[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvorfor låter min gitar rigg dårlig?

Hvorfor låter min gitar rigg dårlig?

Hvorfor låter min gitar rigg dårlig?

Innlegg keyboardwizard » Ons Jul 30, 2008 9:23 am

For å bare komme med fakta først:
* jeg er ingen ordentlig gitarist (kun spilt et par år), er synthist :)
* neida, jeg har ikke det beste oppsettet i verden her.

Har koblet min Musicman Steve morse gitar igjennom en PODxt, så rett i en Yamaha AW4416 mixer, og ut til studiomonitorer.
Bør ikke dette låte tålig greit? tenkte kanskje det var lydene jeg hadde på poden som ikke funka så bra, men vet ikke helt...
Har lasta ned noen nye lyder som fikk den til å låte litt bedre, men ennå ikke fornøyd...


Er jo klar over at dette blir det samme som en Mesa rigg til 50 lakser, men hadde håpet å få tweaket litt mer godlyd ut av dette greiene.. :wink:

Noen som har vært borti samme problemet?

(spiller mest Rock/metal)
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg hh » Ons Jul 30, 2008 2:14 pm

-Du bør få brukbar clean og lead lyd ut fra oppsettet ditt.Skal du ha skikkelig rå rock/metal må du mikke opp en forsterker.Det finnes ingen ting på markedet som simulerer en oppmikket Mesa/Diezel/Engl.BASTA.
Jeg har selv en Pod x3 og har testet preamper fra Mesa/CAE og andre og de er ikke i nærheten når det gjelder riffkomping.Men alt avhenger av hvor høyt du legger lista.Et tips er å kjøre lyden gjennom en skikkelig micpreamp.(som et linjesignal)
Jeg bruker poden min til noe cleanlyd og soloer.Alt annet blit tatt opp fra en Diezel Herbert/Mesa 4x12 gjennom to Shure sm57.
Du trenger ikke å kjøpe rigg til 50 lapper.For mellom 10 og 15 får du et bra stack.(Peavey,Marshall) De gjør jobben bra de også.Hvordan du plasserer mikkene foran kabinettet har også enormt mye og si.
Du må bare prøve deg frem og teste utstyr i butikken hvis du har anledning.Lykke til :D
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg Dozerbabar » Ons Jul 30, 2008 6:35 pm

Det finnes ingen ting på markedet som simulerer en oppmikket Mesa/Diezel/Engl.BASTA.


Tja, det er da noen som nærmer seg kraftig, som Waves GTR3. Jeg har alltid vært en hardcore ampmann, men på skiva vi holder på med nå kasta vi alle ampene ut av studio (Engl Powerball-stack og et Hughes & Kettner Swtichblade-stack) etter at jeg tok i bruk GTR3 for første gang.

Så får vi se når jeg slenger ut litt lydeksempler når plata er ferdig hva folk synes :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg keyboardwizard » Tor Jul 31, 2008 3:02 pm

hh skrev:-Du bør få brukbar clean og lead lyd ut fra oppsettet ditt.Skal du ha skikkelig rå rock/metal må du mikke opp en forsterker.Det finnes ingen ting på markedet som simulerer en oppmikket Mesa/Diezel/Engl.BASTA.
Jeg har selv en Pod x3 og har testet preamper fra Mesa/CAE og andre og de er ikke i nærheten når det gjelder riffkomping.Men alt avhenger av hvor høyt du legger lista.Et tips er å kjøre lyden gjennom en skikkelig micpreamp.(som et linjesignal)
Jeg bruker poden min til noe cleanlyd og soloer.Alt annet blit tatt opp fra en Diezel Herbert/Mesa 4x12 gjennom to Shure sm57.
Du trenger ikke å kjøpe rigg til 50 lapper.For mellom 10 og 15 får du et bra stack.(Peavey,Marshall) De gjør jobben bra de også.Hvordan du plasserer mikkene foran kabinettet har også enormt mye og si.
Du må bare prøve deg frem og teste utstyr i butikken hvis du har anledning.Lykke til :D


Var det jeg også trodde. Men leadlyden er jeg ikke meget fornøyd med...
Når jeg vrir opp på gitaren får jeg en litt sånn "bie liknende" knitrelyd oppå lead lyden, må da stille den inn på den laveste innstillingen på "cutoff" om jeg kan kalle det det. da blir den "ok", men hadde regnet med litt mer.. når jeg laster lyder som er kommentert med "denne låter bra, petrucci lead lyd" f.eks.. låter den helt rævva på mitt oppsett. Eneste jeg har fått til å fungere norgenlunde er en Van Halen lyd...

Er det noen som besitter noen PODxt filer som kan forandre litt for meg? :)

er ikke veldig sugen på å kjøpe ny hardware.. Har planer om ny synth at the moment, så står dårlig til for slike prosjekter akkurat nå :wink:

Er selvfølgelig Fullstendig klar over at lydkvaliteten ikke blir hopp og hurra ved sånt oppsett uten forsterker :)

Jeg har en kompis med to Mesa 10 tommers kabinetter som låter knall,
men trenger da en forsterker til disse etterhvert om jeg skal få brukt no her.. er det noen som har no billig og bra å anbefale her?
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg hh » Tor Jul 31, 2008 3:47 pm

Hmm..merkelig med den knitrelyden du beskriver..Har du sjekket at outputmodusen i poden står på "studio"?
-Ellers har Randall noen bra og billige gitaramper.
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg hh » Tor Jul 31, 2008 3:59 pm

Dozerbabar skrev:
Det finnes ingen ting på markedet som simulerer en oppmikket Mesa/Diezel/Engl.BASTA.


Tja, det er da noen som nærmer seg kraftig, som Waves GTR3. Jeg har alltid vært en hardcore ampmann, men på skiva vi holder på med nå kasta vi alle ampene ut av studio (Engl Powerball-stack og et Hughes & Kettner Swtichblade-stack) etter at jeg tok i bruk GTR3 for første gang.

Så får vi se når jeg slenger ut litt lydeksempler når plata er ferdig hva folk synes :)


-ja,har hørt at GTR3 er bra.-Kommer jo veldig ann på musikkstil selvfølgelig men god simulering av riffing med litt dempede strenger har jeg tilgode å høre.Problemet er å gjengi det "tighte trøkket" du får fra en amp.(ala Metallica,Slayer,Slipknot)
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg Dozerbabar » Tor Jul 31, 2008 11:40 pm

Du kan gå inn på www.molotow.no og høre hva slags rock vi bruker det til. Lydeksemplene er fra forrige plata, så du hører ikke GTR3 der, men det gir i hvertfall en indikasjon på hva jeg mener den funker utmerket til.

Og ja, jeg er overrasket selv :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Debris » Fre Aug 08, 2008 4:57 pm

hh skrev:-Du bør få brukbar clean og lead lyd ut fra oppsettet ditt.Skal du ha skikkelig rå rock/metal må du mikke opp en forsterker.Det finnes ingen ting på markedet som simulerer en oppmikket Mesa/Diezel/Engl.BASTA.
Jeg har selv en Pod x3 og har testet preamper fra Mesa/CAE og andre og de er ikke i nærheten når det gjelder riffkomping.Men alt avhenger av hvor høyt du legger lista.Et tips er å kjøre lyden gjennom en skikkelig micpreamp.(som et linjesignal)
Jeg bruker poden min til noe cleanlyd og soloer.Alt annet blit tatt opp fra en Diezel Herbert/Mesa 4x12 gjennom to Shure sm57.
Du trenger ikke å kjøpe rigg til 50 lapper.For mellom 10 og 15 får du et bra stack.(Peavey,Marshall) De gjør jobben bra de også.Hvordan du plasserer mikkene foran kabinettet har også enormt mye og si.
Du må bare prøve deg frem og teste utstyr i butikken hvis du har anledning.Lykke til :D


Hørt om Fractal Audio Axe-FX Ultra?
Mine siste amper var Mesa MKIV, Engl Savage 120 og Diezel VH4 og Axe`n gjør det de gjør bedre etter min mening (mer kontroll uten xtra outboard gear)

Enig i at X3 er kjip, men det er gammel teknologi repackaged :D
Debris
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Fre Aug 08, 2008 4:53 pm

Innlegg sugarfixx » Fre Aug 15, 2008 1:02 pm

For det meste låter Pod helt greit.

Hvis du har et meget bra innspillings rom låter en forsterker bedre.
Jeg bruker ofte små forsterkere da jeg skjeldent had kvadrat meter nok till å spille inn et helt stack. Gode gitar oppmikkings mikker er Senheiser 421, AKG 414 og SM 57.

Men dette kommer ann på hva slags musikk som spilles.

Husk dog at det låter ofte slik du spiller...spiler du bra låter det bra også videre.
sugarfixx
Tørr bak øra
 
Innlegg: 19
Registrert: Lør Mai 17, 2008 10:37 pm

Innlegg erikbad_@hotmail.com » Ons Feb 25, 2009 3:29 pm

Poden fungerer som en rør-amp. Du må skru den opp til det volumet du skal bruke den på, tweake, og så skru ned. Jeg hadde en slik selv, og problemet ble løst etter dett for meg. Men du må også se på micing av element som de andre sier. Er akkurat som når du mikker en ekte forsterker. Har vanvittig mye å si.
erikbad_@hotmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Ons Feb 25, 2009 1:33 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg OttoFleck » Lør Mar 07, 2009 6:33 pm

Bruk en skikkelig rør amp (ENGL, Diezel, Mesa) med egnet kabinett. Du får fete rør amper fra f.eks ENGL fra 15 nytt. Unngå digitale effekter som Pod etc. Bruk analoge effektpedaler og rør amp, pluss et ordentlig gitar høyttalerkabinett.

Hvis det er det at du ikke kan spille høyt kan du prøve analoge effekter gjennom RockBug fra Carl Martin, en bitteliten høyttalersimulator som fungerer veldig bra.

Lykke til!
OttoFleck
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Lør Mar 07, 2009 5:58 pm

Innlegg Dozerbabar » Lør Mar 07, 2009 8:13 pm

Det er fullt mulig å få bra lyd ut av en pod og studiomonitorer! Som trådstarter skriver så er det jo ikke det samme som en amp til 50 laken, men til spilling hjemme kan det da funke glimdrende.

At du MÅ ha en svinedyr røramp er jeg ikke enig i :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg BezzerWizzer » Lør Mar 07, 2009 9:53 pm

Det er fullt mulig å få bra lyd ut av en pod og studiomonitorer! Som trådstarter skriver så er det jo ikke det samme som en amp til 50 laken, men til spilling hjemme kan det da funke glimdrende.

At du MÅ ha en svinedyr røramp er jeg ikke enig i Smile


Enig med deg, Pod kan gjøre jobben brillefint. Diverse plugins også. Men jeg må nok inrømme at også jeg mener at det optimale er en ekte rør amp. Men til hjemmebruk og i små studio hvor dette ikke lar seg gjøre fins det mange gode alternativer som kan fungere utmerket, for all del.

Lyden og uttrykket sitter i fingrene til den som spiller, klisje men sant.. I mitt hjemmestudio bruker jeg pod og diverse amp simulatorer pga plassmangel og nabohensyn. Men før helga var jeg i et annet studio hvor jeg brukte en AC 30 med "full åpning".. Etter min mening kan ikke pod eller noen andre rett-i-bordet løsninger måle seg med dette oppsettet. Muligens litt placebo, siden man vet at det er en amp og føler trykket i innspillingsrommet, men det gir meg en helt annen følelse enn å spille via digitale multieffekter rett i bordet



Jeg brukte:
Gretsch Country Gentlemen (1979) og Pål Kristiansen Telecaster (2004)

via (ikke alle samtidig seff...)

CarlMartin OptoComp
Rat
BigMuff
CarlMartin DC Drive
Ibanez Tubescreamer 808
CarlMartin DelaylaXL
CarlMartin EchoTone
Roland RE-201 Space Echo (paralellkoblet i brilliance kanalen)

inn i en

VOX AC30 (usikker på årstall, men gaaaammel...)
med 57 foran + ambience mic.

Det er litt "nerdete" å ramse opp alt utstyret jeg brukt synes jeg... jeg er egentlig ikke så himla opptatt av det selv om det virker sånn...
Poenget mitt er at det fins ikke fasit. Alt til sitt bruk. Preferanser kan man diskutere og min preferanse er "smørbrødlista" ovenfor når dette er mulig. Jeg overlever også uten :)
Sist endret av BezzerWizzer den Søn Mar 08, 2009 4:01 am, endret 1 gang
BezzerWizzer
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Lør Mar 07, 2009 6:51 pm

Innlegg Dozerbabar » Lør Mar 07, 2009 10:33 pm

Tror nok vi er enige :lol:
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg BezzerWizzer » Lør Mar 07, 2009 10:53 pm

Tror nok vi er enige :lol:


Det tror jeg også :lol:
BezzerWizzer
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Lør Mar 07, 2009 6:51 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron