[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - EMG 18V MOD

EMG 18V MOD

EMG 18V MOD

Innlegg espeo » Ons Sep 03, 2008 11:14 pm

Hei

Har lest litt rundt om en enkel modifikasjon på EMG-pickuper som går ut på å seriekoble to batterier og da kjøre de i 18V vs 9V (elektronikken i dem takler visstnok opp til 27V). Resultatet skal iflg. de som har peiling på det gi mer "organisk" cleanlyd og bedre definisjon på vrenglyden. Er en enkel modifikasjon som lett lar seg A/B-teste, men tenkte å forhøre meg om noen hadde noen erfaring med dette?

Mvh
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Alchemist » Fre Sep 05, 2008 1:19 am

Hei!

Jeg har for tiden 18V mod på mine EMG 81 og 89, og det funker fett.
Lyden er ikke fullt så "aggressiv" som med 9V, men det skyldes trolig at dem får større headroom, og dermed mindre komprimert. I tillegg virker det som om mellomtonen blir mer rik på harmonier, som kanskje kan beskrives som mer "organisk". (Kan minne litt om Seymour Duncan Blackouts)

Dette høres i og for seg bare positivt ut, men det skal sies at denne lyden ikke nødvendigvis passer for alle. Personlig så synes jeg denne kommer best frem ved clean og mid-gain rørvreng. Men jeg syntes derimot at 81'en låt tøffere med 9V ved høyere gain (og SS) for aggressiv metal (den umisgjenkjennelige EMG-sounden).

Så egentlig må man bare prøve mod'en, og høre selv hva man liker best.
Alchemist
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Sep 05, 2008 12:48 am

Innlegg espeo » Man Sep 08, 2008 10:46 pm

Hei

Tusen takk for svar.
Som du sier bør en vel prøve selv (må bare huske hvor jeg har lagt loddebolten :) )
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Alchemist » Ons Sep 10, 2008 12:47 pm

Bare husk å koble batteriene i serie, og ikke i parallell. Ellers vil man ikke høre noe forskjell. :)

NB: Hvis du har tenkt på å montere en bryter for å switche mellom 9V og 18V, så blir dette frarådet av EMG. Ved flere tilfeller har elektronikken inne i pickupene vist seg å ta skade av hurtig spenningsveksling.
Alchemist
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Sep 05, 2008 12:48 am

Innlegg Microdomus » Søn Jun 28, 2009 10:32 am

Har 18V på en av mine gitarer, og kan si jeg både hører og "føler" forskjellen i lyden og respons i anslag. Lyden er større og mer artikulær.
MEN...det er ikke en umiddelbar hørbar forskjell mellom 9V og 18V.

Bilde
Microdomus
Fersking
 
Innlegg: 3
Registrert: Lør Jul 19, 2008 12:18 pm


Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron