[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Compressor, hvorfor det?

Compressor, hvorfor det?

Compressor, hvorfor det?

Innlegg midnight_sound » Tir Apr 01, 2008 12:56 am

Hei alle! Har prøvd gang på gang... siste var en AnalogMan Bi-Comp, som jo skal være en bra pedal, men jeg skjønner altså ikke vitsen... Synes compressoren dreper tone og legger til støy. Men så leser jeg jo omigjen og omigjen om den ene supergitaristen etter den andre som bruker compressor. Men til hva? Hvorfor? Hva er det jeg ikke skjønner/hører/gjør galt?

Utgangspunktet er bra gitarer og kvalitets-rør-amp´er.

Noen råd, tips, kommentarer?
only dead fish follow the stream
midnight_sound
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Apr 01, 2008 12:46 am

Innlegg dundern » Tir Apr 01, 2008 8:42 am

Funker det bedre uten så funker det bedre uten. only dead fish follow the stream
PUST MED MAGAN
dundern
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Ons Mar 19, 2008 2:01 pm
Bosted: NEI

Innlegg Per Einar » Tir Apr 01, 2008 9:21 am

ja, stick to your guns....hvis du ødelegger tonen ved bruk av en kompressor. Men med mindre komprimering skal ikke en god kompressor ødelegge tonen din. Anderledes attack - ja, opplevd mer sustain -ja, og mer støy ved kraftig komprimering -ja....men et hendig verktøy ved riktig bruk..
Hva er riktig bruk.....???? Der er ørene dine det beste verktøyet. Ikke bruk en bare fordi andre sier det...Gjør som kjerringa eller laksen - motstrøms - hvis det gavner din gitartone... :-) Passer kanskje best på clean/halvdirty vreng.......
Per Einar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Søn Des 09, 2007 10:36 pm

Innlegg JonnyMeat » Ons Apr 16, 2008 11:26 pm

hehe interessant...:))
Mener at kompressor er unødvendig på en god rørforsterker da den dreper dynamikk og karakter i lyden...
Men er jo en fin effekt hvis du vil overdrive den og spille litt country:))
At mange andre har det...har ikke noe å si...kjøpe nettopp en modda boss compressor og gledet meg da jeg ikke har brukt en slik siden 80tallet
men den ble stående ubrukt heletiden så jeg ga den bort:))
JonnyMeat
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Man Apr 14, 2008 10:47 pm

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 3:44 pm

Kompressoren "presser sammen" signalet slik at det ikke blir noen veldig høye lyder og noen veldig lave. Veldig greit verktøy, men må brukes med måte! Jeg ville ikke brukt for mye kompressor på hard rock og metall. Heller på akk gitar og strat type gitarspill if you cath my drift;) Gilmour bruker f eks kompressoren veldig fint;)
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg nilsemann » Fre Feb 27, 2009 10:12 am

Kjøpte meg en brykt DOD milkbox, tok litt skruing og banning, men etterhvert fant jeg den gode litt små rå country tonen, digger den rått, lår den av når jeg komper ofc, men til country lead er det veldig hjelpsomt.
For kke å snakke om på lap steelen min :-)
Men sant nok, for mye komprimering så blir det litt støy.
Folket vil ha brød og sirkus
Hadde nøyd meg med ny gitar jeg ;-)

http://nilsemann.net
www.myspace.com/countrytrubadur
nilsemann
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Fre Nov 21, 2008 9:02 am
Bosted: Sarpsborg

Innlegg 2fast4me » Lør Feb 28, 2009 7:02 pm

Det er som med chilikrydder - compressor er kraftig kost og må brukes forsiktig. Det er en tendes i dagens musikk å overdrive komprimering. Moderat bruk gir (litt) bedre sustain og bedre plass i mixen. For mye, tar kvælertak på lyden, skaper pumpeeffekt og låter platt (...og støy).

Dessuten må man huske på at om man har andre bokser i kjeden (som ikke er kompressorer), så komprimerer enkelte av disse også lyden ganske mye.

Ratt forsiktig min venn, forsiktig..... øra er måleinstrumentet.
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg hkh » Lør Feb 28, 2009 7:18 pm

Min keeley-komp er alltid på, hehe.
Når jeg skal spille funky gjør den fantastiske ting med lyden og feelen.
Kompressor tidlig i kjeden er fint. Jeg har den etter tubescreameren, men før hardere vrengbokser (som anbefalt av robert keeeley i manualen:))
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg RedElephant » Ons Mar 18, 2009 11:02 am

Noen amper er veldig dynamiske, dvs komprimerer lite. Da kan det være fett med en fotboks som trykker litt ned på dynamikken.
Det er ikke mulig å spille dynamisk på en amp som komprimerer mye, men fullt mulig å komprimere vha boks på en amp som selv ikke komprimerer.
En amp som er dynamisk er en amp en kan 'spille' som et instrument. Dvs den responderer til ørsmå anslag og harde anslag og får dem til å høres akkuratt slik ut. Men en amp som komprimerer mye vil ikke ha så stort spenn i dynamikken. Selv digger jeg lange sløye sustain-noter som Neil Young på sitt beste og fuzzy stoner riff som Kyuss, og da er nok kompresjon fint å ha, men det er og fett med en super dynamisk amp som reagerer spontant til alle strengbevegelser.
Ergo, skaff en dynamisk amp og en bra kompressor pedal;)
RedElephant
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Feb 12, 2009 12:03 pm
Bosted: Vest Telemark

Innlegg Hillage » Søn Nov 22, 2009 2:04 am

Hvis du bruker en kompressor til feil formål kommer det til å høres dritt ut. En kompressor "kutter" vekk topp og bånn av tonen, noe som gjør seg råbra til pop/country osv komp, men høres korny ut til solobruk hvis du pøser på for mye, da høres det bare tynt og slingrete ut. En kompressor vil ofte ødelegge den dynamikken du skaper med egene hender ved at den også fjerner mye effekt fra annslagene dine.

Ps. mange nevner at en kompressor dreper dynamikken, høres litt grusomt ut men er man ute etter streit komp som ikke har med hensikt å høres individuelt er dette perfekt

Sjekk ut "I dont need a lover" av Texas, der hører du fin bruk av kompressor
Hillage
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Nov 22, 2009 1:57 am

Innlegg yhoyland » Søn Nov 22, 2009 4:18 pm

Hillage skrev:Hvis du bruker en kompressor til feil formål kommer det til å høres dritt ut. En kompressor "kutter" vekk topp og bånn av tonen

[...]

Ps. mange nevner at en kompressor dreper dynamikken, høres litt grusomt ut men er man ute etter streit komp som ikke har med hensikt å høres individuelt er dette perfekt


En kompressor trenger ikke ta vekk toppen og bunnen i tonen din, det
kommer helt an på kompressoren! Noen kompressorer er helt
gjennomsiktige når det kommer til frekvensgang, andre biter mer og
spiser opp en bit av kaka på vegen.

En kompressor "dreper" dynamikken fordi det er det den er laget for å
gjøre - eller for å være presis så brukes den til å skru opp det som er lavt
og skru ned det som er høyt slik at snittnivået blir jevnere. Det betyr ikke
nødvendigvis at alt blir like høyt, det kommer selvsagt an på hvordan du
ratter innstillingene på boksen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron