[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Opptak og miksing av gitarforsterker.

Opptak og miksing av gitarforsterker.

Opptak og miksing av gitarforsterker.

Innlegg Fagning » Ons Aug 20, 2008 10:39 am

Først vil jeg bare si at her er det kun snakk om en 30w Orange-forsterker, om det kan ha noe å bety for noe som helst:) Jeg svir ikke av en månedslønn på forsterker når gitarferdighetene mine forløpig ikke har kommet lenger enn terningkast to:)

Først opptak: Nå har jeg kun en SM58, men vurderer og utvide utsyrsparken med en SM57. Jeg har kun mulighet til å få to kanaler inn på PC'en, så det blir vel en mikrofon og line out/in.
*Noen som har forslag til en mer egnet mikrofon?
*Hvor bør mikrofonen plasseres?
*Er det noe jeg bør tenke på angående omgivelser/demping/lydisolering av rom og lignende?
*Andre tips og triks en ikke så altfor erfaren produsent kan ha glede av?:)

Så miksing: Bruker Pro Tools, med M-box 2. Har også ymse plugins med klang/distortion og lignende. Satser uansett å få til den lyden jeg vil ha hardware-messig med stompboxer og lignende.
*Noen som har noen tips for å få til en mest mulig "proff" og "dyr" gitarlyd/produskjon? (Så det ikke høres ut som om den er spillt inn i loftsua).
*Har hørt at Black Sabbath og enkelte andre spillte inn alle gitarene to ganger, for så å panorere de helt ut til siden og kjøre klangen på motsatt side. Dette skal prøves ut når jeg blir mer tight og stødig på spillingen.
*Hva må jeg tenke på for å få gitaren til å sitte best i lydbildet?

På forhånd takk!
Fagning
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Aug 19, 2008 10:53 pm

Innlegg goldenGeek2 » Ons Aug 20, 2008 3:40 pm

Det er ein tråd (minst) om dette i studio-forumet:
http://musikkweb.no/forum/viewtopic.php?t=633

SM58 funker forresten utmerka til el-gitar, sjølv om SM57 kanskje er den mest brukte.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Bingo » Tir Sep 16, 2008 3:51 pm

det finnes et utall mikrofoner som funker fint til gitaropptak, avhengig av hva man vil ha og hvor mye det skal koste. SM57 er ikke uten grunn en industristandard, omtrent. Et alternativ kan være Sennheiser e906, som har et eget filter for diskantkutt eller diskantboost. Sennheiser MD421 er en enda dyrere dynamisk mikrofon som er mye brukt på gitaramp og trommer. Båndmikrofoner er også mye brukt, Royer 121 brukes av mange men koster godt over 10 000,-. Her finnes det billigere alternativer, som se electronics R1 eller Golden Age R1, som er rimelige båndmikrofoner. Disse trenger litt bruk av eq, men låter veldig naturlig og riktig ved rett plassering.

Et bra tips når det gjelder gitarer i protools er å sjekke ut Massey sine plugs. De koster ikke all verden, og gjør en knakende god jobb!! Bruker selv kompressoren, limiteren, Tape Head (simulerer lyden av gitarer tatt opp på bånd) og EQ´en. www.masseyplugins.com

Som sagt finnes det et utall mikrofoner som funker bra til gitar. Skal du ha en som også funker til andre ting hadde jeg kanskje villet gått for en grei stormembran som også kan brukes på akustiske ting, vokal osv. Sjekk ut ADK, sE Electronics, Sontronics og slike ting, her får du mye for pengene. Kjøper du en stormembran og en dynamisk kan du jo bruke stormembran som rom-mikrofon og få enda mer dybde i opptakene dine (da må du droppe line-signalet, men det kommer du nok ikke til å savne...)

Mikrofoner jeg selv bruker på gitaramp:
Sennheiser e906
Sennheiser MD421
Shure SM57
AKG c1000
AKG C414
Blue The Ball
Sontronics Helios (Rørmikrofon)
sE Electronics RT1 (Båndmikrofon med rør)
If it´s too loud, turn it down!!
Bingo
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Sep 16, 2008 3:38 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest