[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Buffere

Buffere

Buffere

Innlegg Thomas B » Søn Okt 05, 2008 8:24 pm

Jeg registrerer at det råder ganske mye myter og misforståelser om buffere og andre magiske bokser i gitarverden. Jeg har vært i kontakt med blant annet Pete Cornish og tenker å lage en artikkel i Musikkpraksis på dette emnet. I den forbindelse er det jo selvsagt interessant å høre hva dere lesere lurer på og også eventuelt hvilke erfaringer dere har med å få et så rent signal som mulig til ampen. Kom med innspill. Hvis ikke jeg kan svare så kan sikkert Pete komme med noen fornuftig 8)
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Innlegg hh » Man Okt 06, 2008 7:27 am

-Jeg bruker en Axess buffer og merker at jeg kan bruke mye lengre kabler uten tap av tone.I tillegg er det mindre sus i ampen.
I tillegg til Pete Cornish lager Skrydstrup også meget bra buffere.
Etter man har prøvd klarer man seg ikke uten.
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg Rolf » Tir Okt 07, 2008 10:56 pm

Jeg bruker vokalisten som en buffer mellom meg og publikum. Myk kropp, masse etterbarberingsvann, og en passelig dusj med svette.
Etter at du har prøvd dette, klarer du deg ikke uten,
Særlig ikke der det er et renn av fulle masekopper som vil høre gamle Creedence-låter og kommer opp til scenen med oppfordringer.

Eller har jeg misforstått buffer-greia helt?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg hh » Ons Okt 08, 2008 12:50 am

Tror du har misforstått bruken av signalbuffer i hverfall.
Men har du problemer med innpåslitne publikummerer kan du jo bare la vær å dusje på en uke så holder folk seg unna.Det må jo være en god "buffer"[/quote]
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg yhoyland » Ons Okt 08, 2008 1:23 am

Hva gjør en buffer egentlig? :roll:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg hh » Ons Okt 08, 2008 12:25 pm

-Den omformer fra høy til lav impedanssignal fra f.e.s en gitar.Dette gjør at du kan bruke lengre kabler og signalet blir mindre utsatt for elektrisk støy.Ofte har bufferen en splitterfunksjon med trafo for å eliminere jordbrumm.Mange pedaler som f.e.s Boss har innebygde buffere mens andre merker kjører hardnakket på true bypass når de ikke er innkoplet.
Om en har brukt for en dedikert buffer eller ikke avgjøres av hvilke og hvor mange pedaler man har i oppsettet og hvor lange kabler som brukes.Uansett så er det anbefalt av diverse lydguruer å alltid kople gitarsignalet direkte til en buffer før man kjører det videre for å beholde maks tone og renhet i signalet.For mer info kan hjemmesida til Pete Cornish,Skrydstrup og Axess Electronics sjekkes ut.
hh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tor Jul 17, 2008 7:14 pm
Bosted: Stord

Innlegg yhoyland » Ons Okt 08, 2008 2:25 pm

Ok, og dette signalet kan man etter buffer stappe rett i en gitaramp som
venter på standard linjesignal?

Hm, dette er kanskje noe å tenke på.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Thomas B » Tor Okt 09, 2008 9:32 am

Den beste løsningen er som regel å kjøre gitaren gjennom wah og fuzz for så å koble inn en høykvalitets buffer. Min erfaringen er at buffer før wah og fuzz ødelegger effektene da slike pedaler liker høyimpedans signaler. For dere som pleier å ha BOSS-tuneren TU-2 først i rekken kan dette være forklaringen på hvorfor wah'en wah'er lite og fuzz'en er tynn.

Selv har jeg pleier jeg å ha wah først og så inn i en Cornish P2 (fuzz) som også har en veldig bra buffer. Signalet går videre til pedaler som er true bypass. Det er absolutt lurt å ha buffer på hele tiden. Skrus den av forvandles signalet til høyimpedans og da kan det bli rare resultater.

Et annet særdeles viktig moment er å påse du ikke endrer impedansen underveis i kjeden. Da er du tilbake til square one. Mange gitarister bruker Ernie Ball volumepedaler som er høyimpedans. Dette er ikke så lurt hvis du skal ha en bufret kjede. Løsningen er da å gå over til volumpedaler beregnet for linjesignal f.eks. Boss FV-500L. Pass på at det er L for Low impedance og ikke H.

Skrydstrup har en Dual Buffer som bufrer inngangssignalet og kjører pedalene i en effektsløyfe. Deretter bufres signalet igjen før det sendes til amp. Dette er en god løsning, spesielt hvis du har pedaler som ikke er truebypass.

Sist, men ikke minst, alle buffere gjør noe med lyden. Enkelte har en liten loudness-effekt med mer topp og bunn. Hvis du kan bør du unngå for mange buffere i kjeden. I verste fall kan du få litt dempet mellomtone, instant LA-sound, noe jeg personlig ikke liker.
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Innlegg Rolf » Tor Okt 09, 2008 11:25 pm

Vi ser frem til artikkelen om buffere i MP1.09 Thomas?
Rolf
Site Admin
 
Innlegg: 48
Registrert: Tir Sep 11, 2007 11:13 pm

Innlegg Thomas B » Man Okt 13, 2008 9:14 am

Burde skulle kunne ville fikses, ja.
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Buffer = Splitter + impedanssenker ?

Innlegg 2fast4me » Man Nov 10, 2008 8:51 pm

Hm....veldig interessant. Ser frem til artikkel om dette tema. Dette er nytt for min del og lurer da på følgende:

Jeg spiller gjerne inn gitarene mine "rett i bordet" gjennom enten en rør-preamp eller aller helst min Digitech GSP1101. Svært ofte hadde det vært nyttig å kunne legge opp et ekstra spor for å kjøre gitaren helt upåvirket inn samtidig. Dette for å kunne post-prossesere den rene gitarlyden i ro og mak i ettertid.

Vil jeg kunne oppnå dette ved et buffer?
Brukerens avatar
2fast4me
Med på notene
 
Innlegg: 76
Registrert: Man Nov 10, 2008 5:14 pm

Innlegg Thomas B » Ons Nov 12, 2008 4:53 pm

Tja, et lavimpedans signal er jo egentlig linjesignal, men en buffer er ikke alltid en buffer (de låter ganske forskjellig og noen mer transperante enn andre). Hvis du ser på brettene til Pete Cornish så er de laget slik at uansett hvilke pedaler du er kobler inn i så "tror" gitaren (høyimpedans-signal) at den er koblet direkte til inputen på ampen. Dette lager som kjent den beste lyden med minst loading av signalet. Slik jeg ser det er buffere et nødvendig onde for å motvirke at pedaler ødelegger lyden. Når jeg spiller inn selv forsøker jeg å gå rett i amp hvis jeg kan.

Du kan selvsagt spille inn signalet via en buffer og sende det til en amp for å alle muligheter åpne senere. Hvis du er forsiktig med output, kan du sikkert skru til et tilfredstillende resultat.

MEN

Skal du rett i ampen så er det jo kjekkest med et høyimpedans-signal. Da bør du sjekke ut f.eks. reamp.com. De selger bokser som konverterer linjesignal om til høyimpedans.

På den andre siden, flere muligheter gjør ofte at du bruker mer tid på å redigere og fikle fremfor å spille......
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Innlegg hkh » Ons Nov 12, 2008 6:07 pm

Er det SÅ viktig med en buffer?
Kan bedalbrettet mitt låte mye fetere med en buffer?
http://musikkweb.no/forum/viewtopic.php?t=770
(bilde)
De fleste pedalene mine holder høy standard (keeley, moog, eventide, t-rex)

Hvilken buffer anbefaler du?
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Thomas B » Ons Nov 12, 2008 6:19 pm

Tja igjen, poenget er at mange pedaler har bra buffere, andre er true bypass. Nå kjenner jeg ikke specsene på alle pedalene dine, men kort forklart:
Når en pedal er på så er den selvsagt bufret. Lyden går gjennom en krets. Når du skrur den av så forsvinner bufferen (hvis pedalen er true bypass). Hvis du alltid har en eller annen effekt på så mister du ikke noe tone, men det er de gangene du kanskje har lyst til spille helt clean, uten effekter. Plutselig er signalet høyimpedans og loades ned av kabler og en rekke plugger. Hvis du da i tilleg, som meg, har en volumpedal som er lavimpedans, så har du plutselig et problem. Da blir signalet dårligere.

Trikset er å alltid ha en bufret pedal litt tidlig i kjeden (etter fuzz og wah). Da har du konstant bra signal, selv om pedalene etter er true bypass. Til og med bufferen i Boss TU2 kan gjøre nytten i slike sammenhenger. Poenget er bare å ha en kjede som er konsekvent lavimpedans. Ikke bra å veksle mellom høy og lav.
Thomas B
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Sep 25, 2008 12:14 am

Innlegg Roffe » Tir Nov 25, 2008 12:51 pm

[quote="Thomas B"]

Skrydstrup har en Dual Buffer som bufrer inngangssignalet og kjører pedalene i en effektsløyfe. Deretter bufres signalet igjen før det sendes til amp. Dette er en god løsning, spesielt hvis du har pedaler som ikke er truebypass.

quote]

Veit ikkje heilt om eg forstod deg rett. Meinar du at ein dual buffer funkar best for pedalar som ikkje er true bypass, og ikkje har buffer? (a la 70 talls MXR. og Electro Harmonix" Etter mine begreper treng ein true bypass-pedal like mykje bufra signal som ein ikkje true bypass. Det fine når ein har true bypass er vel det at ein kan velja hvilken buffer ein vil nytta seg av. Kor mange bufferar treng ein egentlig? Eg har både True Bypass og bufra pedalar i oppsettet mitt. Skjønar ikkje heilt poenget med eit brett som er proppfullt av bufra pedalar skal ha endå ein buffer.

Over til artikkelen:
Det kunne vore interessant å Kryssjekka herr Cornish med ein pedalmakar som eks. Mr. Fulltone, Mike Fuller.


Eks: Boss tuner først i rekkja, Boss delay sist. Ingen av pedalane er true bypass, men dei har innebygd buffer.
Roffe
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Sep 12, 2007 5:50 pm

Neste

Gå til Gitar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest