[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trenger tips til modifisering av Fender Stratocaster

Trenger tips til modifisering av Fender Stratocaster

Trenger tips til modifisering av Fender Stratocaster

Innlegg Griffin » Tor Apr 24, 2008 3:24 pm

Tjena..

Forhistore:
Har en sort Fender Stratocaster Japan anno 1992 som jeg har lyst å jobbe litt på.
Jeg har vært bakom plekterbrettet og sett at jeg har utfresing til Humbucker, Singel Coil, Humbucker.
Har da lyst til å kjøpe ett nytt plekterbrett med plass til en Humbucker nær broa. Typisk sort med en hvit kant rundt.
Så selvsagt må jeg investere i en Humbucker.

For å få litt blingbling, så tenkte jeg krom deksel til alle pickup'ene og skifte knappene på volum og tonekontroll med krom og plastikkdingsen til venderen med sort.

Spørsmålet:
1. Hva må jeg tenke på når jeg skifter setter inn en humbucker? (noen som har erfaring med denne: http://www.warmoth.com/catalog/product_ ... s_id=35919 )
Kan jeg bruke den resterende elektronikken, eller må jeg skifte ut (evt. legge til) noe? Gjerne henvis til et koplingsskjema som viser størrelser på motstander of what else... Har funnet masse selv med standard strat wiring, men ikke H/S/S eller H/X/S

2. Dersom jeg ønsker kun en Humbucker ved brua og en Single Coil ved halsen... Hva må jeg da tenke på? (dette er et mulig alternativ).
Finnes det switcher for dette? Hvordan kople en tone på hver?

3. Er plekterbrett standard størrelser/utforming?
Tenker da på om skruehullene er likedan eller evt. hvordan jeg finner fram til riktig plekterbrett.

4. Er det skadelig for halsen å ikke ha på strenger?
Blir det mangel på spenn slik at halsen slår seg vrang. Dette har med om jeg skal demontere strenger for letter ankomst, men ikke kan gjøre meg ferdig på ett par timer (mangel på utstyr evt. somethings come up).


Kan også komme med forslag til god passiv humbucker til bruk for rock/metall...med hovedvekt på rock.
Gjerne også anbefal plasser å bestille fra.

Takketakk for all hjelp på forhånd.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Re: Trenger tips til modifisering av Fender Stratocaster

Innlegg Per Einar » Fre Apr 25, 2008 9:43 am

Spørsmålet:
1. Hva må jeg tenke på når jeg skifter setter inn en humbucker? (noen som har erfaring med denne: http://www.warmoth.com/catalog/product_ ... s_id=35919 )
Kan jeg bruke den resterende elektronikken, eller må jeg skifte ut (evt. legge til) noe? Gjerne henvis til et koplingsskjema som viser størrelser på motstander of what else... Har funnet masse selv med standard strat wiring, men ikke H/S/S eller H/X/S


Du bør sjekke websidene til Seymour Duncan, DiMarzio og EMG (de har også passive pu's) Der ligger det masse info ad forskjellige koblinger og ikke minst et stort utvalg forskjellige pu's)


2. Dersom jeg ønsker kun en Humbucker ved brua og en Single Coil ved halsen... Hva må jeg da tenke på? (dette er et mulig alternativ).
Finnes det switcher for dette? Hvordan kople en tone på hver?


Se ovenfor. Det finnes mange måter å switche på - en to-veisbryter, tre-veis - avhengig av hvilke kombinasjoner du ønsker. Serie/paralell etc..
Du kan f, eks ha en pull-push volumkontroll som fungerer som bryter...
Mange muligheter her også...

3. Er plekterbrett standard størrelser/utforming?
Tenker da på om skruehullene er likedan eller evt. hvordan jeg finner fram til riktig plekterbrett.


Stort sett passer de fleste plekterbrett for strat greit. Pass på antall skruehull (9 hull eller 11 hull) ut i fra hvilken stratmodell du har. Hvis din 1992 Japan Strat ikke er en vintage modell regner jeg med at plekterbrettet er montert med 11 skruer.... Noen tredjeparts plekterbrett passer fint men bommer med et skruehull - f, eks rett over utfresingen til fem-veisbryteren, slik at skruen ikke får feste i treverket - men dette er vel strengt tatt en bagatell - rent kosmetisk :-)

4. Er det skadelig for halsen å ikke ha på strenger?
Blir det mangel på spenn slik at halsen slår seg vrang. Dette har med om jeg skal demontere strenger for letter ankomst, men ikke kan gjøre meg ferdig på ett par timer (mangel på utstyr evt. somethings come up).


Det er ingen problemer med å ta av alle strengene under montering av nye pu's.


Kan også komme med forslag til god passiv humbucker til bruk for rock/metall...med hovedvekt på rock.
Gjerne også anbefal plasser å bestille fra.


Sjekk hva andre gitarister som spiller din type musikk bruker. Det kan være en pekepinn. Ellers må du som alle andre gitarister - lodde- prøve- banne litt - finne en annen pick-up - lodde - prøve-----du skjønner tegninga? :-)

Takketakk for all hjelp på forhånd.[/quote]
Per Einar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Søn Des 09, 2007 10:36 pm

Innlegg Griffin » Søn Apr 27, 2008 4:53 pm

Takker for svar. Det fikk meg litt lengre på vei.
Warmouth har faktisk en ganske god guide på å velge riktig plekterbrett.

Da har jeg funnet meg noen pickup'er som jeg har lyst til å teste.
DiMarzio Air Zone DP192 Humbucker (Bridge)
DiMarzio Area 61 DP 416 Single Coil (Middle)
DiMarzio Area 58 DP 415 Single Coil (Neck)

Evt. Area 58 DP415 på både midle og neck... Har ikke bestemt meg helt ennå.

Det blir litt mer hovedvekt på blues enn rock, men jeg har hørt noen lydeksempler og tror dette er noe jeg vil like.


Har så tenkt å benytte en 5-way switch, 1 volum og 2 tone.
Sliter fortsatt litt med å finne koplingsskjema for mitt oppsett. Det er som regel S/S/S, H/H eller H/S/H. Jeg ønsker H/S/S.

Skal nok finne ut av hvor ledningene skal henne, men litt usikker på hvilke potmetre jeg skal ha på henholdsvis Volum, Tone og Tone.. 250 eller 500. Er også usikker på capacitatorene. Størrelse på disse og hvor mange jeg evt. trenger.
Om noen har eller vet om et greit koplingsskjema for dette oppsettet så setter jeg pris på dette da jeg slipper å knote med dette selv.
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg goldenGeek2 » Man Apr 28, 2008 6:50 am

Eg er litt usikker på DiMarzio-pickupene, men med Seymour Duncan følger det alltid med koblingsskjema... skulle ikkje forundre meg om det også følger med hos DiMarzio
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Per Einar » Man Apr 28, 2008 9:54 am

Det ligger koblingsforslag som pdf på alle DiMarzio pick-upene. (Se f, eks http://www.dimarzio.com//media/diagrams ... nstall.pdf)
Det samme finner du hos Seymour Duncan ( http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/ )
Veldig greie skjemaer fra Duncan (Se f, eks http://www.seymourduncan.com/support/wi ... 1tone_5way)

Masse matnyttig info her for en "pick-up lodder" :-)

Håper dette hjelper

Pes
Per Einar
Tørr bak øra
 
Innlegg: 22
Registrert: Søn Des 09, 2007 10:36 pm

Innlegg Griffin » Fre Mai 02, 2008 9:21 pm

DiMarzio hadde ikke lagt ut noe som lignet på det oppsettet jeg søkte... så jeg spurte og som jeg spurte fikk jeg svar.

Tok mindre enn 24 timer fra jeg spurte til jeg fikk svar.
Fantastisk service... :shock:
Itj vaint te sånt nei...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg zetell » Man Mai 12, 2008 10:12 pm

Jeg fikk i hvertfall med koblingsskjema til min DiMarzio - Humbucker From Hell, som jeg fikk i dag.
Så nå er det bare til varme opp loddebolten :D
Less isn't more. Less is less and more is more, but sometimes less is better.

www.haugesundlyd.no
zetell
Med på notene
 
Innlegg: 74
Registrert: Tor Mar 06, 2008 10:40 am
Bosted: Kopervik

Innlegg Griffin » Man Mai 12, 2008 11:00 pm

Æsj... jeg og vil..

Har bestilt DiMarzio Air Norton på lørdag og de to SC Area 58 & 61 er ankommet min kontakt (kgb style) i USA, så jeg regner med at den ankommer snart...håper jeg...

Gleder meg vilt til å lodde litt selv.
Har fått en forsendelse fra Warmoth da.

Noe dårlig service. Når du bestiller fra Warmoth, så kan du legge til kommentarer dersom det er noe du vil si.
Jeg glemte ett par småting før jeg bekrefta første ordren og måtte bestille igjen. Jeg spurte derfor i kommentarfeltet om de kunne legge den i samme forsendelse som den første ordren...
Fikk aldri noe svar på det, men jaggu ble jeg trekt 2 x frakt og de sendes i to forsendelser...
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola

Innlegg zetell » Ons Mai 14, 2008 12:05 am

Personlig så synes jeg Seymour Duncans koblingsskjema er mye lettere å følge enn DiMarzios. Det er fullt mulig å bruke koblingsskjema fra SD på en DM pickup. Den eneste forkjellen er at SD bruker svart som +, mens DM bruker rød som +. Ellers er alt likt. Dette gjelder i det minste for de pickupene jeg har jobbet med fra disse fabrikantene.

Har handlet en del ganger hos Warmoth og har ingenting å utsette på service og levering.
Nå kan jo riktignok jeg ha vært heldig disse gangene eller du kan ha vært uheldig denne gangen....?

Uansett så er det fantastisk digg å få en pakke med en gitarhals, skreddersydd etter egne ønsker å mål på døra :wink:

Lykke til med prosjektet jaffal :)
Less isn't more. Less is less and more is more, but sometimes less is better.

www.haugesundlyd.no
zetell
Med på notene
 
Innlegg: 74
Registrert: Tor Mar 06, 2008 10:40 am
Bosted: Kopervik

Innlegg Griffin » Lør Mai 17, 2008 2:23 am

Takketakk... Har mottatt siste leveranse fra Warmoth nå...
Nå er det kun pickup'ene jeg mangler. Det er noe ventetid på den ene dessverre... menmen...

Har fått begynt å leke meg litt med å møblere plekterbrettet, men det som var litt skuff, var at nøyaktigheten på hullene ikke akkurat var noe særlig å skryte av... Gjør jeg dette igjen, så kommer jeg til å be de la være med hullene og bruke den gamle som mal...
Skal nok få det til likevel, men dog...
Ikke særs overrasket da. Det skal veldig lite til før slik bommer. En må nesten lage de ut av den gamle plekterbrettet for å få det til å stemme 100% tenker jeg...

Uansett... Nå er mesteparten her, så nå er det bare å vente på de nye pickup'ene mine, så er det loddetid... :)
Griffin
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Man Okt 08, 2007 9:56 pm
Bosted: Sola


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest