[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Skifte stemmeskruer

Skifte stemmeskruer

Skifte stemmeskruer

Innlegg robert » Søn Feb 17, 2008 10:55 pm

Jeg lurer på om noen har peiling på hvem som lager de beste stemmeskruene. Jeg har en Gibson Les Paul Custom 1976 modell med Gibson stemmeskruer. Gitaren blir sur etter bare noen takter med vanlig spilling, så det er på tide å skifte mekanikk, men til hvilket fabrikat? Har hørt at Grover er bra.
robert
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Jan 21, 2008 10:20 pm
Bosted: akershus

Innlegg Per Einar » Man Mar 03, 2008 12:35 pm

Sjekk ut Grover, Sperzel, Gotoh, Schaller etc..
De lager alle fin mekanikk. Har selv et par Les Paul gitarer uten nevneverdige problemer med mekanikken.
Bruker du 009 strenger? Hvis ja er det kanskje verd å prøve 010.. det kan hjelpe litt. Sjekk også om sporene i oversadelen ikke er for trange...er de det "henger" strengen gjerne igjen etter en bend..... litt grafitt fra en myk blyant kan hjelpe....eller i verste fall må man frem med filen og file litt. Vær i såfall forsiktig- eller la en gitarreperatør gjøre dette for deg.

pes
Per Einar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Søn Des 09, 2007 10:36 pm

Innlegg robert » Man Mar 03, 2008 6:58 pm

Tror du er inne på noe. Var innom et musikksenter på Lillestrøm og spurte, og sannsynligvis er årsaken ganske enkelt slurv med monteringen av strengene. Fikk det rådet å sjekke at vindingene rundt stemmeskruene blir dreid nedover uten "overlapping" (4-5 omdreininger) for å hindre skliing rundt stemmeskruen, samt for riktig vinkling på strengen for å hindre klirring mot båndene. Så da har jeg sannsynligvis spart en del kr. + mye bryderi.
robert
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Jan 21, 2008 10:20 pm
Bosted: akershus

Innlegg zetell » Tir Mar 11, 2008 12:54 am

Var en bra artikkel om dette med streng-skifte i MP i 04(Gitar-tips). Både for Les Paul og Strat-type.

Jeg trodde jeg kunne det, men det var først da jeg lærte meg rett teknikk :lol:
Faktisk mye viktigere enn man tror...
Less isn't more. Less is less and more is more, but sometimes less is better.

www.haugesundlyd.no
zetell
Med på notene
 
Innlegg: 74
Registrert: Tor Mar 06, 2008 10:40 am
Bosted: Kopervik

Innlegg JonnyMeat » Ons Apr 16, 2008 10:55 pm

Har drevet å bygd gitar sjøl ei stund og forska mye på stemme skruer
tør uten tvil påsta at sperzel produserer di beste.. og i tilegg er di vakre å se på.. holder stemminga forever og har lockingmekanikk så du trenger ikke å tenke på antall tvinnger ved montering av nye strenger..
JonnyMeat
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Man Apr 14, 2008 10:47 pm

Innlegg Dozerbabar » Tor Apr 17, 2008 8:39 am

Morsomt. Har en Gibson Les Paul Custom 1976 modell med Gibson stemmeskruer jeg også :) Har ikke skiftet stemmeskruene på den, den holder seg fint, men har en Les Paul Studio jeg skiftet til Schaller på. Vet ikke om det hjalp så mye jeg... Skiftet i utgangspunktet fordi den ene stemmeskrua ga seg.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Tor Feb 26, 2009 4:04 pm

Sperzel er fantastisk! Brukes ofte på custom gitarer.
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Gari » Lør Aug 01, 2009 10:03 am

For alle som lurer på hvordan strengene skal monteres: http://www.guitar-workshop.com/strengeskift.html
Gari
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Fre Jul 31, 2009 10:09 am

Re: Skifte stemmeskruer

Innlegg svebe » Tor Sep 03, 2009 7:55 am

robert skrev:Jeg lurer på om noen har peiling på hvem som lager de beste stemmeskruene. Jeg har en Gibson Les Paul Custom 1976 modell med Gibson stemmeskruer. Gitaren blir sur etter bare noen takter med vanlig spilling, så det er på tide å skifte mekanikk, men til hvilket fabrikat? Har hørt at Grover er bra.


Tror det billigste og enkleste er å sjekke nøtta på gitaren. I de fleste tilfeller så er det tilpasning streng nøtt som "herper" på en eldre kvalitetsgitar. Stemmeskruene på LP's er mest kjent for å holde. Dessuten beholder gitaren orginalitet. Få en kjenner til å se på nøtta. :)
svebe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 19
Registrert: Fre Aug 22, 2008 1:25 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron