Ok, er det levetiden på rørene som går drastisk ned ved feil impedans?
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Feil motstand

Innlegg Dozerbabar » Man Sep 12, 2011 8:13 pm

Ikke som jeg vet, men du risikerer å brenne utgangstrafoen dersom du kjører med for lav motstand.

Det resulterer i svidd lukt og null lyd.

Opplevde det med en Mesa Boogie Nomad jeg hadde en gang i tiden. Ikke voldsomt morsomt.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Feil motstand

Innlegg goldenGeek2 » Tir Sep 13, 2011 8:26 am

Aha, thanks :-) DET bør eg nok tenke på ja - JTM 30 forsterkeren eg har har visstnok problemer med overoppheting og som følge av dette er det visst vanlig at trafoen "brenner opp". Fram med loddebolten og få riktig motstand no då :-)

Hmm... eller... eg bør vel kanskje sjekke koblingsskjemaet til ampen, de interne høyttalerene er på til sammen 16ohm, og extension-kabinettet er på 16ohm. HVIS disse er kobla parallelt så blir det jo 8ohm... så hvis eg kobler ut internhøyttler og bare kjører kabinettet med 8ohm så er det kanskje greit likevel...? Må visst lese litt koblingsskjema ja. Worst case så er det seriekobling og 32ohm totalt...
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Feil motstand

Innlegg goldenGeek2 » Tir Sep 13, 2011 9:38 am

Eg fant manualen på nett, og eg får svare meg sjølv her... hehe.

Det står:
Please note: The JTM 30 will deliver 30 Watts into either one or two 16 Ohm speakers, ie 16 or 8 Ohm total impedance. The unit should not be driven into a load of less than 8 Ohms.

...då bør det gjerne gå greit med eit kabinett på 8 Ohm likevel då?
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Feil motstand

Innlegg HumdinGer » Ons Sep 14, 2011 9:00 am

Er det ikke en liten vender av noe slag ved høyttalerutgangene (f.eks. som du må bruke et flatt skrujern for å stille på) for å veksle mellom 16 og 8 ohm? I så fall er det jo bare å stille den på 8 ohm, koble fra den interne høyttaleren og koble på 8 ohms kabinettet. Hvis manualen sier at forsterkeren kan ta både 16 og 8 ohms load så synes jeg det høres veldig merkelig ut at den ikke skulle ha noen instilling for de respektive loadene.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Feil motstand

Innlegg goldenGeek2 » Tor Sep 22, 2011 10:40 am

Kan det være en bryter i ekstern-høyttaler-utgangen? I så fall kan ein jo bruke en plugg uten kabel i ekstern og 8ohm kabinett i intern.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Feil motstand

Innlegg HumdinGer » Tir Sep 27, 2011 9:58 am

Er ikke riktig sikker på hva du mener med det du skriver, men jeg har aldri vært borti en rør-forsterker som har switching for ohm i form av å stikke inn en plugg. Nå har jeg heller ikke vært borti en rør-forsterker som kun takler 16 ohm load før, så det høres litt merkelig ut hele greia.

En ting som vil gi en 16ohm load er hvis du har en høyttalersimulator ala Palmer el.l. med 8 ohm load og seriekobler denne med kabinettet ditt. Om kabinettet vil låte 100% som det gjør nå vet jeg ikke, men 16ohm load vil det uansett bli.
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Feil motstand

Innlegg JJ » Fre Okt 14, 2011 9:23 pm

Hiwatt f eks har impedansswitch. Nå er det vel sånn at en rør amp oppfører seg motsatt i forhold til transistor amp når det gjelder last. Bedre med for lite enn for mye. Men det som er best for ampen er jo selvsagt at ampen blir belastet med nominell verdi.
JJ
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jul 01, 2008 12:12 pm
Bosted: Trondheim


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron